• 0

Aanmaningskosten boeken

Hoi,

 

Ik heb even een aantal vragen m.b.t. het boeken van aanmaningskosten.

 

Stel ik heb in 2005 een factuur voor 100 euro verzonden. In 2006 is deze nog steeds niet betaald. Dus moet de klant in 2006 10 euro aanmaningskosten betalen. Hoe kan ik dit dan boeken?

 

Stel ik heb in 2005 een factuur verstuurd met 10 euro aanmaningkosten. In 2006 besluit ik echter de aanmaningskosten te laten vervallen (vanwege de relatie met de klant), hoe kan ik dit dan boeken?

 

Iedereen alvast bedankt voor de reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe zie je die aanmaningskosten? Maak je die kosten ook daadwerkelijk? Dan krijg je iets als:

 

Accounts Receivable (A+)

@Aanmaningsinkomsten (R+)

 

Als die aanmaningskosten betaald worden krijg je iets als:

Cash (A+)

@Accounts Receivable (A-)

 

Vervolgens kan je die inkomsten uit gaan geven, bijvoorbeeld aan wat brieven enzo:

Aanmaningskosten (E+)

@Cash (A-)

 

Maar je kan het ook ongedaan maken:

Bad debt expense (E+)

@Cash (A-)

 

Overigens hoor je die bad debt expensense wel te voeren in het juiste boekjaar (2005 dus) omdat het daar betrekking op heeft (matching principle). Je kan hier ook per jaar een bepaald %, bijvoorbeeld 1%, van je omzet voor opgeven als een bad dept expense.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt. De aanmaningkosten bestaan uit verschillende kosten; papier, inkt, postzegels, andere verzendkosten, telefoonkosten (eventueel kosten voor de tijd die erin wordt gestoken).

 

Bovenstaande kosten heb ik allemaal als algemene kosten geboekt. Stel nou dat ik 1000 euro aan aanmaningkosten heb geind. Hoe kan ik dan ook 1000 euro bad debt expensense boeken? Aangezien ik bijv. 8,739% van het papier voor aanmaningen gebruik. Ik kan dus niet de factuur voor het ingekochte papier gebruiken als bad debt expsenses?

Link naar reactie
  • 0

Je kunt hier heel ver in gaan. Bijvoorbeeld je papier, je gaat natuurlijk niet per papiertje boeken. Daarvoor is het te kostbaar om alles te gaan administreren. Je doet dat soort dingen gewoon als algemene kosten o.i.d. Die hoe je ook niet perse toe te kennen aan een bepaalde klant, dat lukt niet.

 

Als je 1000 euro aanmaningsinkomsten rekent en je geeft bijvoorbeeld 10 euro uit aan inkt/papier/ e.d. dan hoef je die imo niet direct daarop te boeken. Als je iemand inhuurt die naar de klant toegaat en je krijgt daar een factuur van 950 euro voor dan boek je die wel specifiek op die klant natuurlijk.

 

Je moet dus even kijken wat je voor het resterende euros als contra-account gebruikt. Je zou bijvoorbeeld je post kantoor-materialen gewoon met 50 euro kunnen verlagen. Je moet niet proberen om iedere cent te registreren, dat kost je teveel tijd.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reactie!

 

Ik bedoelde eigenlijk in totaal 1000 euro (dus bijv. 100 klanten die ieder 10 euro aanmaningskosten hebben betaald). Het gaat dus eigenlijk alleen om kosten als papier e.d. Maar nu koop ik niet speciaal papier voor het aanmanen van mijn debiteuren. Anders had ik die factuur gewoon als bad debt expenses kunnen boeken.

 

Kun je me vertellen hoe ik de 'post kantoor-materialen gewoon met 50 euro kunnen verlagen'? Moet ik dan een gedeelte van de post/kantoor artikel facturen toekennen, of is hier ook een andere mogelijkheid voor?

 

Nogmaals bedankt voor de heldere antwoorden!

Link naar reactie
  • 0

Je zou eigenlijk eens een basis-accounting boek op moeten zoeken. Je hebt diverse manier van voorraadwaardering. Je kunt dus per factuur (in dit geval dus per aanmaning) je voorraad aanpassen. In jouw geval zou ik gewoon na een periode (bijvoorbeeld een jaar) kijken hoeveel je ongeveer uitgegeven hebt aan die kantoormaterialen. Dan kan je ze dus gewoon als aanmanings-expenses boeken en op je balans kantoormaterialen met dat bedrag verlagen.

 

Je moet wel goed opletten dat je de kosten bij de goede periode boekt. Je bad-dept-expenses luisteren namelijk ook naar het "matching-principle" wat wil zeggen dat je die expenses dus bij de periode moet boeken waar je de revenue ook zou hebben. (je factuurdatum ongeveer). Je doet dit door iedere keer een inschatting te maken van de desbetreffende kosten voor deze periode. Bijvoorbeeld 0,5% van je omzet.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.