• 0

Auto van ouder gebruiken voor zakelijke kilometers

Hallo,

 

Hoe zit het als ik de auto van mijn ouders gebruik voor mijn zakelijke kilometers? Hoe moet ik de benzinekosten declareren bij mijn onderneming (v.o.f).

 

Kan ik in deze situatie gebruik maken van de vastgestelde €0,19 kilometervergoeding?

Of kan dat alleen als de auto op mijn eigen naam staat?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

De benzinekosten moet je gewoon kunnen declareren. Het zijn immers werkelijke kosten die je maakt voor je bedrijf.

Van de kilometervergoeding kan je geen gebruik maken, aangezien je inderdaad niet in het bezit bent van de auto en daar dus ook geen onderhouds- en afschrijvingskosten voor draagt.

 

Iceman

Link naar reactie
  • 0

Iceman, bedankt voor zover voor je reacties.

 

Weet je ook of de belastingdienst akkoord gaat met 1 benzinebon met een km specificatie erbij. Bijvoorbeeld:

 

Met bijna lege tank: 60 EUR benzine getankt incl. BTW

800 km gereden (tank is weer bijna leeg)

Aan de hand van km specificatie: 600 km zakelijk & 200 km prive

Dus 45 EUR declareren bij onderneming.

Link naar reactie
  • 0

Dit is wat de belastingdienst er over zegt:

U rijdt in uw eigen auto

U mag € 0,19 per kilometer van uw opbrengst aftrekken voor de zakelijke ritten die u met uw eigen auto maakt. Ook als u de auto huurt, mag u € 0,19 per zakelijk gereden kilometer van uw opbrengst aftrekken.

 

Gevolgen voor de btw

Als uw auto privévermogen vormt, kunt u geen btw aftrekken voor de aankoop of de huur ervan. Wel mag u de btw op onderhouds- en reparatiekosten aftrekken voorzover u de auto voor uw onderneming gebruikt. Daarbij kunt u uitgaan van de verhouding van het aantal zakelijke kilometers tot het aantal gereden kilometers op jaarbasis

 

Dus ook in het geval dat de auto van je partner is moet je aftanken en een kilometerregistratie bijhouden en heb je geen recht op kilometervergoeding.

Alleen als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen of een samenlevingscontract hebt kom je in aanmerking voor de kilometer vergoeding, want jullie gesamenlijke vermogen wordt dan als privé vermogen beschouwd. Ook kan je in dat geval dan kilometervergoeding vragen. In alle andere gevallen dus niet.

 

Iceman

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.