• 0

Hoe boek je een verzekeringsuitkering bij een total loss bij Fin Lease?

Ik hoop dat iemand me hier een duwtje in de goede richting kan geven.

Vorig jaar is mijn auto total loss gereden. Deze auto heb ik middels financial lease aangeschaft en een deel (10K) zelf aanbetaald.

Het wrak van de auto is opgekocht voor 17.5K en de opkoper heeft dit bedrag voldaan aan de leasemaatschappij. Ik heb dit bedrag verrekend met de openstaande Lease.

 

De rest van de waarde van de auto heb ik in 1x afgeschreven aan het eind van het jaar.

 

De verzekering heeft een uitkering gedaan aan de leasemaatschappij die hiermee de lease volledig heeft inlost. het restant (dat wat ik heb aanbetaald en afgelost) hebben ze naar mij overgemaakt.

 

Dit bedrag wat op mijn rekening is gestort, hoe moet ik dat nu boeken? Het lijkt vreemd om dat als W/V te boeken want het was al mijn geld wat ik zelf in de auto heb gestoken. Dan betaal ik er straks nog een keer belasting over.

 

Mijn lampje ging ergens uit...

 

Alvast dank voor de reacties die het lampje weer aan doen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ik weet niet precies wat je afspraken zijn inzake het total loss rijden van de auto in relatie tot de financial lease, maar mijn inziens moet je het zo oplossen:

 

- Om het overzichtelijk te houden zou ik allereerst de boeking voor het afschrijven van de auto verwijderen.

 

- Daarna voor de transactie van de opkoper van de auto:

 

Memoriaal boeking:

Financial lease (balans) debet 17.5K

Aan. Verzekering auto (W&V) credit 17.5k -> immers keert de verzekering uit dus een opbrengst in de W&V

 

-Transactie ontvangst van de lease maatschappij:

Bank (balans) debet

Aan. Financial lease (balans) credit

 

- Dan blijven er twee balansposten over auto (debet) en financial lease (credit). Deze boek je in het memoriaal tegen elkaar weg. Mocht hier nog een bedrag tussen zitten dan boek je deze naar de W&V.

 

Je hebt dan twee boekingen in de W&V:

- opbrengst verzekering van 17.5K

- afschrijvingen auto naar nihil

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 55 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.