• 0

Boeken duitse creditnota

Ik heb een startende eenmanszaak die software verkoopt. Het verkopen gaat via een Duitse reseller. Als iemand online een product bij mij koopt, koopt de klant het in feite bij de reseller en de reseller koopt weer van mij. Ik heb dus in feite 1 werkelijke klant de Duitse reseller. Elke maand stuurt hij een creditnota met daarop het bedrag wat aan mij wordt overgemaakt.

 

Moet ik deze creditnota nu als een verkoopfactuur beschouwen en het beschouwen als een intracommunitaire levering of kan ik het boeken als negatieve kosten. Dit laatste zou ik een beetje vreemd vinden omdat ik dan een bedrijf heb die geen omzet maakt, alleen positieve en negatieve kosten.

 

Groet,

 

Johannes Postma

JavaAtWork - file & folder upload solutions

http://www.javaatwork.com

JavaAtWork - file upload solutions

http://www.javaatwork.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik je goed begrijp lever jij (formeel) het product aan de Duitse reseller. Boekhoudkundig houdt dit dus in dat je dit inderdaad als omzet moet beschouwen en voor de fiscus is dit dan inderdaad een intracommunitaire levering.

 

Sorry voor de late reactie.

 

Iceman

Link naar reactie
  • 0

Ga ik ook laat reageren ;)

 

Ik vind de manier van werken vreemd, en ik kan me voorstellen dat je in verwarring komt door de creditnota.

Ik in eerste instantie ook, want waarop heeft de creditnota betrekking cq. wat vermeldt hij op z'n facuur? Tegenover welke kosten wil je hem tegenboeken eigenlijk?

 

Afijn, niets houdt je tegen om zelf een factuur te sturen in plaats van zijn creditnota af te wachten. Is voor jezelf ook een stuk duidelijker.

 

Fitymi

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.