• 0

Boekhouding door accountant of administratiekantoor?

Beste forumlezers,

 

Ik heb al veel berichten gelezen over het wel en wee van de keuzes tussen een administratie danwel accountantskantoor.

 

Mijn ervaring is dat veel ondernemers toch graag blijven bij hun accountant vanwege de band / contacten etc. Vandaar dat men op de koop toe neemt dat een duur kantoor ook jouw boekhouding verwerkt. Tarieven van € 60,- per uur zijn zeker niet vreemd.

 

Waar ik naar toe zou willen is om de administratie van bedrijven te verwerken zodat deze "jaarrekeningklaar"is. Men hoeft de relatie met de huidige accountant niet op te geven. Ik lever de boekhouding en grootboekkaartjes e.d. aan voor een prijs per uur van circa 30 euro.

 

Is er behoefte onder ondernemers om dit op deze manier te laten doen? Volgens mij kan het voor zowel de ondernemer als voor mij een win win situatie worden. Hoe denken jullie daarover? En hoe kan ik bedrijven hiermee het beste benaderen denken jullie?

 

Bedankt voor het meedenken alvast!!

 

MTF

MORE THAN FINANCE

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik lever de boekhouding en grootboekkaartjes e.d. aan voor een prijs per uur van circa 30 euro.

 

Wat versta je precies onder e.d.??

Vallen hier ook alle aansluitingen van de sub-en grootboekadministratie en alle aanvullende journaalposten onder?

 

Wil je dit alleen voor eenmanszaken en V.O.F.'s doen of ook voor B.V.'s??

 

Graag iets meer info om je een goed antwoord te kunnen geven.

 

Gr Iceman

Link naar reactie
  • 0

Beste Iceman,

 

Onder e.d. versta ik alles wat jouw accountant nodig heeft om de jaarrekening op te stellen en uit te werken dus:

 

grootboekkaartjes

sluitende debiteuren en crediteuren lijst

saldibalansen

overzichten btw aangiftes

etc

 

Dit zijn de kernstukken die een accountant nodig heeft.

Administraties van eenmanszaken en VOF's zijn normaliter wat eenvoudiger dan B.V.'s maar ook die administraties verwerk ik natuurlijk.

 

Bij voorkeur werk ik zelfs nog met vaste prijsafspraken op jaarbasis. Ik weet wel ongeveer hoeveel mutaties ik per uur verricht zodat als ik weet hoeveel verkoop en inkoopfacturen er op jaarbasis zijn een inschatting kan maken van de kosten.

 

Veel ondernemers proberen de kosten te drukken van de accountant om zelf wat boekingswerk te verrichten. Uit ervaring heb ik geleerd dat (op uitzonderingen na natuurlijk) het correctiewerk meer kostbaar is dan alles laten verzorgen door iemand die weet waar hij mee bezig is.

 

Ik denk zeker dat dit kan werken maar vind de juiste bedrijven maar.

 

Zo wat duidelijker?

MORE THAN FINANCE

Link naar reactie
  • 0

MTF,

 

eenmanszaken en VOF's die hun jaarstukken door een accountant laten maken hebben die in veel gevallen nodig omdat de banken dit van ze eisen in verband met de lening die ze hebben. De banken eisen dan een samenstellingsverklaring. Als een eenmanszaak of een VOF die verplichting niet heeft, waarom zouden ze dan een samenstellings verklaring willen. Voor de belasting zijn ze dat namelijk niet verplicht.. (hier ligt dus ook een kans!)

 

Als de accountant de stukken aangeleverd krijgt die jij hier onder beschrijft, hebben de accountant nog altijd het nodig werk te verrichten; er moeten activa-staat komen waarin alle activa worden vermeld met hun aanschafwaarde, huidige boekwaarde, gecumuleerde afschrijvingen en de huidige afschrijving.

Er moet een gespecificeerde voorraad lijst zijn. Kopien van bank afschriften, kopien van contracten van leningen en andere contracten die langer dan een jaar lopen. Specificaties van Onderhanden Werk indien aanwezig. Ze maken journaalposten (jnp) om eventuele rekening courantverhoudingen aan te laten sluiten en vullen de aanwezig reserves aan zover noodzakelijk. Ook worden jnp's gemaakt voor overlopende activa en passiva. Zo wordt er een heel dossier opgezet.

 

De bovenstaande lijst in natuurlijk niet volledig maar het geeft wel aan wat er nog meer gedaan kan worden. Het opstellen van dergelijke specificaties vóór de stukken aan de accountant worden overhandigd, geeft volgens mij het echte voordeel voor de ondernemer. Het invoeren van de stukken wordt op een accountantskantoor ook door een goedkoper persoon gedaan. Het opstellen van de specificaties wordt vaak door een gevorderd assistent accountant gedaan die dan inderdaad al gauw zo'n 60 eurootjes kost. En hier liggen dus de echte kosten besparingen.

