• 0

aandachtspunten bij stamrecht BV

Hallo,

 

Ik verkeer in de gelukkige ??? omstandigheid dat ik een kleine

stamrecht bv kan gaan oprichten. Uiteraard heb ik de zoekfunctie al gebruikt en komende donderdag heb ik een gesprek met een fiscaal adviseur die dit voor mij gaat regelen. Om goed voorbereid het gesprek in te gaan wil ik aan jullie vragen welke punten extra aandacht verdienen.

 

Ik zelf kom tot het volgende lijstje:

 

1. De statuten dienen zo ruim mogelijk opgesteld te worden zodat ik met de stamrecht bv alle kanten uitkan. Zijn er onderwerpen die absoluut in de statuten moeten voorkomen om die vrijheid van handelen zo groot mogelijk te houden?

 

2. Hoe zit het met maatschappelijkkapitaal versus gestort kapitaal. Vaak zie je dat het maatschappelijk kapitaal op bijvoorbeeld €90.000 is gesteld terwijl er maar €18.000 is volgestort. Wat is het voordeel hiervan ?

 

3. Ik heb reeds een eenmanszaak. Voorlopig wil ik de activiteiten waar maar een beperkt risico aanzitten vanuit deze eenmanszaak blijven voeren zodat ik maximaal gebruik kan maken van de fiscale voordelen (startersaftrek, zelfstandigenaftrek,etc.). Maar hoe zit het nou met het dga-salaris ad €39.000 op het moment dat ik activiteiten van uit de BV gaan ondernemen terwijl de inkomsten dit nog niet toelaten ? Kan ik uberhaupt activiteiten vanuit de stamrecht BV ontplooien zonder mijzelf een dga-salaris toe te kennen ?

 

4. Voor de oprichting van de BV wordt een bankverklaring gebruikt t.b.v. de €18.000. Na de oprichting wordt het stamrecht gestort en komt de bankverklaring te vervallen. Is er dan sprake van het echt volstorten van de aandelen of is dit toch ook een verkapte manier van het "kasrondje" ? M.a.w. kan ik dan alsnog hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld als de activiteiten van de BV zouden uitlopen op een faillisement?

 

5. Jullie input ?

 

Alvast bedeankt voor het meedenken!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Hallo Beste Rechtzetten,

 

Je kunt ook een kosteloos advied bij de notaris inwinnen; dat is gratis en dan zit je ook bij de bron e hij kan je vertellen hoelang het duurt om aan een verklaring van geen bezwaar te komen ,antecedentenonderzoek-,naamonderzoek en hoe je elk jaar een jaarvergadering houdt- afhankelijk van het feit of je de bv alleen opricht of eventueel met de partner bijvoorbeeld die ook een aandeeltje krijgt.

 

Alvorens de statuten worden opgmaakt dient er een "doelomschrijving voor de bv " vastgesteld te worden en die zal in grote mate de vrijheid van handelen bepalen. Het maatschappelijk kapitaal wordt vastgesteld door de oprichter(s) en is daar een onderdeel van. Maatschappelijk kapitaal is a.h.w. eigen vermogen van de bv om eventueel in de toekomst aandelen te kunnen uitgeven indien er behoefte is aan meer eigen vermogen.

 

De eerste storting van 18000 is alleen maar nodig om de bvio om te zetten naar bv en het bedrag kan daarna weer opgenomen worden of investreringen mee doen.

 

Het lijkt me niet dat het dgs-salaris minimaal 39000 moet zijn terwijl daar minder inkomsten uit de bv tegenover staan.

Indie je alsnog zou kiezen om ondernemingsactiviteiten vanuit de bv te doen kun je naast de stamrechtbv een bvwerkmaatschappij oprichten en daar een holdingbv boven hangen. Dit brengt weinig extra kosten met zich mee volgens de notaris.

 

Groeten en succes

Ad

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.