• 0

Restaurant overnemen

Beste mensen,

 

Gisteren ben ik na enig research oa. terechtgekomen op deze website.

Ben vele uren bezig geweest met het lezen van verscheidene topics

over de meest uiteenlopende zaken. Ik moet jullie zeggen dat ik net

als vele anderen uitermate te spreken ben over deze site (ik heb al een hoop geleerd en gelezen).

 

Als volgt:

 

Mijn vriendin en ik hebben besloten een restaurant voor onszelf te beginnen. We zijn op internet een zoektocht begonnen naar allerlei dingen die er bij komen kijken. We zijn bij verscheidene bestaande restaurants in omgeving langsgeweest om oa. te kijken hoe de concurrent het doet. En uiteraard zijn we bezig geweest met een bedrijfsplan (dus geen ondernemingsplan) met de welbekende 5 P's.

 

Nu hebben wij iets op het oog waar wij een klein goudmijntje :) in zien echter hebben wij beide (door oa. studie) een bkr toetsing in het verleden opgelopen en zijn de '5' jaren helaas nog niet voorbij.

 

Nu zitten wij te denken aan 'huurkoop', maar willen graag ervaringen van jullie te weten komen. Is dit een mogelijkheid? Zitten er haken en ogen aan? Voor en nadelen etc etc.

 

Ik heb het opgezocht en ook wel een aantal dingen gevonden maar wil graag jullie belevingen/ervaringen hierover weten.

 

Alvast bedankt

 

Groet

 

EDIT: Het gaat om een Nederlands/Frans restaurantje wat prima loopt. Nu willen wij mede door kennis en kwaliteit dit omdopen tot een Tapas/Mezze restaurantje waar er hier gewoonweg te weinig van zijn. Om over die er wel zijn maar te zwijgen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Let op met huurkoop kontrakten!!

 

Voordelen:

- geen zekerheids stelling door andere instanties

- snelle afwikkeling

- ziet er goed uit in eerste instantie

 

Nadelen:

- meestal wurgovereenkomsten

- hoge rentes

- geen zekerheden voor huurder/koper

- eigendoms voorbehoud

- aansprakelijkheden..

 

Zorg voor een GOEDE begeleiding op dit gebied. Er zijn heel veel problemen ontstaan door dit soort onderlinge overeenkomsten.

 

 

Succes

 

Rick

 

ps. je mag altijd even bellen!!

Link naar reactie
  • 0

Rick,

 

Als eerst bedankt voor je antwoord, maar wat bedoel je precies met:

 

- Hoge rentes? (spreek je niet met de oorspronkelijke eigenaar een bedrag per maand af?)

- Eigendoms voorbehoud??

- Geen zekerheden? (daar bedoel je mee dat als je bijv. al 90% betaalt hebt en je gaat failliet, dat de eigenaar het volledige pand weer in handen krijgt?)

 

Bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Je bespreekt uiteraard een bedrag vooraf !!

Maar de eigenaar zal een bepaalde periode stellen. In die periode moet je per maand een bedrag overmaken. Dit bedrag wordt dus als het ware gefinancierd aan jou door de oude eigenaar. Die zal hiervoor een rente in willen rekening brengen en geloof mij maar dat dit soort rentes HOGER zijn als normale financierings rentes...

 

Als de oude eigenaar zijn bedrijf middels huurkoop verkoopt/verhuurt aan jouw, kan het niet zo zijn dat van de ene op de andere dag het bedrijf niet meer van hem is door ondertekening van de huurkoop overeenkomst. Hij zal een bebaalde zekerheid willen hebben en dat heet eigendoms voorbehoud.

 

Dat laatste zal dus besproken moeten worden EN in een overeenkomst vertaald moeten worden.

 

Zo zie je dat bij de eerste opmerkingen van een onpartijdig iemand al direkt vragen naar boven komen waar je niet aan gedacht hebt...

 

Zorg dat je een adviseur bij de hand hebt. Kost nu beetje geld, maar bespaart wellicht uiteindelijk veel..

 

Groet

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

- Geen zekerheden? (daar bedoel je mee dat als je bijv. al 90% betaalt hebt en je gaat failliet, dat de eigenaar het volledige pand weer in handen krijgt?)

 

Bedankt.

 

Als jij failliet gaat, geen probleem. Je bent toch alles kwijt...

 

Maar als de eigenaar failliet gaat? Waar heb jij dan recht op? Het pand is niet van jou... Ik zou heel goed kijken hoe dit werkt (lees: vraag juridisch advies).

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.