• 0

Overname als gevolg van overlijden

Ik weet dat contracten bij een overname van een eenmanszaak direct ontbonden kunnen worden door de klanten (of heb ik dat verkeerd begreopen?).

Maar hoe zit dat nu voor de nieuwe eigenaar? Kan die bijvoorbeeld bij de overname ook de contracten met de overgenomen klanten ontbinden?

 

Vreemde vraag uiteraard, want vaak doe je daar een overname voor. Maar in dit scenario is de nieuwe eigenaar, eigenaar geworden door het overleiden van de oude eigenaar en heeft geen kennis op het juiste vlak.

 

Kunnen jullie mij vertellen hoe dit precies werkt?

 

[edit mod]titel aangepast (overlijden ipv overleiden)ivm vindbaarheid in de toekosmt[/edit]

Zakelijke telefonie met de voordelen van voip?

Kijk eens op: http://www.voipq.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat voor type bedrijf is het?

 

Waarschijnlijk is het ontbinden van de contracten mogelijk (of verhoog de prijzen gewoon enorm zodat extern personeel een optie word als 1 klant wil blijven), maar in veel gevallen is een verkoop van het bedrijf verstandiger lijkt mij. Bij zo'n prijsverhoging gaan 99,999% van de klanten wel weg.

Met vriendelijke groet,

Mark Scholten

Link naar reactie
  • 0

Ishet geen optie om de klanten uit te leggenhoe de vork in de steel zit, een goed alternatief voor te stellen (een ander bedrijf dat dezelfde service levert)enze de mogelijkheid te bieden om het contract te ontbinden? Als een deel van je klanten het ermee eens is,dan ben je een deel al kwijt. Misschien kun je zelfs een deal sluiten met het overnamebedrijf of hij nog iets wil betalen per overgenomen klant....

Link naar reactie
  • 0

Hoe kun je eigenaar worden van aktiviteiten van een eenmanszaak?

 

Als de eigenaar van een eenmanszaak overlijd, stopt de eenmanszaak automatisch. Immers de enige eigenaar is er niet meer.

 

Dus als jij nu iemand hebt die het "overgenomen" heeft in wat voor vorm dan ook, is er ergens iets getekend in welke vorm dan ook.

 

Even heel kort: is het ook geen optie om de lopende contracten te verkopen aan een relatie/ concurrent?

 

Groet

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Oke ik ging ervanuit dat dit hetzelfde geregeld was als met bijv. de eigendommen van een overleden persoon; of via een testament of volgens de wettelijke weg van eerste in lijn van de familie?

 

Omdat de persoon op dit moment al niet in staat is om het bedrijf zelf te runnen zijn er al tijdelijke oplossingen gevonden. Waarschijnlijk zullen die mensen de rest ook afhandelen.

 

Maar ik ging er dus vanuit dat er bij overleiden het klantenbestand etc. automatisch veranderd van eigenaar. Wat ik dus nu van jou begrijp is dat (nu ik er over nadenk klinkt het ook erg logisch) het bedrijf gewoon stopt.

Zakelijke telefonie met de voordelen van voip?

Kijk eens op: http://www.voipq.nl

Link naar reactie
  • 0

Daarom heet het ook een eenmanszaak of eenpersoons onderneming (eventueel met personeel) ;D

 

Als nu de familie leden het bedrijf door willen starten of overnemen, kan dat, maar ik begrijp uit je posts dat dat niet van toepassing is.

 

Let goed op met het zogenaamde afhandelen!! Omdat het een bedrijf is zal er omzet en waarschijnlijk ook winst gemaakt worden. Pas goed op dat diegene die nu de zaken behartigen, handelen in naam van de eigenaar. De eigenaar BLIJFT GEHEEL hoofdelijk aansprakelijk!! Dus mochten de personen op dit moment grote schulden of problemen veroorzaken, kan dat nog al wat gevolgen hebben. Ook bij een eventueel te verdelen erfenis!!

 

Dus mijn optie van het verkopen van de contracten blijft de meest interessante!!

 

Groet en succes

 

Rick

 

Link naar reactie
  • 0

Oke ik ging ervanuit dat dit hetzelfde geregeld was als met bijv. de eigendommen van een overleden persoon; of via een testament of volgens de wettelijke weg van eerste in lijn van de familie?

 

Alleen de activa (bezittingen-schulden) van de eenmanszaak gaan over naar de erfgenamen. De overeenkomsten zijn bij overlijden van rechtswijze geeindigd, tenzij in de overeenkomsten is voorzien wie in de plaats treedt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.