• 0

Stortingsplicht lege B.V. of alternatieven?

Ik heb momenteel een eenmanszaak. Dit is gestart met een achtergestelde lening van EUR 10.000. Het geld is op, maar gezien de vooruitgang van de zaken is er een investeerder bereid om voor EUR 30.000 30% van de aandelen te kopen, en daarnaast een achtergestelde lening van EUR 40.000 ter beschikking te stellen. De investeerder kan dit echter alleen met een B.V.

 

Aangezien er al een achtergestelde lening is van 10.000, zou dat betekenen dat om de B.V. op te richten er eerst 28.000 aan kapitaal gestort moet worden. Zelf heb ik dit geld niet. Er zijn verder niet genoeg vaste assets waarmee de eenmanszaak op dat bedrag gewaardeerd zou kunnen worden.

 

Een kasrondje lijkt me geen optie gezien de persoonlijke aansprakelijkheid die dan bij een eventueel faillissement aanwezig is.

 

Wanneer ik een lege B.V. koop voor zeg 5.000, heb ik dan geen stortingsplicht meer om persoonlijke aansprakelijkheid uit te sluiten? Ergens op dit forum werd gesuggereerd dat je dan nog steeds tot 18.000 persoonlijk aansprakelijk bent, maar dat lijkt me enigszins vreemd?

 

Zijn er nog andere opties die ik mis?

 

Mvg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op dit forum.

 

Als je een BV opricht, moet je of 18K volstorten aan aandelen kapitaal, of door een accountant laten bevestigen dat je een kapitaal van 18K in goederen hebt. (lang verhaal kort gemaakt..)

 

Koop je een BV dan is die BV opgericht volgens bovenstaand verhaaltje. Er is dus OOIT ergens in het trajekt van oprichten 18K gestort of volgens een accountants verklaring voldaan.

 

Koop je een lege BV, dan koop je theoretisch een aansprakelijkheid van 18K. Want als er een faillisement zou zijn, zou de BV voor die 18K ingedekt zijn. Maar dat is puur theoretisch want meestal als een BV failliet gaat is er niets meer :) net zo als jij dus een lege BV kunt kopen. Ook is het mogelijk dat er nog debiteuren (bank, belasting etc..) zijn die iets van de lege BV te vorderen hebben! Let dus GOED op met het kopen van een lege BV.

 

Aansprakelijkheid bij een BV blijf je altijd houden indien men bijvoorbeeld mismanagement kan bewijzen.. Ook hier wordt nog wel eens heel makkelijk gedacht, maar kan verkeerd gaan voor je prive bezit.

Het verhaal Kasrondje en aansprakelijkheid snap ik niet helemaal, maar dat mag je altijd nog een keer uitleggen..

 

Groet en succes

 

Rick

 

ps.. als je dus een lege BV koopt voor 5000 euro, hoef je die niet meer vol te storten met 18K of een accountants verklaring voor dat bedrag te hebben..

Link naar reactie
  • 0

Om een kasrondje te maken zou ik prive 28.000 kunnen storten, een bankverklaring kunnen opvragen, en de 28.000 weer ergens anders op een prive rekening plaatsen. Ik heb dan in de boeken een lening van 28.000 aan de B.V. Die kan ik in de loop der tijd afbetalen met bijv een loonverrekening maar dan gaat een relatief groot deel naar de belastingdienst. Mocht de B.V. failliet gaan dan zal de investeerder om zijn achtergestelde lening zo goed mogelijk terug te krijgen de betreffende prive lening uiteraard direct terug willen zien? Of begrijp ik het kasrondje dan niet?

Link naar reactie
  • 0

Ongeveer...

 

Het kasrondje wordt zo genoemd om bijvoorbeeld twee of meerdere BV's op te richten met maar een keer 18K.

 

Als jij iemand hebt die voor je garant wil staan, heb je die 18K eigenlijk maar een paar dagen nodig ;).

 

Daarna heb je gewoon je BV, maar BLIJFT de direkteur aansprakelijk voor mismanagement!! Niet de eigenaren...

 

Als je zegt ik heb wel de middelen in mijn eenmanszaak met b.v. goederen, dan kun je je eenmanszaak ook over laten gaan in de BV. Dat heet "fluisterend inbrengen" maar dat zal je boekhouder of accountant moeten en kunnen regelen. Op zich is dit een zuivere papier kwestie met een verzoekje naar de belastingdienst.

 

Groet

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Van wie is die achtergestelde lening? Bank oom tante....??

 

Die lening is verstrekt aan JOU prive met je eenmanszaak, dus die zal men met JOU willen verrekenen..

 

Die lening kun je door je boekhouder/accountant in de boeken van de BV laten opnemen, en die kun je wel langer laten staan. Ligt uiteraard aan degene die de lening verstrekt heeft!!

 

Alles is zoals ik het nu een beetje overzie een papier kwestie die je boekhouder/accountant makkelijk voor je zou moeten KUNNEN regelen!!

 

Groet

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

De achtergestelde lening is verstrekt door een investeringsfonds. Die zijn wel bereid de lening over te zetten naar de B.V.

 

Maar ik ben bang dat zodra we bijvoorbeeld 20k van de achtergestelde lening hebben uitgegeven, en een bepaald target niet hebben gehaald, de investeerder uitstapt en zowel het nog aanwezige geld meeneemt + de 18k prive inbreng (die dus als lening vanuit de BV is terugbetaald). Of is dat laatste dan weer niet mogelijk?

 

Even alles uitgaande van geen mismanagement.

Link naar reactie
  • 0

Wat er niet is, kunnen ze ook niet meenemen ;)

Dus daar zou ik niet te bang voor zijn..

 

Verder lijkt het me dat e.e.a. toch wel geregeld kan worden ook als je je target niet zou halen. Als men ziet dat er progressie is en dat men goed werkt aan en in de zaak, dan nogmaals zou ik me niet zo heel druk maken.

 

Groet

 

Rick

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.