Choega

Newbee
  • Aantal berichten

    3
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    student

Choega's trofeeën

  1. Hallo Simona, Bedankt voor je reactie. Mijn eerste punt heb je opgehelderd! Wat betreft mijn tweede punt. Ik weet dat de afronding niet 100% is en ik wat ik daadwerkelijk heb voldaan dien op te nemen. Ik weet alleen niet hoe ik het verschil dien te verwerken onder welke boeken. Mocht je weten hoe dit moet, of nog liever hoe dit in de Bobbie Excel boekhouding moet, dan verneem ik dat graag. Bedankt voor de genomen tijd en moeite. Met vriendelijke groet, Ali
  2. Hallo allemaal, Op het forum heb ik veel geleerd toen ik in de aanloopfase was van het oprichten van mijn bedrijf. Ik heb het laatste kwartaal van 2020 mijn eerste omzet gedraaid. Daar heb ik zojuist de btw-aangifte voor gedaan. Echter, er zijn twee zaken waar ik nog een beetje over twijfel. Deze heb ik puntsgewijs hieronder opgenomen. Ik hoop dat jullie met jullie expertise mij in de juiste richting kunnen leiden. Ik heb de betaling in 2021 voldaan over het 4e kwartaal 2020. Dien ik in mijn openingsbalans dit bedrag al op te nemen onder 'btw betaald'? Zelf denk ik dat ik dit niet moet doen en het nu in 2021 dien te boeken onder mijn uitgaven. Klopt dit? Ik weet niet wat ik met het afrondingsverschil dien te doen. Bijvoorbeeld, in mijn administratie staat dat ik 240,8 dien af te dragen. Echter, ik heb 240 afgedragen. Hoe, en wanneer, dien ik die 0,80 te boeken? Zelf maak ik momenteel gebruik van het Excelboekhoudprogramma Bobbie. Hierin is wel een 4xxx rekening genaamd 'betalingsverschillen', alleen weet ik niet of ik deze dan dien te gebruiken in mijn inkomstenboek of uitgavenboek en of ik dit als minbedrag dien op te nemen of niet. Ook weet ik niet hoe de post 'te betalen btw' glad zal lopen door dit te boeken. Uiteraard zou een boekhouder hier raad mee weten. Omdat ik nog in de opstartfase zit en ik niet veel omzet draai wil ik het echter zelf proberen. Als jullie hier ook geen raad mee weten dan zal ik ook een boekhouder raadplegen, maar dat is voor nu nog even last resort. Reeds bestaande topics hebben mij helaas ook niet geheel kunnen helpen. Bedankt voor de genomen tijd en moeite.
  3. Hallo allemaal, De afgelopen paar maanden ben ik bezig geweest met een idee voor een online webshop. Recentelijk ben ik aangebroken bij het punt om het een en ander omtrent de belastingen uit te zoeken, en de afgelopen weken dat ik me daarover heb ingelezen ben ik niet heel veel wijzer geworden. Omdat een belastingexpert of account al gauw een fors uurtarief heeft voor een kleine ondernemer zoals ik, probeer ik eerst te zien of iemand mij hier kan helpen met de kennis die ze hebben. De situatie Ik wil een webshop opzetten die enkel digitale goederen verkoopt. De verkoop is wereldwijd, van EU-landen tot niet EU-landen. De digitale goederen worden geleverd door mensen die een account aan kunnen maken op mijn webshop, hun producten kunnen verkopen, en zelf een prijs kunnen bepalen. Bij verkoop komt het geld via een betaalprovider bij mij binnen, waarna ik een commissie neem en de rest aan de verkoper uitbetaal. Zelf zal ik dus niks verkopen, ik neem als 'makelaar' tussen verkopers en klanten dus enkel een comissie. De onduidelijkheden Ik weet niet zo goed wat ik nou als omzet dien te rekenen. Is dit enkel de commissie die ik neem, of is dit de totale verkoopprijs waarna ik later in de aangifte de uitbetaalde bedragen aan de verkopers als kosten opneem? Als dit enkel over de commissie is, kan ik denk ik namelijk gebruik maken van de kleine ondernemersregeling. Wat ik heb begrepen is dat ik voor de BTW binnen de EU gebruik kan maken van de Mini One Stop Shop (MOSS). Dit lijkt me voor de rest wel duidelijk. Dit is gebaseerd op de locatie van de koper. Ik kan adressen en IP adressen gaan verzamelen, maar in hoeverre geeft dit een reëel beeld, aangezien deze gemakkelijk gewijzigd kunnen worden zodat een koper een lagere BTW hoeft te betalen? Ik weet niet of ik hier te lastig over denk en ik mij hier geen zorgen om dien te maken. De grootste onduidelijkheid ligt bij de BTW verrekening buiten de EU. Als ik de digitale tool van de Belastingdienst gebruik lees ik dat ik per land dien uit te zoeken of ik daar belasting dien te betalen. Dit klinkt wel logisch, maar ook meteen heel tijdrovend en vrijwel niet te doen. Dien ik echt contact op te nemen met alle belastinginstanties van zowel Alabama, Kazachstan, New York en China (voorbeelden, kunnen er zelfs meer zijn door de wereldwijde verkoop)? Dien ik het bovenstaande (punt 2 en 3) überhaupt te doen als ik gebruik kan maken van de kleine ondernemersregeling? Als iemand het een beetje kan verduidelijken zou dit mij al enorm helpen. Bedankt voor de genomen tijd en moeite. Met vriendelijke groet, Ali
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.