• 0

Overdrachtsbelasting vrijstelling, nu zakelijke activiteiten

Dag allen, 

 

In 2021 heb ik een pand gekocht waarbij de begane grond in het verleden vaak een winkel / bedrijf is geweest en de twee verdiepingen woonruimte. Op het gehele pand rust een centrumbestemming, er wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen de woon- en winkelruimte. Omdat ik toentertijd starter was, heb ik gebruik gemaakt van de overdrachtsbelasting vrijstelling. In de afgelopen twee jaar heb ik in de 'winkelruimte' gewoond om de verdiepingen / woonruimte zelf te verbouwen.

 

Inmiddels de interne verhuizing gerealiseerd  en staat de begane grond alweer een aantal maanden leeg. Uiteraard zonde, want het is een mooie ruimte met prima mogelijkheden tot activiteiten. Hierin zie ik de volgende mogelijkheden:

 

- Verhuren voor bedrijfsactiviteiten (kapper, winkel, horeca, kantoor etc.)

- Verbouwen tot woonruimte en verhuren

- Eigen winkel of horeca beginnen. 

- Zelf gebruiken als kantoorruimte. Ik ben sinds twee jaar zzp'er. Dit gaat zeer goed en inmiddels niet onrealistisch dat ik ergens in de komende jaren een werknemer ga aantrekken. Hier zal ik kantoorruimte voor nodig hebben. 

 

In alle opties blijft het pand ook mijn hoofdverblijf (zelf bewoning). 

 

Wat ik (het liefst) wil voorkomen is dat ik een heffing voor de overdrachtsbelasting ga krijgen wanneer ik een van de bovenstaande opties ga realiseren. Naar mijn mening is de belastingdienst zeer vaag over de regels met het gebruik van termens zoals 'langere tijd' en 'anders dan tijdelijk' in hun voorwaarden. Toen ik het pand kocht had ik nog geen plannen met alle ruimtes behalve wonen en verbouwen. Ik ben dan ook benieuwd of hier mensen zijn met eigen ervaringen of kennis op dit onderwerp, alvast bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

De notaris heeft overdrachtsbelasting bij jouw aankoop afgerekend. Als jouw plannen nu wijzigen zal in de toekomst bij verkopen van het zakelijke deel de overdrachtsbelasting geheven worden voor het dan geldende tarief

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.