• 0

2e hands goederen in voorraad opnemen

Beste mede-ondernemers,

 

Een paar boekhoudvragen:

 

Ik wil eigen gebruikte apparatuur inbrengen in mijn bedrijfsvoorraad om die in een later stadium te kunnen doorverkopen. Hoe boek ik dit? Mijn eerste idee hierover is: tegen een fictief bedrag op voorraad boeken aan rekening courant.

 

Maar... Hoe belangrijk is hierbij dan de waardebepaling van de artikelen?

 

Als ik goederen inneem/inruil bij klanten. Kan ik deze dan zonder meer ook boeken in de voorraad? Moet ik de inruil/inneemtransactie op de factuur vermelden, ook al gaat het om iets waarbij geen bedragen worden verrekend? En hoe ziet de boeking er dan uit, aangezien de bedragen "0" zijn?

 

Alvast bedankt voor alle reacties.

 

Groet, Suresh

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste mede-ondernemers,

Een paar boekhoudvragen:

Ik wil eigen gebruikte apparatuur inbrengen in mijn bedrijfsvoorraad om die in een later stadium te kunnen doorverkopen. Hoe boek ik dit? Mijn eerste idee hierover is: tegen een fictief bedrag op voorraad boeken aan rekening courant.

 

Maar... Hoe belangrijk is hierbij dan de waardebepaling van de artikelen?

Je eerste gedachte is de juiste, maar zorg ervoor dat de waardebepaling wel de economische waarde vertegenwoordigd, anders kan de belastingdienst dit zien als "verkapt" geld uit de zaak halen....

 

Als ik goederen inneem/inruil bij klanten. Kan ik deze dan zonder meer ook boeken in de voorraad? Moet ik de inruil/inneemtransactie op de factuur vermelden, ook al gaat het om iets waarbij geen bedragen worden verrekend? En hoe ziet de boeking er dan uit, aangezien de bedragen "0" zijn?

Ik neem aan dat dit een onderdeel is van een actie, en dat je de klanten hiermee een extra korting geeft........

In principe is die korting dan de waarde van de goederen, tenzij ze economisch helemaal nul van waarde zijn, maar dan boek je ze ook niet in de voorraad neem ik aan....

 

Alvast bedankt voor alle reacties.

 

Groet, Suresh

 

Hopelijk ben je zo weer wat wijzer....

 

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

@2thepoint, bedankt voor het duidelijke antwoord!

 

Ik neem aan dat dit een onderdeel is van een actie, en dat je de klanten hiermee een extra korting geeft........

In principe is die korting dan de waarde van de goederen, tenzij ze economisch helemaal nul van waarde zijn, maar dan boek je ze ook niet in de voorraad neem ik aan....

 

Ik werk veel met vaste prijzen op offertebasis. Hier zit soms het inruilen van oude apparatuur in verwerkt en derhalve is de exacte korting niet op de factuur gespecificeerd. De goederen vertegenwoordigen inderdaad wel degelijk waarde aangezien ik ze in de voorraad wil boeken voor eventuele wederverkoop.

 

Hoe kan ik in dit geval het beste te werk gaan?

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik heb twee grootboekrekeningen laten aanmaken voor verleende kortingen, een gerelateerd aan omzet, de ander aan kostprijs.

 

Kun je adhv. volgende voorbeelden aangeven of ik het zo goed inboek?

 

Voorbeeld 1) Factuur met gespecificeerde korting voor ingenomen apparatuur.

Gegenereerd vanuit mijn boekhoudpakket:

1301 debiteuren 71,50 D
1500 btw af te dragen 11,42 C
8002 omzet btw hoog 76,89 C 
8005 verleende kortingen (omzet) 16,81 D

Vervolgens de memoriaalboeking voor het in voorraad nemen:

3000 voorraad 16,81 D
8005 verleende kortingen 16,81 C

Bij verkoop:

8502 kostprijs inkopen btw hoog 16,81 D
3000 voorraad 16,81 C

 

Voorbeeld 2: Factuur zonder gespecificeerde korting, wel iets ingeruild.


Boeking voor de factuur:

1301 debiteuren 71,50 D
1500 btw af te dragen 11,42 C
8002 omzet btw hoog 60,08 C 

Memoriaalboeking voor de ingenomen spullen:

3000 voorraad 16,81 D
8505 verleende kortingen (kostprijs) 16,81 C

Bij verkoop:

8502 kostprijs inkopen btw hoog 16,81 D
3000 voorraad 16,81 C

 

Alvast bedankt voor je reactie!

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

Goederen die zonder betaling hebt verkregen moet je lijkt mij niet gaan opwaarderen en tegen dat opgewaarde bedrag in de voorraad opnemen. Dit leidt namelijk meteen tot belastbare winst uit onderneming zoals ik in de journaalpost laat zien:

 

Voorraad € ......

aan) Kapitaal € ........

 

Mij lijkt beter dit soort goederen goed te bewaren en later wanneer je er een klant voor hebt als dienstenomzet te faktureren.

Wellicht lucht dit een beetje op?

Ad

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.