Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Rodje

Margeregeling en inboeken in de administratie.

Recommended Posts

Ik ben net begonnen met mijn bedrijf en maak gebruik van het programma offective. Ik handel in margegoederen en maak gebruik van de globalisatiemethode.

Een voorbeeld van een recente transactie:

Ik heb het product ingekocht voor €205, ik heb het product voor €256,50 inclusief de verzendkosten verkocht. De verzendkosten zijn belastingvrij. 

Verkoopfactuur:

De 256,50 boek ik volledig op een aangemaakte grootboekrekening: Verkoop margegoederen met 21% BTW verlegd.

Inkoopboeking:

de €205 boek ik op de aangemaakte grootboekrekening: Inkoop margegoederen, btw vrij. De verzendkosten van €6,50 boek ik bij als inkoopkosten BTW vrij.

Mijn vragen hierbij:

1. Hoe boek ik in het voorbeeld hierboven de BTW, doe ik dit via memoriaal?

2. Een andere optie die misschien ook mogelijk is i.p.v. het voorbeeld. 

Ik boek de verkoop in 2 delen: €205 van de inkoop en de marge los. Over die €50 reken ik dan de BTW van 21%. Echter komt op deze manier mijn actuele omzet uit op het verkoopbedrag minus de te moeten betalen BTW. Klopt dit?

Bij de globalisatiemethode bereken je de BTW die je moet betalen achteraf per tijdvak (kwartaal neem ik aan).

Je neemt dus simpelweg de totale verkopen van het betreffende tijdvak minus de totale inkopen van het betreffende tijdvak. Dit is de winstmarge en hierover bereken je de  BTW over. Vooraf weet je namelijk niet wat je winstmarge is het betreffende tijdvak gaat zijn (tenzij je maar 1 product in het hele tijdvak inkoopt en verkoopt).

De grootboekrekening 21% BTW verlegd lijkt mij niet correct. Er wordt immers geen BTW verlegd.

Ik zou het als volgende doen :

Verkoop boeken op een aparte grootboekrekening zonder BTW (bvb Verkooop margegoederen)

Inkoop boeken op een aparte grootboekrekening zonder BTW (bvb Inkoop margegoederen)

Vervolgens bereken je na het tijdvak de winstmarge en hier bereken je de BTW over. Dit zou je inderdaad via het memoriaal kunnen boeken.

Let wel op dat wanneer je een BTW bedrag direct op een grootboekrekening boekt dit niet bij alle boekhoudpakketten wordt meegenomen is de automatische BTW berekening.