• 0

ondernemer voor de inkomstenbelasting - voor en nadelen?

Wat zijn de voor- en nadelen als je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting?

 

Het is me niet duidelijk wanneer de belastingdienst iemand beschouwd als ondernemer voor de inkomstenbelasting. Ik ken het rijtje van de belastingdienst maar dat vind ik niet echt duidelijk.

 

Ik probeer zelfgemaakte software online te verkopen. Ik doe dit parttime en het is meer een hobby en ik verwacht niet veel winst te maken per jaar (1000 EUR). Ben ik nu ondernemer voor de inkomstenbelasting?

 

Johannes

JavaAtWork - file upload solutions

http://www.javaatwork.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voordelen zitten vooral in de ondernemersfaciliteiten waar je gebruik van kunt maken als je bijna full-time (1225 uur per jaar) 'ondernemer bent'.

In jouw geval wordt je waarschijnlijk niet als ondernemer aangemerkt. Deze inkomsten kun je in je normale IB-aangifte opnemen onder 'overige inkomsten'.

www.accuratio.nl | Administratiekantoor voor Midden- en Kleinbedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Uitzonderingen daargelaten maar globaal gezien moet je zoveel mogelijk opteren voor het ondernerschap.

Ook al kom je niet in aanmerking voor de zelfstandigenaftrek dan kun je ieder geval gebruik maken van de "klein ondernemersregeling" m.b.t. de BTW of misschien wel vrijstelling krijgen. Je kunt vervolgens (veel) gemaakte kosten aftrekken van de omzet. En vooral als de eerste jaren het ondernemingresultaat uiteindelijk negatief blijkt te zijn ( komt ook wel eens voor ! ) kun je het belastbare inkomen drukken.

Bovendien is vanaf 1 januari dit jaar heel simpel om de on-lineaangifte voor de IB zelf in tevullen en te verzenden.

De boekhouding stelt in jou geval uit het oogpunt van complexiteit niet veel voor. En bovendien is de belastingdienst ( velen zullen het niet met mij eens zijn !!) heel ondernemrsgezind.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.