• 0

Een gat in de markt kopen ?

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Heb even getwijfeld of dit niet in "ondernemen algemeen" thuishoort, maar omdat het om uitvindingen gaat, lijkt me dit for the time being de goede plek.

 

In een artikel van De Zaak (d.d. 05-10-2002) lees ik het volgende:

Ondernemers die niet over de creativiteit beschikken om een gat in de markt te vinden kunnen via ID-NL een uitvinding kopen. Die krijgt op jaarbasis zo'n 2500 ideeën aangeboden. Na beoordeling worden de ideeën met een slagingskans (in de ogen van ID-NL) aanboden aan het bedrijfsleven.

Als ondernemer kun je bij ID-NL lid worden voor 450 euro en krijg je wekelijks leuke uitvindingen toegezonden.

De uitvinder hoeft zo niet het traject af te leggen om een bedrijf te vinden. De uitvinder vervolgens betaald 195 euro om de uitvinding beoordeeld te krijgen en dat is incl. het zoeken naar evt. geïnteresseerde bedrijven.

 

Mijn vraag is .... wat denken de uitvinders hiervan. Zijn er "uitvinders" die hun ervaring hiermee willen delen of hierover een mening hebben?

 

En ... natuurlijk ... Egbert ... wat zijn jouw bevindingen ... worden de ideeën aan het bedrijfsleven aangeboden of worden er ook businesspartners gezocht, zodat ze gezamenlijk met het product/idee een bedrijf starten [zie als voorbeeld ook]. Wil jij hier de ervaringen delen die je met dit traject tegenkomt ?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Leuke topic Kermie.

Het blaadje waarin leden (bedrijven) wekelijks interessante uitvindingen krijgen toegestuurd is een manier maar heeft zijn kanttekeningen. De respons van bedrijven is naar mijn inzicht enigszins laag. Dat laat zich erg makkelijk verklaren. Een groot deel van de aangeboden uitvindingen zijn nog niet beschermd. Er kan dus alleen wat schaarse informatie verstrekt worden over de uitvindingen. Het is daarbij ook zo dat het voor een bedrijf (vaak industriele ondernemingen) erg veel moeite en geld kost zich op een nieuw product te storten. Ook het not-invented-here syndroom speelt op. Bedrijven hebben moeite met het van buitenaf aantrekken van ideeen gezien zij zelf ook vaak bezig zijn met productontwikkeling, waar zij veel "trotser" op zijn!

Toch is een dergelijk initiatief wel een eerste stap om als uitvinder in contact te treden met bedrijven. Id-nl bezit een zeer uitgebreid netwerk. Tevens kunnen zij naar mijn mening vrij goed inschatten wat de commerciele haalbaarheid is van uitvindingen. Deze beoordeling kan een go or no-go opleveren voor de uitvinder met een aantal gegronde redenen. We moeten niet vergeten dat veel particuliere uitvinders over-enthousiast zijn over wat ze verzonnen hebben. Hierdoor kan een blindheid ontstaan voor de realiteit. Die blindheid kan resulteren in een tijd geld en inspannings verspilling waar uiteindelijk de uitvinder zelf de dupe van is.

Zeker wanneer je weinig ervaring hebt met commercie en productontwikkeling kan de uitvinder die voornamelijk gericht is op zijn technisch vernuft zeer veel hebben aan een relativerende tussenpersoon als ID-NL.

Het advies kost wel tijd en geld.

 

Ik denk dat het voor bedrijven die erg gefocused zijn op productontwikkeling erg handig is nauw contact te onderhouden met bedrijven die een bemiddelende rol spelen voor uitvinders. Je kan daarmee voorkomen dat je niet twee keer het wiel uitvindt. Het kan ook erg leuke kansen scheppen waarbij octrooiering al geregeld is en je een licentie krijgt om het product te mogen produceren en vermarkten.

 

Groet,

 

Evert

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.