• 0

ZZP-er wil webdeveloper in buitenland werk geven

Graag zou ik een webdeveloper die woont in het buitenland, in dit geval Marokko, willen inhuren. De inhuur is op basis van ZZP dus deze persoon kan zijn factuur naar mij, mijn ZZP bedrijf sturen.

Ik heb zojuist een mailtje aan het Marokkaans consulaat gezonden. Toch ook hier de vraag:

Waar heb ik rekening mee te houden? Heeft deze persoon een bijzondere (ZZP) registratie nodig in Marokko zodat deze mij facturen kan sturen?

Heb ik zelf (naast betalen van de uren die worden gewerkt) nog andere verplichtingen naar deze persoon toe die ik moet organiseren?

Is een ZZP overeenkomst/afspraak tussen mij en deze persoon voldoende? Ik zal zorgen dat blijkt dat werkzaamheden naar eigen inzicht/tijd  kunnen worden voltooid en er geen sprake is van een dienstverband.

Ik wil deze persoon een uurtarief van 12 euro per uur betalen en tot 8 uur werk in de week geven. Dat is erg ruim boven het minimumloon in Marokko.
Heeft iemand anders andere ervaringen, kunnen jullie mij dit ook adviseren?
Of kan ik beter minder per uur betalen en meer uren in de week werk geven?

Laat me weten wat jullie ervaring is.

Uiteraard zorg ik dat ik deze persoon via via ken en dat ik stap voor stap de relatie zal opbouwen om te zien hoe die zich ontwikkelt.

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 1
(aangepast)

Over wetgeving in Marokko durf ik niets te zeggen, maar in principe gelden er geen specifieke regels in Nederland als je een freelancer buiten de EU inschakelt. Dus dan gaat het inderdaad zoals je zegt; de freelancer voert werkzaamheden voor jou uit, stuurt een factuur, en daarmee klaar. 

Wel kan je bank nog een mogelijk obstakel spelen. Sinds een tijdje staat Marokko op de lijst van Staten met met hoog risico voor de WWFT. Het is dus mogelijk dat je bank de transactie tijdelijk blokkeert en/of verdere vragen gaat stellen. Daarom is het in dit geval wel handig om extra goed te documenteren met wie je precies zaken doet en wat voor diensten je dan afneemt, zodat als er eventuele vragen komen vanuit je bank je die goed kan beantwoorden.

aangepast door Freeaqingme
  • 0

Ik zit precies in de omgekeerde positie, maar wel binnen de EU. Dus ik doe freelance werk voor klanten Nederland vanuit het buitenland (in mijn geval Bulgarije). Facturering en betaling werkt eigenlijk precies hetzelfde als binnen Nederland, en mijn klanten hebben geen andere verplichtingen naar mij.

Wat betreft uurloon en aantal uren per week zou ik dat met je freelancer in Marokko onderhandelen. Als zij er tevreden mee zijn en jij ook, dan prima lijkt mij. 

Zelf heb ik ook wel met freelancers uit bijvoorbeeld India gewerkt en dat ging op precies dezelfde manier. Ik zou wel nagaan dat je een volledige en juist opgestelde factuur kunt ontvangen van de persoon waar je mee wilt werken. Voor mij is dat in het verleden wel eens lastig geweest, zelfs als ze van te voren zeggen dat ze een factuur sturen die je voor je boekhouding kunt gebruiken. Ik zou wat dat betreft eerst even een kleine opdracht doen. 

Hoop dat dit je wat verder inzicht geeft. Succes!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar