Op het forum heb ik veel geleerd toen ik in de aanloopfase was van het oprichten van mijn bedrijf. Ik heb het laatste kwartaal van 2020 mijn eerste omzet gedraaid. Daar heb ik zojuist de btw-aangifte voor gedaan. Echter, er zijn twee zaken waar ik nog een beetje over twijfel. Deze heb ik puntsgewijs hieronder opgenomen. Ik hoop dat jullie met jullie expertise mij in de juiste richting kunnen leiden.
Ik heb de betaling in 2021 voldaan over het 4e kwartaal 2020. Dien ik in mijn openingsbalans dit bedrag al op te nemen onder 'btw betaald'? Zelf denk ik dat ik dit niet moet doen en het nu in 2021 dien te boeken onder mijn uitgaven. Klopt dit?
Ik weet niet wat ik met het afrondingsverschil dien te doen. Bijvoorbeeld, in mijn administratie staat dat ik 240,8 dien af te dragen. Echter, ik heb 240 afgedragen. Hoe, en wanneer, dien ik die 0,80 te boeken? Zelf maak ik momenteel gebruik van het Excelboekhoudprogramma Bobbie. Hierin is wel een 4xxx rekening genaamd 'betalingsverschillen', alleen weet ik niet of ik deze dan dien te gebruiken in mijn inkomstenboek of uitgavenboek en of ik dit als minbedrag dien op te nemen of niet. Ook weet ik niet hoe de post 'te betalen btw' glad zal lopen door dit te boeken.
Uiteraard zou een boekhouder hier raad mee weten. Omdat ik nog in de opstartfase zit en ik niet veel omzet draai wil ik het echter zelf proberen. Als jullie hier ook geen raad mee weten dan zal ik ook een boekhouder raadplegen, maar dat is voor nu nog even last resort. Reeds bestaande topics hebben mij helaas ook niet geheel kunnen helpen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Choega
Choega
Hallo allemaal,
Op het forum heb ik veel geleerd toen ik in de aanloopfase was van het oprichten van mijn bedrijf. Ik heb het laatste kwartaal van 2020 mijn eerste omzet gedraaid. Daar heb ik zojuist de btw-aangifte voor gedaan. Echter, er zijn twee zaken waar ik nog een beetje over twijfel. Deze heb ik puntsgewijs hieronder opgenomen. Ik hoop dat jullie met jullie expertise mij in de juiste richting kunnen leiden.
Uiteraard zou een boekhouder hier raad mee weten. Omdat ik nog in de opstartfase zit en ik niet veel omzet draai wil ik het echter zelf proberen. Als jullie hier ook geen raad mee weten dan zal ik ook een boekhouder raadplegen, maar dat is voor nu nog even last resort. Reeds bestaande topics hebben mij helaas ook niet geheel kunnen helpen.
Bedankt voor de genomen tijd en moeite.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/70205-vraag-omtrent-eerste-btw-aangifte/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag