• 0

Eenmanszaak

Ik heb een BV met eigen middelen. Mijn zoon wil een eenmanszaak beginnen door overname van een activiteit echter hij heeft geen geld. Mijn zoon geld lenen vanuit de bv kan echter zijn er geen andere mogelijkheden die fiscaal aantrekkelijk zijn? Ik denk overigens niet aan geld uitlenen vanuit prive. Waar ik wel aan denk is de BV de zaak te laten kopen en doorverhuren aan mijn zoon voor een symbolisch bedrag. Het overnamebedrag bestaat voor 60% uit goederen waaronder een bedrijfsauto en voor de rest uit goodwill waaronder klantenbestand naam e.d.

Wie weet hoe ik dit het slimste aan kan pakken dat hij met slechts beperkte financiele middelen met hulp van mijn bv toch kan starten?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Let wel dat je met het starten van een eenmanszaak geen rechtspersoon creeert. Dus de overname van middelen en de zakelijke aktiviteiten in een eenmanszaak blijven voor je zoon prive en persoonlijk.

 

Verstrek je zoon een lening vanuit de BV... is de eerste oplossing.

Tweede is het geheel vanuit de BV te kopen, en die dan bijvoorbeeld op een huurkoop basis verkopen/leasen/verhuren aan je zoon. Op die manier kan hij in zijn eenmanszaak genieten van startersaftrek en meer voordelen, en de rente van de huurkoop aftrekken van de winst. Dit zou zelfs fiscaal interessant kunnen zijn voor alletwee.. maar dat zou een fiscalist moeten doorrekenen.

Tevens blijf jij als vader/BV grootste schuldeiser in het geheel mocht het fout gaan...

 

Succes

 

Rick

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt. Ik neem aan als ik deze eenmanszaak door de bv laat kopen ik het aankoopbedrag binnen de bv kan afschrijven. De huurkoopconstructie levert resultaat op. Is de zaak van hem nadat het geheel afgelost is of gaat het gedeeltelijk over afhankelijk van het inloswsen van de schuld?

 

Qua aansprakelijkheid is de BV aansprakelijk neem ik aan en niet mijn zoon.

 

Klopt dat?

 

Link naar reactie
  • 0

Let op: een eenmanszaak kun je niet kopen!!

Een eenmanszaak is een persoon die hoofdelijk aansprakelijk is voor het doen van zaken. Het enige wat je zou kunnen overkopen, en dat gaf je al aan, zijn middelen.

 

Die middelen, en dat zou van alles kunnen zijn, koopt jouw BV dus dat zijn kosten. Nu gaat de BV het "verkopen" middels een huurkoop overeenkomst, en ontvangt bijvoorbeeld maandelijks de termijnbedragen dan zijn dat weer inkomsten. Ook de rente die je hier over MOET berekenen!!

Zolang als het geheel niet betaald is blijft de BV eigenaar van deze middelen (kun je in een kontrakt omschrijven)

 

Aan het einde van de overeengekomen huurkoop periode is jouw zoon de eigenaar geworden.

 

In het hele geval zal jouw zoon HOOFDELIJK aansprakelijk zijn voor alle aktiviteiten die hij als eenmanszaak onderneemt.

Niet de BV dus.!

 

Groet

 

Rick

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.