• 0

Meehelpen in mijn vriend's eenmanszaak

Hallo allemaal,

 

Ik kom al een tijdje op dit forum waar ik regelmatig boeiende onderwerpen lees.

Ik had een vraagje aan jullie en ik hoop dat jullie mij een antwoord kunnen geven.

Mijn vriend heeft een eenmanszaak en ik wil graag weten tot hoever ik gratis mag meehelpen in de eenmanszaak van mijn vriend?

Daar bedoel ik onder andere mee:

- mag ik zelf klanten benaderen en producten verkopen uit naam van mijn vriend zijn zaak?

 

Alvast bedankt groetjes Teja

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je mag 'gratis' meehelpen. Sterkernog, als je dat kunt aantonen aan de belastingdienst kun je zelfs belastingvoordeel genieten omdat je een 'meewerkende partner zonder salaris' hebt.

 

Hulp in uw onderneming

Stel dat uw onderneming een poosje draait en de zaken gaan goed. Zo goed, dat u de opdrachten niet meer in uw eentje kunt uitvoeren. U kunt dan personeel in dienst nemen: u betaalt loon en krijgt te maken met loonbelasting, premie volksverzekeringen en premies werknemersverzekeringen. Maar er zijn ook andere mogelijkheden om helpende handen in uw bedrijf te krijgen. Bijvoorbeeld door uw partner, een uitzendkracht of een freelancer in te schakelen.

 

Meewerkende partner

 

Uw partner kan op meerdere manieren gaan meewerken in uw onderneming. U kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van de meewerkaftrek, u sluit een arbeidsovereenkomst af met uw partner of uw partner wordt ook ondernemer.

 

zie: de belastingdienst

Link naar reactie
  • 0

Mijn vriend heeft een eenmanszaak en ik wil graag weten tot hoever ik gratis mag meehelpen in de eenmanszaak van mijn vriend?

 

Ik zou niet weten waarom dat niet zou mogen. Ik denk dat het belastingtechnisch beter is om wel betaald te worden, een inkomen verdeeld over twee betaalt minder belasting dan als je vriend het in z'n eentje verdient.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Mijn vriend heeft een eenmanszaak en ik wil graag weten tot hoever ik gratis mag meehelpen in de eenmanszaak van mijn vriend?

 

Ik zou niet weten waarom dat niet zou mogen. Ik denk dat het belastingtechnisch beter is om wel betaald te worden, een inkomen verdeeld over twee betaalt minder belasting dan als je vriend het in z'n eentje verdient.

 

dagdag

Christine

 

Maar dat wordt (deels) gecompenseerd door de meewerkaftrek. Dan kun je dus wel meehelpen,zonder dat je vriend meteen aan alle rompslomp van personeel vastzit.

Link naar reactie
  • 0

Maar dat wordt (deels) gecompenseerd door de meewerkaftrek. Dan kun je dus wel meehelpen,zonder dat je vriend meteen aan alle rompslomp van personeel vastzit.

 

Jaaa, rompslomp is erg. Beter dus gratis meewerken en samen genieten van de resultaten. Hoewel, als je meehelpt, is dan je vriend nog steeds een eenmanszaak? Ehm, ja, wel een eenmanszaak maar niet meer een eenpersoonszaak. Als een dame een zaak begint is ze ook een eenmanszaak. Een eenmanszaak zonder een man maar met een mevrouw. Verwarrend hoor. Ben maar blij dat ik nu een BV ben. Of eigenlijk ben ik twee BV's.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Waarom heet het eigenlijk nog steeds een eenmanszaak en niet gewoon 'ondernemer voor eigen risico en rekening'?

 

Dat soort termen en begrippen zal toch wel altijd hetzelfde blijven. Het is niet alleen de belastingdienst maar ook de KvK en anderen. Er zijn meer dingen die meer bij de tijd zouden kunnen zijn. Als ik ergens (fiscus, Senter, KvK, marktonderzoek) de branche moet opgeven waaronder Izecom valt, dan is dat steevast "zakelijke dienstverlening". Terwijl we toch een maak-bedrijf zijn, ik schaar ons onder de "maak-industrie". Maar een aparte categorie "software ontwikkeling" zal er wel nooit komen hier.

 

Maar ik denk dat je daar als ondernemer boven moet staan, daar ben je toch ondernemer voor? Of ben je dan bovennemer? En wat is dan een bovengever? en een ondergever?

Hmmm....

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Als ik ergens (fiscus, Senter, KvK, marktonderzoek) de branche moet opgeven waaronder Izecom valt, dan is dat steevast "zakelijke dienstverlening".

 

Ja, zo mag ik negen van de tien keer apart vermelden dat ik (interieurarchitect) niet in de categorie 'bouw' geplaatst wil worden. Dan val ik meestal ook in de categorie 'zakelijke dienstverlening'

 

Ik hoop dat alle aandacht rond de creatieve industrie ertoe leidt dat dat ook als een sector wordt gezien. 'Zakelijke dienstverlening' is net zo specifiek als 'overig'.

Link naar reactie
  • 0

beste teja,

als je gratis meewerkt in de zaak van je vriend, dan verdien je niets, heb je nergens recht op, en moet je je hand bij hem ophouden als je geld nodig hebt. Je steekt geld en tijd in zijn zaak terwijl jij al jouw rechten opgeeft. Dit is dom. Alles staat op zijn naam. Zijn zaak, zijn huis, betaalt hij de huur etc. Dus bij een ruzie sta jij met niets op straat. En hij heeft jou gebruikt om alles op te bouwen. Als hij jou niet kan betalen, is zijn zaak niet levensvatbaar. Maak een contract en hou bij hoeveel tijd en geld je in zijn zaak steek. Je krijgt heel snel ruzie als je prive met geld mengt. En jij delft het onderspit want je hebt nergens recht op als het misgaat.

Link naar reactie
  • 0

....heb je nergens recht op, en moet je je hand bij hem ophouden als je geld nodig hebt. ... Dus bij een ruzie sta jij met niets op straat. ....Maak een contract .....

 

En als je dan een werknemer-werkgever-verhouding wilt voorkomen, dan zet je samen een VOF op.

 

Overigens is het niet zo dat je meteen nergens meer recht op hebt. Als je getrouwd bent of een samenlevingscontract hebt in gemeenschap van geoderen heb je recht op een gelijk aandeel. Als meewerkende partner, maar ook al huisvrouw, dan kun je bij een scheiding of uit elkaar gaan een deel van het vermogen opeisen: jij hebt de ondernemer immers ondersteund, terwijl hij zijn tijd in de zaak kon steken.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 71 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.