• 0

Helft aandelen B.V. overnemen

Mijn vader en oom hebben samen een B.V. met ieder 50% van de aandelen. Het is een exploitatie B.V. met onroerend goed. Wegens omstandigheden run ik samen met mijn moeder momenteel de B.V. waarbij ik de boekhouding verzorg en mijn moeder de andere zaken. Dit is weinig werk en goed te doen.

 

Nu heeft mijn oom zijn helft van de B.V. aangeboden om over te nemen om zo alles bijelkaar te houden. Mijn vader kan de aandelen inkopen in de B.V. maar is dat handig bij het later erven van de B.V. ?

 

Een andere optie is dat de kinderen, of een van de, die helft overnemen. Echter hierbij wordt het een stuk lastiger. Aangezien de financiering niet in de B.V. ondergebracht kan worden. Wanneer dit in een nieuwe B.V. gedaan word en mijn vader dan de aandelen in die B.V. inbrengt zal er mijn inziens een herwaardering plaatsvinden waardoor er een te grote belastingdruk ontstaat. Dit vanwege de onderwaardering van het onroerend goed.

 

De insteek van dit alles is dat mijn ouders kunnen rondkomen van de BV middels divident uitkeringen. De aankoop van de aandelen hoeft dus geen inkomen op te leveren voor de nieuwe aandeelhouder(s), alleen de mogelijkheid van waardegroei. Maar het moet natuurlijk ook niks kosten. De kinderen hebben allemaal een eigen inkomen en zijn onafhankelijk van het gebeuren.

 

Ik weet dat dit wat beperkt is qua informatie maar het blijft ook een prive kwestie. Welke opties zijn hier wel mogelijk, in welke richting kan ik mogelijkheden zoeken.

 

edit:

Bij het zoeken naar oplossingen heb ik ook over persoonlijke holdings/houdstermaatschappijen gelezen. Echter kan ik niet vinden hoe dat nu werkt. Mijn inziens is een holding bedoeld om belastingvoordeel te halen door het consolideren van 2 of meerdere werkmaatschappijen. Maar ik kreeg het idee dat het mogelijk was de aandelen te verdelen over 2 persoonlijke holdings om zodoende de verdelingen van de kosten opbrengsten te beinvloeden. Klopt dit en kan iemand hier meer info over geven. Sorry ik was dit vergeten bij mijn verhaal toen ik dat poste.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is van belang om dit vraagstuk op te splitsen...

1. Afstoten/overdragen van het belang in de BV door een (mede)aandeelhouder en verwerving door de ander.

2. Aangelegenheden ivm toelkomstige schenking/vererving van het aandelenbelang.

 

Misschien een dooddoener, maar voor deze aangelegenheden kun je terecht bij resp. een fiscalist en notaris.

Link naar reactie
  • 0

Mijn vader heeft al een idee en dit gaan we zondag bespreken met het gezin. Daarna zal ik met onze accountant het overleggen. Ik weet dat ik hier geen uitgewerkt plan kan verwachten. Maar ik hoop dat er wat mogelijkheden qua constructies aangedragen kunnen woden zodat ik me daar in kan verdiepen. Voor de echte uitwerking zullen we dan inderdaad naar een expert meoten gaan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.