• 0

CV met stichting als beherend vennoot

Hallo,

 

Ik ben mij als toekomstig ondernemer aan het oriënteren en één van de punten waaraan ik op dit moment aandacht besteed is de rechtsvorm van mijn toekomstige onderneming. Ik richt de onderneming alleen op. Een eenmanszaak wil ik niet (gelet op de aansprakelijkheid) en een BV is mij veel te omslachtig (kapitaaleis, antecedentenonderzoek, publicatieplicht, etc.). Aan de Engelse Limited heb ik ook nog even gedacht, maar het gaat mij toch te ver om mij in de bureaucratie van een ander ("vreemd") land te storten.

 

Nu heb ik gelezen dat het ook mogelijk is om een CV met een stichting als beherend vennoot op te richten. Dit zou een constructie zijn die al door veel ondernemingen (ook door veel BV's en NV's) wordt toegepast. Hiermee is de aansprakelijkheid afgedekt, is er geen publicatieplicht maar blijft tegelijkertijd alles toch in Nederland.

 

Hierover heb ik een aantal vragen:

 

- Ik richt de onderneming alleen op, is een CV dan wel een optie? Kan de stichting bijvoorbeeld ook als beherend vennoot optreden, en ik persoonlijk als commanditair vennoot? In de notariële oprichtingakte kan dan worden geregeld dat de winst uitsluitend naar de stichting gaat.

 

- Welke van de twee rechtsvormen wordt aangeslagen voor de vennootschapsbelasting, de CV of de stichting? Ik heb ergens gelezen dat een stichting niet altijd vennootschapsbelasting hoeft te betalen zolang de winst van de stichting niet wordt uitgekeerd aan de oprichters of bestuurders.

 

Graag jullie reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Nog even een kleine aanvulling voor het geval jullie je afvragen waarom deze constructie nog meer aantrekkelijk is: het tarief van de inkomstenbelasting bedraagt 34,40% over de winst, het tarief voor de vennootschapsbelasting is 27% over de eerste € 22.689 van het belastbare bedrag en 31,5% over de rest. Dat scheelt niet veel, maar het is in ieder geval wat.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.