Jump to content

Quantum

Junior
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Man
  • How did you find us:
    anders

Register

  • What age group do you belong to?
    19-24
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
    commercie en marketing
    Financiën / administratie en credit management
  1. Het afgelopen jaar is ons bedrijf flink gegroeid en vind ik het toch wel nodig om een productaansprakelijkheidsverzekering af te gaan sluiten aangezien wij steeds meer electronica verkopen die wij van buiten de EU importeren. Ook aangezien het een V.O.F. betreft (prive aansprakelijkheid). Ik zit er dan ook aan te denken om een BV structuur op te richten om deze aansprakelijkheid te beperken (dit zou echter fiscaal wel nadelig uitpakken i.v.m. 2 DGA) Ik heb eigenlijk een aantal vragen voordat ik contact op ga nemen met een verzekeringsadviseur om iets meer informatie te krijgen. Het lijkt mij van zelfsprekend dat een verzekering alleen maar dekt wanneer de producten ten minste CE gekeurd zijn. Van alle producten heb ik wel een CE certificaat. Dit zijn echter Chinese keuringen en in hoeverre wordt dit geaccepteerd? Ik zie Nederlandse prijzen van enkele duizenden euro's per product voor een CE keuring en dit is gewoon niet rendabel. Een ander mogelijk probleem is dat wij ons assortiment constant uitbreiden met minimaal 5-10 producten per week. Moet ik dan elke keer de verzekeringsmaatschappij op de hoogte brengen van nieuwe producten en wachten op goedkeuring of is er een soort van algemene polis die alles dekt. Ook vraag ik mij af aan welke bedragen ik moet denken voor NL/BE dekking maar het liefst heel EU (omzet 500k-1m). Ik hoor graag of anderen hier ervaring mee hebben.
  2. Bij de globalisatiemethode bereken je de BTW die je moet betalen achteraf per tijdvak (kwartaal neem ik aan). Je neemt dus simpelweg de totale verkopen van het betreffende tijdvak minus de totale inkopen van het betreffende tijdvak. Dit is de winstmarge en hierover bereken je de BTW over. Vooraf weet je namelijk niet wat je winstmarge is het betreffende tijdvak gaat zijn (tenzij je maar 1 product in het hele tijdvak inkoopt en verkoopt). De grootboekrekening 21% BTW verlegd lijkt mij niet correct. Er wordt immers geen BTW verlegd. Ik zou het als volgende doen : Verkoop boeken op een aparte grootboekrekening zonder BTW (bvb Verkooop margegoederen) Inkoop boeken op een aparte grootboekrekening zonder BTW (bvb Inkoop margegoederen) Vervolgens bereken je na het tijdvak de winstmarge en hier bereken je de BTW over. Dit zou je inderdaad via het memoriaal kunnen boeken. Let wel op dat wanneer je een BTW bedrag direct op een grootboekrekening boekt dit niet bij alle boekhoudpakketten wordt meegenomen is de automatische BTW berekening.
  3. Ik neem aan de je bedoelt voor jou als verkoper. Je ontvangt 100 euro voor een intracommunautaire levering. Die 100 euro geef je vervolgens aan in je aangifte ICP . Hier hoef je verder zelf geen omzetbelasting meer over af te dragen aangezien deze inderdaad is verlegd naar de klant. Je moet dit bedrag ook aangeven in categorie 3b van je normale kwartaalaangifte. Dit moet je helemaal los van elkaar zien. Dit zijn gewoon transactiekosten die je als bedrijfskosten boekt. Je geeft dus het bedrag aan dat je aan de klant hebt gefactureerd (100 euro) en niet het bedrag dat de PSP op jouw rekening stort.
  4. Gewoon als zakelijke kosten. Misschien begreep ik je verkeerd.
  5. Als de leverancier de echte waarde van het pakket opgeeft (vaak doen ze dit niet en zal je dit zelf moeten aankaarten bij de leverancier) zal je na ontvangst een factuur van fedex/dhl/tnt of postnl (direct betalen bij afhalen) ontvangen met 21% BTW, invoerrechten en €12,50 - €17,50 afhandelingskosten per pakket. Deze betaalde BTW kan je gewoon weer terugvragen in je aangifte OB (KOR buiten beschouwing gelaten).