 

Als ik je verhaal zo lees, ben je momenteel heel erg product gericht. Je focussed je geheel op wat je wil gaan leveren zonder daarbij na te gaan wat je klanten willen. Om je bedrijf goed op te zetten is het dus belangrijk om informatie te verzamelen wat de markt wil. Dit kan je bijvoorbeeld doen door een enquete op te zetten en deze te verspreiden op een bedrijventerrein bij jouw in de buurt. (zorg dat je oplage groot genoeg is want de respons zal maar rond de 30% liggen)

Op basis van de reacties kan je dan je juiste doelgroep bepalen. Welke klanten zijn voor jouw interessant? Dat is dan de vraag die je jezelf moet stellen.

 

Is dit een antwoord waar je wat mee kan?

 

 

Gr Iceman

Link naar reactie
  • 0

Ik snap je maar jij mij niet. Alles wat je beschrijft zie ik als "standaard". Door jarenlang op een accountantskantoor te hebben gewerkt weet ik wat de vereisten zijn en de diverse werkzaamheden.

 

Maar ik snap dat mijn verhaal mogelijk niet duidelijk genoeg is. Als ik zeg dat ik alles aanlever zodat deze jaarrekeningklaar is bedoel ik ook alles boekhoudtechnisch. Aansluiting in de RC verhouding zie ik als normaal. Ik zou het niet normal vinden als deze niet aansluiten.

 

Qua enquetes e.d. denk ik wel dat zoiets slim is. Marketingtechnisch ben ik niet enorm sterk.

 

Snap je me een beetje?

MORE THAN FINANCE

Link naar reactie
  • 0

Dit maakt het voor mij inderdaad een stuk duidelijker.

 

Ben je ook van plan om salarisadministraties en dergelijke te verzorgen? Dit is voor veel ondernemers een belangrijke reden voor hun keuze. Het administratie kantoor moet wel mee kunnen groeien met een bedrijf.

 

Een andere reden, volgens mij, is dat ondernemers makkelijker naar een accountant stappen is omdat ze daar, alles onder een dak hebben. Dit zal je als administratie kantoor dus ook aan moeten kunnen bieden.

De keuze die je maakt heeft gevolgen voor je imago als bedrijf en dus je doelgroep.

 

Zorg dat je vragen die op bovenstaande zaken antwoord geven, opneemt in je enquete! Dat zal jou de beste info geven.

Link naar reactie
  • 0

Loonadministratie wordt inderdaad ook aangeboden. Puur het totaalplaatje kan geboden worden, alleen 20 tot 40% goedkoper.....

 

Ook overweeg ik om accountantskantoren aan te schrijven met de mogelijkheid bij drukte e.d. in te springen. Heb je daar nog tips voor?

MORE THAN FINANCE

Link naar reactie
  • 0

Het is het overwegen waard natuurlijk, maar voor zover ik weet, dit echter niet gebruikelijk is binnen de accountantswereld. De laatste tijd zie je wel dat accountants steeds meer gebruik gaan maken van uitzendkrachten, omdat er een enorm tekort is aan accountants. Er ligt daar dus wel degelijk wel een kans. Je zult die kantoren uiteraard wel op een andere manier moeten benaderen dan de ondernemers

 

Houd er wel rekening mee dat als accountantskantoren je inhuren, zij een overeenkomst met je willen sluiten waarin staat dat je in de eerst komende jaren, de klanten die je voor hen behandeld hebt, niet zelf als klant mag krijgen. Het is dus verstandig om accountantskantoren buiten je eigen potentiële regio aan te schrijven.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het concept dat je probeert te verkopen is:

 

- bespaar op accountantskosten door.......

 

Helaas zitten er een paar belangrijke valkuilen in:

 

- jaarrekeningdossiers bij het ene kantoor zijn niet hetzelfde als bij het andere kantoor, inhoudelijk wel op hetzelfde niveau, maar vastleggingen gebeuren op intern gestandaardiseerde modellen. Je zult dus ook de klant moeten bewegen zijn accountant de inhoudelijke standaarden en werkprogramma's te laten overhandigen.

 

- indien een accountant reeds een goed dossier krijgt aangeleverd dan kan hij zijn tijd en energie in meer advies kwijt. Hierdoor wordt de nota dus niet lager, maar wordt wel meer toegevoegde waarde voor de klant geleverd.

 

Het concept in de markt zetten als zijnde bespaar op uw accountant gaat mijn inziens daarom niet lukken(of wel lukken maar niet werken)

 

Succes

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

Hallo MTF,

 

 

De combinatie van transparante prijzen en hoogwaardige kennis slaat aan. Ik run dit kantoor samen met mijn vriendin, die nog accountancy studeert. Een eenmanszaak zou onze kostenstructuur niet kunnen nabootsen en een zaak met personeel zou het niet willen nabootsen.

 

Derhalve best wel uniek in zijn soort ;D

 

Groet

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

Heb jij mijn prive bericht niet ontvangen? Zou er graag eens over doorbabbelen met je. Je site en werkwijze vind ik interessant!!

 

zoniet even goede vrienden hoor!! Maar het kan geen kwaad lijkt me

 

MTF,

 

ons emailadres staat op onze site, stuur even een email. Een discussie hier lijkt me niet zinvol en wenselijk voor andere higherlevelers.

 

Groet

Rob

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.