• 0

Boeking inruil bedrijfsauto

Wat een geweldig forum is dit, had ik jaren eerder moeten ontdekken.

Had niet gedacht ooit nog eens een vraag van administratieve aard zou moeten stellen.

Heb jullie forum vanochtend uitgebreid gelezen, doch geen antwoord gevonden op mijn eigen vraag.

Ik ben redelijk thuis op allerlei gebied, doch loop nu even vast.

Ik doe sinds jaar en dag de administratie van mijn man's bedrijf, ook de fiscale.

Door stom toeval heb ik echter niet eerder een volgende situatie bij de hand gehad.

Wij kopen een nieuwe (bedrijfs) auto.

Wij ruilen de huidige daarbij in.

Wij financieren het restant.

 

Ik ontvang van de dealer een rekening voor de nieuwe auto, waarop ook een bedrag aan korting (maakt onderdeel uit van de inruilwaarde van de oude auto) genoteerd is.

Tevens stuur ik de dealer (op zijn verzoek) een rekening voor een bedrag zijnde de (rest) inruilwaarde, inclusief BPM.

 

Hoe ga ik dit allemaal boeken? Voorheen kochten wij ook auto's, doch dit ging contant en alles op één factuur. Ik heb dit niet eerder zo hoeven boeken.

Ik heb het wel geprobeerd (ik werk met oudere versie van Exact Compact), doch loop zo vast als een huis.

Hieronder een zo goed mogelijke specificatie:

 

Factuur dealer: Subtotaal 28069,50 (incl. 8560,57 BPM)

Korting (= deel inruil) -3000,00

Subtotaal 25069,50

BTW 3127,74

Totaal 28197,25

 

Factuur aan dealer: Inruil restant excl.BPM en BTW: 2550,42

BTW 484,58

rest BPM 2965,00

Totaal 6000,00

 

De dealer heeft ons niets betaald, wij de dealer niets.

Via de financieringsmij van de dealer is een bedrag van 22197,25 aan de dealer voldaan.

 

Van de inruilauto is de balanswaarde op moment van verkoop: 8422,60

 

Ik begrijp het meeste wel, doch loop vast met de boeking van de factuur van ons aan de dealer.

Bij het evt. behandelen als debiteur krijg ik problemen, zij betalen ons niet, dus openstaande post blijft bestaan???