• 0

BTW-nummer klant op factuur levering dienst buiten-EU?

(aangepast)

Goedemiddag!

 

Via mijn eenmanszaak doe ik best wel wat zaken met landen buiten-EU (Dubai, HongKong, VK, USA).

 

Ik lever online marketingdiensten aan bedrijven (voornamelijk het opzetten en managen van Google Ads / Facebook Ads campagnes). Tot nu toe breng ik 0% BTW in rekening aan niet-EU klanten. Echter, hierbij vermeld ik (in tegenstelling tot wel EU-klanten) géén BTW-nummer van mijn klant op de factuur.

 

Mijn vraag is of dit correct is of dat ik dit juist wél moet doen? Ook ben ik benieuwd of ik BTW-verlegd op de facturen moet vermelden bij niet-EU klanten.

 

Daarnaast ben ik benieuwd of mijn dienstverlening wel/niet valt onder digitale (elektronische) diensten voor de BTW en/of er andere bijzonderheden zijn waar ik rekening mee moet houden.

 

Alvast bedankt!

aangepast door MichaelW88
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Als je deze hulp van de belastingdienst invult:

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/wat-doen-btw-diensten-in-uit-buitenland-vanaf-1-juli-2021


Kom je hier uit: 

Quote

 

De dienst is belast in het land van uw afnemer. De wetgeving van dat land geldt.

Wat moet u als Nederlandse dienstverlener doen?

U vraagt de belastingdienst van het land van uw afnemer of en hoe u aangifte moet doen.

U stuurt een factuur zonder Nederlandse btw.

U geeft deze dienst niet aan in uw btw-aangifte.

U geeft deze dienst niet op in de opgaaf intracommunautaire prestaties.

 

 

Geen BTW dus en ook geen eis van US btw-nummer of zo.

Geen idee hoe het in HongKong etc. werkt, maar om te voorkomen dat je klant belasting inhoudt of dat je aangeslagen wordt voor (sales) tax, kun je in je contract een clausule opnemen als: 

"No part of Consultant’s compensation will be subject to withholding of taxes by Client. Client will receive a completed W8-BEN including a signed statement indicating that “all work has been completed outside of the United States. Additional US taxes (if any) will be paid by the client."

Meer over W8-BEN vindt je hier: https://www.kvk.nl/internationaal/zakendoen-met-de-vs-dit-moet-je-weten/#dienstverlening

 

aangepast door insparcom

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 59 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.