Ga naar inhoud
  • 0

Intracommunautaire leveringen door B2B-webshop

Junior     13 2

Beste forumleden,

 

Ik heb wat vragen waar jullie vast een antwoord op hebben.

 

Ik verkoop in heel Europa mijn producten, voornamelijk doe ik dit aan consumenten en hanteer ik gewoon 21% btw in elk Europees land daar ik nog lang niet aan de drempelbedragen zit.

 

Nu ben ik sinds deze week bezig met een b2b webshop (business to business) ook in Europa en lees ik mij wat in omtrent de belasting regels hiervoor.  Corrigeer mij vooral als ik het niet goed heb wat ik tot dusver heb ontdekt:

 

1. Een zakelijke klant in Europe die een geldig btw nummer opgeeft bij het afrekenen betaalt 0% belasting.

2.  Een nederlandse ondernemer betaalt gewoon 21% belasting.

3. Nadat het drempelbedrag voor dat specifieke land is behaald dien je je daar te laten registreren en het restant van het jaar daar aangifte doen en het belasting tarief van dat land te gebruiken.

 

Waar ik nu een beetje op vastloop is het volgende:

 

Voorbeeld:

 

1. Ik verkoop product A voor 121 euro inc btw.

2. Ik weergeef prijzen excl btw dus 100 euro.

3. Bij het afrekenen dient men een land en btw-nummer op te geven, deze controleer ik en als deze correct is weergeef ik de totaalprijs met 0% dus 100 euro, als deze niet correct is wordt dit gewoon 21% belasting ongeacht uit welk land de klant komt.

4. Hoe werkt dit nou met de belasting voor mij als klant? Ik ontvang namelijk 100 euro op mijn rekening en doe aangifte van een intracommunautaire levering per kwartaal, dien ik daar dan 100 euro op te geven en betaal ik dan nog eens 21% over dat bedrag als omzetbelasting of is die 100 euro gewoon 100 euro omzet en gaat er geen belasting meer vanaf omdat deze verlegd is naar de klant met een geldig btw nummer.

5. Mijn payment provider vraagt ook nog eens een variabel bedrag wat ik betaal bij een order van 100 euro dus dien ik dan mijn netto bedrag dat ik ontvang op te geven (98,75 bijv) of het totaalbedrag dat de klant betaald heeft 100 euro?

 

 

Tot dusver mijn vraagtekens en ik hoop dat iemand mij wilt helpen deze te beantwoorden. Alvast heel erg bedankt!

 

Mvg Furio

 

 


Magento 2 webshop specialist - Internationale ondernemer - Webdesigner

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Junior     15 0
Quote

4. Hoe werkt dit nou met de belasting voor mij als klant? Ik ontvang namelijk 100 euro op mijn rekening en doe aangifte van een intracommunautaire levering per kwartaal, dien ik daar dan 100 euro op te geven en betaal ik dan nog eens 21% over dat bedrag als omzetbelasting of is die 100 euro gewoon 100 euro omzet en gaat er geen belasting meer vanaf omdat deze verlegd is naar de klant met een geldig btw nummer.

 

Ik neem aan de je bedoelt voor jou als verkoper.

 

Je ontvangt 100 euro voor een intracommunautaire levering. Die 100 euro geef je vervolgens aan in je aangifte ICP . Hier hoef je verder zelf geen omzetbelasting meer over af te dragen aangezien deze inderdaad is verlegd naar de klant. Je moet dit bedrag ook aangeven in categorie 3b van je normale kwartaalaangifte.

 

Quote

5. Mijn payment provider vraagt ook nog eens een variabel bedrag wat ik betaal bij een order van 100 euro dus dien ik dan mijn netto bedrag dat ik ontvang op te geven (98,75 bijv) of het totaalbedrag dat de klant betaald heeft 100 euro?

 

Dit moet je helemaal los van elkaar zien. Dit zijn gewoon transactiekosten die je als bedrijfskosten boekt. Je geeft dus het bedrag aan dat je aan de klant hebt gefactureerd (100 euro) en niet het bedrag dat de PSP op jouw rekening stort.

Link naar reactie
  • 0
Legend     1,6k 3 161
22 uur geleden, Furio international zei:

 

1. Een zakelijke klant in Europe die een geldig btw nummer opgeeft bij het afrekenen betaalt 0% belasting.

2.  Een nederlandse ondernemer betaalt gewoon 21% belasting.

3. Nadat het drempelbedrag voor dat specifieke land is behaald dien je je daar te laten registreren en het restant van het jaar daar aangifte doen en het belasting tarief van dat land te gebruiken.

 

In beginsel klopt dit, maar.....

1,Europa moet gelezen worden als "Europese Unie", Noorwegen en Zwitserland (en straks misschien ook het VK) is "export"

2. 21% belasting wordt geheven als de goederen in Nederland afgeleverd worden, of het om een Nederlandse of niet-Nederlandse klant gaat is niet van belang. Een Nederlands bedrijf zou immers ook goederen kunnen laten afleveren in een andere lidstaat, al moet hij daar natuurlijk wel een BTW nummer van die lidstaat opgeven.

3, Het drempelbedrag is exclusief omzet  behaald met intracommunautaire leveringen  (0%) aan ondernemers

 

Link naar reactie
  • 0
Senior     33 1

En echt goed elk BTW nummer controleren, want het gebeurt nogal eens (België is mijn ervaring) dat de BTW nummers niet kloppen, met als gevolg dat jouw ICP aangifte ook niet klopt en gecorrigeerd moet worden.


Kleding bedrukken doe je natuurlijk bij de leukste online kledingdrukkerij van NL en BE.

Bezoek 👕Kleding bedrukken op Bedrukt.nl voor: 

✔Goede kwaliteit ✔Betaalbare prijzen ✔Zelf online ontwerpen ✔Modieuze kleding ✔Bedrukken vanaf 1 stuk

Link naar reactie
  • 0
Legend     2,2k 309

En goed de bewijzen van aflevering bewaren. Bijvoorbeeld vrachtbrieven van vervoerders of bij eigen transport naar het buitenland een bewijs van aflevering getekend door klant liefst aangevuld met secundair bewijs zoals tol of etens en tankbonnen ter plaatse. Worden goederen bij jou opgehaald, registeer buitenlands kentekennummer en laat chauffeur verklaring tekenen dat hij het meeneemt naar andere lidstaat. Eventueel foto maken van goederen in auto.

Link naar reactie
  • 0
Newbee     1 0

Beste,

 

Ik heb een vraag.

Ik ben ondernemer en heb iets gekocht van €150 in Duitsland van een andere ondernemer. Op de factuur staat 0% btw en via de VIES toets gecontroleerd of zijn btw nummer klopt, wat het geval is. Begrijp ik het goed dat ik hiervoor een ICP aangifte moet doen en over de €150 21% btw moet afdragen?

 

Mvg Darryl

Link naar reactie
  • 0
Legend     892 74
15 uur geleden, Darryl01 zei:

Beste,

 

Ik heb een vraag.

Ik ben ondernemer en heb iets gekocht van €150 in Duitsland van een andere ondernemer. Op de factuur staat 0% btw en via de VIES toets gecontroleerd of zijn btw nummer klopt, wat het geval is. Begrijp ik het goed dat ik hiervoor een ICP aangifte moet doen en over de €150 21% btw moet afdragen?

 

Mvg Darryl

ICP aangifte doe je voor jouw leveringen wat jij geleverd hebt en waar je geld voor kreeg, niet voor wat je gekocht hebt. Tijdens BTW aangifte moet je het wel melden onder 4b leveranciers binnen EU, en dan de 21% btw optellen bij je te vorderen btw.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wie is er online?
    9 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.