  6. Tsja deze zelfde advocaat weet natuurlijk dat jij direct 2500 neerlegt... Als deze tws oortjes daadwerkelijk inbreuk zouden maken op het merkrecht van Apple zou je toch denken dat dit advocatenkantoor, dat jou binnen 3 dagen heeft gevonden, wel een aantal notice & takedown verzoeken en/of rechtzaken heeft gevoerd tegen andere verkopers die deze oortjes op bol.com verkopen. Al helemaal wanneer deze andere verkopers al meer dan een jaar duizenden oortjes per maand verkopen. (geen juridisch advies)
  7. Als ik even een snelle blik werp op de bol producten die Jia Ruan zelf aanbied via zijn eigen bol account lijkt het erop dat hij zelf ook neppe reviews op zijn eigen producten plaatst. Het zou me dan ook niks verbazen als hij dit ook aanbeveelt bij zijn "bolmasters" 🤔.
  8. Ik heb hier zelf ook over geklaagd bij de partnerservice. Ze geven aan dat er momenteel een project loopt om een beleid te creëren rondom neppe reviews maar dat het formaliseren hiervan nog een tijd gaat duren. Ook geven ze aan dat vooralsnog de beslissing is gemaakt om hier niet tegen op te treden totdat er werkelijk kan worden vastgesteld dat het om een frauduleuze review gaat, zelfs als het wel aannemelijk is dat het een frauduleuze review is.
  9. Nee dit controleren ze niet. Ik heb wel vernomen dat ze bezig zijn om valse reviews aan te pakken. Hoe ze van plan zijn om dit te doen willen ze (nog) niet delen. Het melden heeft ook geen zin. Ze doen er op dit moment niks aan. Ik herken het zelf ook. Vooral producten waar plotseling tientallen tot wel honderd reviews op geplaatst worden (terwijl er soms nog geen enkel exemplaar verkocht is). Vooral als je dan een soortgelijk product verkoopt verlies je een zeer groot gedeelte van je omzet in de betreffende categorie. Het valt me wel op dat dit de afgelopen maanden steeds meer gebeurd maar dit kan ook aan mij liggen.
  10. Geeft de leverancier wel de juiste waarde op? Of geeft deze een te lage waarde op waardoor UPS denkt dat er geen invoerheffing / BTW verschuldigd is? Bij UPS moet je sinds een aantal weken direct contant bij aflevering betalen. Bij DHL en FedEx krijg je achteraf gewoon een factuur.
  11. Duidelijk, dan ga ik toch maar op zoek naar een Belgische boekhouder. Bedankt voor de informatie.
  12. Wegens het overschrijden van het drempelbedrag afstandsverkopen in België ben ik momenteel bezig met het invullen van het formulier 604A en RBI. Aangezien het waarschijnlijk enige tijd kost voordat ik een antwoord van de Belgische fiscus krijg stel ik deze vraag hier. Formulier RBI > II. Registratie in België > 3.3 Wat is het adres in België waar de boeken en stukken met betrekking tot de economische activiteit in België van de in punt I bedoelde belastingplichtige zullen worden voorgelegd op elk uitdrukkelijk verzoek van de administratie. Aangezien mijn onderneming in Nederland gevestigd is heb ik natuurlijk zelf geen adres in België. Wat wordt hier doorgaans voor gebruikt? Is het mogelijk om hier het adres van de Belgische fiscus op te geven zodat op verzoek de stukken gewoon op hun kantoor kunnen worden voorgelegd?
  13. Ik heb de logistieke afhandeling uitbesteed aan derde partij. Elke maand verdwijnen er helaas wel een aantal artikelen uit hun magazijn. Dit is voor mij in principe geen probleem aangezien ik een X% van de verkoopprijs uitbetaald krijg. Deze derde partij geeft op de facturen aan: "[1] Btw niet van toepassing." Ik heb het volgende artikel geraadpleegd https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/waarover_btw_berekenen/bijzondere_omzet/subsidies_schadevergoedingen_en_vrijwillige_bijdragen Wordt dit door de belastingdienst gezien als het leveren van een goed en is dit dus BTW belast?
  14. Bankkosten zijn vrijgesteld van BTW Als je geen factuur hebt waar de BTW op staat gespecificeerd kan je deze ook niet aftrekken.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept