Ik heb wat vragen waar jullie vast een antwoord op hebben.
Ik verkoop in heel Europa mijn producten, voornamelijk doe ik dit aan consumenten en hanteer ik gewoon 21% btw in elk Europees land daar ik nog lang niet aan de drempelbedragen zit.
Nu ben ik sinds deze week bezig met een b2b webshop (business to business) ook in Europa en lees ik mij wat in omtrent de belasting regels hiervoor. Corrigeer mij vooral als ik het niet goed heb wat ik tot dusver heb ontdekt:
1. Een zakelijke klant in Europe die een geldig btw nummer opgeeft bij het afrekenen betaalt 0% belasting.
2. Een nederlandse ondernemer betaalt gewoon 21% belasting.
3. Nadat het drempelbedrag voor dat specifieke land is behaald dien je je daar te laten registreren en het restant van het jaar daar aangifte doen en het belasting tarief van dat land te gebruiken.
Waar ik nu een beetje op vastloop is het volgende:
Voorbeeld:
1. Ik verkoop product A voor 121 euro inc btw.
2. Ik weergeef prijzen excl btw dus 100 euro.
3. Bij het afrekenen dient men een land en btw-nummer op te geven, deze controleer ik en als deze correct is weergeef ik de totaalprijs met 0% dus 100 euro, als deze niet correct is wordt dit gewoon 21% belasting ongeacht uit welk land de klant komt.
4. Hoe werkt dit nou met de belasting voor mij als klant? Ik ontvang namelijk 100 euro op mijn rekening en doe aangifte van een intracommunautaire levering per kwartaal, dien ik daar dan 100 euro op te geven en betaal ik dan nog eens 21% over dat bedrag als omzetbelasting of is die 100 euro gewoon 100 euro omzet en gaat er geen belasting meer vanaf omdat deze verlegd is naar de klant met een geldig btw nummer.
5. Mijn payment provider vraagt ook nog eens een variabel bedrag wat ik betaal bij een order van 100 euro dus dien ik dan mijn netto bedrag dat ik ontvang op te geven (98,75 bijv) of het totaalbedrag dat de klant betaald heeft 100 euro?
Tot dusver mijn vraagtekens en ik hoop dat iemand mij wilt helpen deze te beantwoorden. Alvast heel erg bedankt!
Mvg Furio
Magento 2 webshop specialist - Internationale ondernemer - Webdesigner
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Furio international
Furio international
Beste forumleden,
Ik heb wat vragen waar jullie vast een antwoord op hebben.
Ik verkoop in heel Europa mijn producten, voornamelijk doe ik dit aan consumenten en hanteer ik gewoon 21% btw in elk Europees land daar ik nog lang niet aan de drempelbedragen zit.
Nu ben ik sinds deze week bezig met een b2b webshop (business to business) ook in Europa en lees ik mij wat in omtrent de belasting regels hiervoor. Corrigeer mij vooral als ik het niet goed heb wat ik tot dusver heb ontdekt:
1. Een zakelijke klant in Europe die een geldig btw nummer opgeeft bij het afrekenen betaalt 0% belasting.
2. Een nederlandse ondernemer betaalt gewoon 21% belasting.
3. Nadat het drempelbedrag voor dat specifieke land is behaald dien je je daar te laten registreren en het restant van het jaar daar aangifte doen en het belasting tarief van dat land te gebruiken.
Waar ik nu een beetje op vastloop is het volgende:
Voorbeeld:
1. Ik verkoop product A voor 121 euro inc btw.
2. Ik weergeef prijzen excl btw dus 100 euro.
3. Bij het afrekenen dient men een land en btw-nummer op te geven, deze controleer ik en als deze correct is weergeef ik de totaalprijs met 0% dus 100 euro, als deze niet correct is wordt dit gewoon 21% belasting ongeacht uit welk land de klant komt.
4. Hoe werkt dit nou met de belasting voor mij als klant? Ik ontvang namelijk 100 euro op mijn rekening en doe aangifte van een intracommunautaire levering per kwartaal, dien ik daar dan 100 euro op te geven en betaal ik dan nog eens 21% over dat bedrag als omzetbelasting of is die 100 euro gewoon 100 euro omzet en gaat er geen belasting meer vanaf omdat deze verlegd is naar de klant met een geldig btw nummer.
5. Mijn payment provider vraagt ook nog eens een variabel bedrag wat ik betaal bij een order van 100 euro dus dien ik dan mijn netto bedrag dat ik ontvang op te geven (98,75 bijv) of het totaalbedrag dat de klant betaald heeft 100 euro?
Tot dusver mijn vraagtekens en ik hoop dat iemand mij wilt helpen deze te beantwoorden. Alvast heel erg bedankt!
Mvg Furio
Magento 2 webshop specialist - Internationale ondernemer - Webdesigner
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/62751-intracommunautaire-leveringen-door-b2b-webshop/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag