• 0

inkopen in bestaande BV

Hallo,

 

Zojuist geregistreerd omdat ik op zoek ben naar wat informatie en het er hier wel aardig informatief uit ziet. :)

 

Ik heb van een oud werkgever een aanbod gehad. Hij heeft een VOF met een partner en deze partner is voornemens om uit de VOF te stappen. Degene die blijft richt een BV op (is nu BV io) en neemt de oude vennoot in dienst op basis van een tijdelijk contract. Ik koop mij in in de BV (50%) en krijg een gelijkwaardig salaris als de partner. (iets boven het door de belastingdienst gestelde minimum van € 39500 bruto)

 

Ik kan mezelf inkopen in de BV voor € 60000,- (de uitstappende vennoot krijgt datzelfde bedrag mee). Dat bedrag kan ik niet ineens aan de onderneming betalen en de onderneming niet ineens aan de uitstappende vennoot. We zijn nog niet tot volledige overeenkomst gekomen, maar het ziet er naar uit dat ik € 20000,- op tafel leg en dat de oude vennoot dat bedrag krijgt. De overige € 40000,- moet in een periode van 4 jaar betaald worden, tegen een dividend van 4% per jaar. Wel is er een omzetdrempel afgesproken. Wordt deze drempel niet behaald, dan hoeft de onderneming het jaarbedrag dat boekjaar niet te betalen. Ik wil op papier laten zetten dat ik dan ook dat bedrag niet hoef te voldoen voor dat jaar.

 

Zodra ik alle benodigde cijfers heb ga ik in ieder geval langs bij een accountant, maar voordat het zover is wil ik me graag oriënteren.

 

- Is de constructie van een tijdelijk contract gebruikelijk? De vennoot wil uitstappen omdat de branche / het werk / het ondernemerschap niet bevalt, maar heeft nog geen direct zicht op een baan.

 

- Is er - belastingtechnisch - een slimme manier om de lening aan de onderneming in te lossen? (aflossing met 50% van winst betekent 25% dividend belasting?)

 

- Zijn er dingen waar ik in het bijzonder op moet letten? Ik heb geen ervaring met dit soort dingen. Het aanbod klinkt als muziek in de oren, maar ik wil wel alles graag goed geregeld zien.

 

Bedankt voor eventuele reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Jaspert,

ik zou professioneel advies zoeken, van een fiscaaljurist bijvoorbeeld. Er zitten erg veel haken en ogen aan zo'n constructie. Met name als je naderhand onenigheid krijgt, blijkt het contract dat je hebt erg nauw te luisteren. De constructie dat als de omzet tegenvalt dat je dan niet hoeft te betalen lijkt me al tricky: stel dat de uittredende vennoot jou beschuldigt dat je expres de omzet laag houdt om onder je betalingen uit te komen? En wat spreek je af als je het zelf na een jaar niet meer ziet zitten? En wat doe je als je na een half jaar ontslagen wordt?

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.