• 0

Kilometervergoeding ZZP bij zakelijk gebruik privé auto

Beste forum leden,

 

Waarschijnlijk topic 101 over dit onderwerp, maar mijn specifieke vraag kon ik niet vinden.

 

Zoals ik de regel interpreteer heb je twee onderdelen die van belang zijn, het deel gerelateerd aan de omzetbelasting en het deel gerelateerd aan de inkomstenbelasting. Ik ben een (deeltijd) ZZP-er die een private lease auto heeft. Ik heb al uitgerekend dat het voordeliger is om de auto privé te houden. Dit omdat het een 22% bijtelling categorie auto betreft en de bijtelling bij mij in de hoogste schijf van de inkomstenbelasting (49,5%) terecht komt omdat ik met mijn "in-loondienst-baan" al in de hoogste belastingschijf val. 

 

Nu heb ik twee vragen.

 

Vraag 1: klopt onderstaande?

- Inkomstenbelasting: ik trek 19 cent van iedere zakelijke kilometer die ik rijd af van mijn winst (boek het als kosten)

- Omzetbelasting: ik vorder de BTW op mijn private lease bedrag (hier zit alles in behalve brandstof) + de BTW op alle brandstofkosten terug bij de BD

- Omzetbelasting: ik corrigeer de terugvordering, die hierboven staat beschreven, met 1,5% over de nieuwprijs van mijn auto. Dan hoef ik niet gedetailleerd bij te houden hoeveel kilometer nu privé was en hoeveel zakelijk (vind ik teveel gedoe). Zie ook:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/zakelijk_gebruik_van_de_priveauto/

 

Vraag 2:

Is het voldoende voor het bijhouden van de zakelijke kilometers om per rit bij te houden: van, naar, datum en het doel van de reis? We hebben namelijk meerdere auto's (dus meerdere kilometerstanden), in de zomer wil ik de fiets nog wel eens pakken als het lekker weer is (ook voor langere afstanden). Een hoop gedoe, plus hoe houd je van de fiets de kilometerstanden bij?? Aangezien ik voor de BTW dus gebruik maken van de "1,5%" regeling en bij de inkomstenbelasting de verhouding tussen prive/zakelijk niet belangrijk is, zou ik verwachten dat ik verder niet moeilijk hoef te doen met het telkens noteren van begin/eind stand van de teller, welk voermiddel ik heb gepakt etc. Of is dit wel verplicht?

 

Sorry, voor het lange verhaal maar hopelijk kan een expert bevestigen dat bovenstaande correct is.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.