Willen jullie eens met mij meedenken of ik nu alles goed op orde heb.
Inkopen
Binnen Nederland, factuur boeken en btw op de voorbelasting. Ik bestel regelmatig wat bij Ali expres (materialen) en dit boek ik wel maar vraag hierover geen BTW terug. Ik vindt dit nog een lastige omdat er veel over word geroepen ook door boekhouders. Ali schrijft af van de bank vanuit Alipay en dit is een NL bedrijf met een btw nummer, ze houden ook BTW in maar leveren geen Nederlands btw nummer mee op de factuur terwijl ze wel in Nederland….ach laat ook maar 😊 of iemand nog tips? Ik zie het nu maar zo: inkoop van bepaalde grondstoffen scheelt zoveel dat de BTW in het niets valt.
Webshop:
1. Facturen na bestellen – gaan via de webwinkel Jouwweb
2. Voorraad loopt via boekhouden
3. betaalmethoden via Mollie (IDEAL e.d.)
4. Mollie als extra bankrekening toegevoegd voor overzicht, kosten transacties boek ik na factuur weg als bankkosten, Mollie naar zakelijk als kruis post.
5. Facturen worden met een API ingelezen in boekhoudprogramma, voorraad automatisch afgeboekt.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
NancyLentjes
NancyLentjes
Hoi allemaal,
Willen jullie eens met mij meedenken of ik nu alles goed op orde heb.
Inkopen
Binnen Nederland, factuur boeken en btw op de voorbelasting. Ik bestel regelmatig wat bij Ali expres (materialen) en dit boek ik wel maar vraag hierover geen BTW terug. Ik vindt dit nog een lastige omdat er veel over word geroepen ook door boekhouders. Ali schrijft af van de bank vanuit Alipay en dit is een NL bedrijf met een btw nummer, ze houden ook BTW in maar leveren geen Nederlands btw nummer mee op de factuur terwijl ze wel in Nederland….ach laat ook maar 😊 of iemand nog tips? Ik zie het nu maar zo: inkoop van bepaalde grondstoffen scheelt zoveel dat de BTW in het niets valt.
Webshop:
1. Facturen na bestellen – gaan via de webwinkel Jouwweb
2. Voorraad loopt via boekhouden
3. betaalmethoden via Mollie (IDEAL e.d.)
4. Mollie als extra bankrekening toegevoegd voor overzicht, kosten transacties boek ik na factuur weg als bankkosten, Mollie naar zakelijk als kruis post.
5. Facturen worden met een API ingelezen in boekhoudprogramma, voorraad automatisch afgeboekt.
Markt verkopen:
1. Kastboek start (nieuwe dag klad) € 0,00 (startbedrag wisselgeld genoteerd)
2. Pin gaat via MyPOS, ook als extra bank opgevoegd in boekhouding.
3. Kosten MyPOS boek ik weg zodra ik een factuur ontvang op bankkosten.
4. Ik noteer losse verkopen onder elkaar en het soort betaling contant/pin
5. Indien gewenst schrijf ik een btw bon vanuit het bonnenboekje
6. Einde dag tel ik totaal op en splits contant en pin (vallen beide onder kas)
7. Thuis maak ik een factuur aan mijzelf (naam-marktverkopen opgevoerd als relatie)
8. Factuur boek ik wel met kas en bank, verschuldigde BTW wordt gereserveerd.
9. Nieuwe dag is nieuwe klad
10. Eigen wisselgeld haal ik weer uit de kas.
11. Teveel aan kasgeld, MyPOS en Mollie boek ik x zoveel tijd op de rekening en verwerk dit als kruis post binnen mijn onderneming.
Ben ik nog iets vergeten, kan dit makkelijker e.d. 😊
aangepast door NancyLentjesspelfout
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77637-boekhouding-opgezet-webshop-markt-graag-jullie-gedachten/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
0 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen