• 0

Boeking inruil bedrijfsauto

Wat een geweldig forum is dit, had ik jaren eerder moeten ontdekken.

Had niet gedacht ooit nog eens een vraag van administratieve aard zou moeten stellen.

Heb jullie forum vanochtend uitgebreid gelezen, doch geen antwoord gevonden op mijn eigen vraag.

Ik ben redelijk thuis op allerlei gebied, doch loop nu even vast.

Ik doe sinds jaar en dag de administratie van mijn man's bedrijf, ook de fiscale.

Door stom toeval heb ik echter niet eerder een volgende situatie bij de hand gehad.

Wij kopen een nieuwe (bedrijfs) auto.

Wij ruilen de huidige daarbij in.

Wij financieren het restant.

 

Ik ontvang van de dealer een rekening voor de nieuwe auto, waarop ook een bedrag aan korting (maakt onderdeel uit van de inruilwaarde van de oude auto) genoteerd is.

Tevens stuur ik de dealer (op zijn verzoek) een rekening voor een bedrag zijnde de (rest) inruilwaarde, inclusief BPM.

 

Hoe ga ik dit allemaal boeken? Voorheen kochten wij ook auto's, doch dit ging contant en alles op één factuur. Ik heb dit niet eerder zo hoeven boeken.

Ik heb het wel geprobeerd (ik werk met oudere versie van Exact Compact), doch loop zo vast als een huis.

Hieronder een zo goed mogelijke specificatie:

 

Factuur dealer: Subtotaal 28069,50 (incl. 8560,57 BPM)

Korting (= deel inruil) -3000,00

Subtotaal 25069,50

BTW 3127,74

Totaal 28197,25

 

Factuur aan dealer: Inruil restant excl.BPM en BTW: 2550,42

BTW 484,58

rest BPM 2965,00

Totaal 6000,00

 

De dealer heeft ons niets betaald, wij de dealer niets.

Via de financieringsmij van de dealer is een bedrag van 22197,25 aan de dealer voldaan.

 

Van de inruilauto is de balanswaarde op moment van verkoop: 8422,60

 

Ik begrijp het meeste wel, doch loop vast met de boeking van de factuur van ons aan de dealer.

Bij het evt. behandelen als debiteur krijg ik problemen, zij betalen ons niet, dus openstaande post blijft bestaan???

Ook de financieringsbijdrage (die voor mij verder onzichtbaar is) is lastig inboeken voor me.

 

Wie is zo lief me een beetje op weg te helpen?

Ik ben beslist geen absolute dummie, maar hier komik niet uit.

 

Alvast heel erg hartelijk bedankt, graag tot wederdienst bereid.

(Ik weet verder best veel hoor ;))

 

Pablo Picasso zei: "De mensen zijn niet zo slecht als ze geschilderd worden."

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Irma,

 

allereerst: welkom op het forum! ;D

 

Het boeken van de inruil kan je op de volgende manier verwerken:

 

Cumulatieve afschrijvingen x

aan aanschaf waarde auto x

--------------------------------------

(saldo van bovenstaande rekeningen geeft de boekwaarde van 8422.60. Als je slechts een rekening gebruikt voor de boekwaarde kan je die uiteraard gewoon crediteren voor 8422.60)

 

Debiteuren 6000

aan Af te dragen BPM 2965

aan af te dragen BTW 484.55

aan verlies op verkopen Vaste Activa 5872.18

 

 

Zo zal je boekhouding helemaal in orde zijn!!

 

Succes.

 

Gr Iceman

Link naar reactie
  • 0

En toen was mijn vraagje voorzien van een slotje.

Daardoor kon ik niet meer reageren.

Gelukkig heeft men daar de pb voor uitgevonden.

Met dank aan Iceman.

Ook bedankt voor je welkom op dit forum, jullie zien me vast vaker terug.

Er zijn namelijk dingen waar ik wèl goed in ben ;D

 

Dan nu toch nog even het uiteindelijk (ruw geschetste) resultaat:

 

Aankoop (openstaande post aangemaakt bij crediteuren natuurlijk) geboekt op balansrekening bedrijfsauto en BTW uiteraard waar die thuishoort.

BPM boek ik al sinds jaar en dag op dezelfde (balans)rekening, vorig jaar uitgebreid bezoek gehad van de jongens van de fiscus en die vonden het helemaal prima.

Onze auto's gaan niet zo lang mee, dus de BPM loopt goed in de pas met de rest van de afschrijvingen.

De korting die verwerkt is in de aankoopnota (maar die in feite een deel van de inruil voorstelde) ook lekker daarin laten staan.

 

De factuur aan de dealer in verkoopboek (openstaande post debiteuren) en de BPM en netto inruilwaarde op de rekening van de oude auto geboekt, waardoor daar precies (saldo) het restant afschrijving overbleef.

 

 

Vervolgens via memoriaal de openstaande post crediteuren opgeroepen en via dezelfde boeking de financiering en de factuur aan de dealer geboekt.

Hierbij meteen de financiering op de juiste plaats geboekt (financiering bedrijfswagen-kort vreemd vermogen).

Toen had ik géén openstaande crediteur of debiteur meer die de naam van onze dealer droegen.

 

Of het allemaal precies zoals het hoort gegaan is? Who knows.

Maar ik heb een boekhouding die in evenwicht is.

Balansposten waarop de nieuwe auto met de juiste waarde voorkomt, geen openstaande posten meer en de auto die verkocht is, keurig weggeboekt.

Nog even een controle BTW gedaan en ook daar klopt mijn boekhouding.

Toch niet verkeerd voor een amateurtje.

 

Eigenlijk zou ik ieder het zijne moeten gunnen en een nette boekhouder moeten zoeken.

Edoch, manlief is jaren geleden eens zwaar bij de neus genomen door zo iemand.

Toen ik in beeld kwam en al neuspeuterend mijn dagen door leek te moeten brengen, heb ik van verveling een stuk administratie opgepakt.

Daarbij ontdekte ik een paar hele gekke fouten in de boekhouding.

Maandenlang alles uit elkaar getrokken, opnieuw opgezet en een goed gesprek gehad met de belastingdienst.

Resultaat: 6000 gulden BTW terug en 4600 gulden IB etc.

Sindsdien loopt het goed.

 

Maar ik heb er nog steeds geen plezier in hoor, zeker sinds de verplichte electronische aangifte vind ik het behoorlijk lastig dat bepaalde zaken door de belastingdienst anders benoemd worden, dan ik op mijn scherm zie.

Ik kan me dan ook de frustraties van de beginnende ondernemer in dit opzicht heel goed voorstellen.

Het lukt me, maar met moeite en in het vervolg vast een beetje met behulp van dit forum.

 

Als ik toch nog verkeerd geredeneerd heb: sta overal voor open. ;)

 

Pablo Picasso zei: "De mensen zijn niet zo slecht als ze geschilderd worden."

Link naar reactie
  • 0

het lijkt dat alles prima is verwerkt nu!

met simpel redeneren kom je met boekhouden vaak het verste..... 8)

 

een goede administrateur of accountant kan nooit kwaad inderdaad, maar zorg wel dat je zelf ook altijd goed op de hoogte bent van je financiën.

 

succes!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

het lijkt dat alles prima is verwerkt nu!

met simpel redeneren kom je met boekhouden vaak het verste..... 8)

Ik ben helemaal blij met je goedkeuring, het komt nog goed met mij!!

 

een goede administrateur of accountant kan nooit kwaad inderdaad, maar zorg wel dat je zelf ook altijd goed op de hoogte bent van je financiën.

 

succes!

 

Het lastige is dat je (als je zoals ik onbekend bent in een omgeving) niet van te voren weet of je een goede (dus meedenkende en professionele) administrateur hebt als je in een telefoonboek moet prikken.

Maar ik loop nu een aantal jaren mee en het lukt, precies zoals je aangeeft, met logisch redeneren.

En bij de belastingdienst werken ook veel echt aardige en meedenkende mensen is mijn ervaring. Dat scheelt soms ook veel. ;)

 

Pablo Picasso zei: "De mensen zijn niet zo slecht als ze geschilderd worden."

Link naar reactie
  • 0

 

Het lastige is dat je (als je zoals ik onbekend bent in een omgeving) niet van te voren weet of je een goede (dus meedenkende en professionele) administrateur hebt als je in een telefoonboek moet prikken.

 

 

Mogelijk dat het slim is om in je profiel aan te geven uit welke plaats of regio je komt. Wellicht dat er mensen op het forum zijn die je dan een tip kunnen geven.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

Daarbij ontdekte ik een paar hele gekke fouten in de boekhouding.

Maandenlang alles uit elkaar getrokken, opnieuw opgezet en een goed gesprek gehad met de belastingdienst.

Resultaat: 6000 gulden BTW terug en 4600 gulden IB etc.

Sindsdien loopt het goed.

 

 

Ik zou zeggen, ga eens met hem praten en eis je geld terug, minimaal lijkt me dat wel van toepassing.

MORE THAN FINANCE

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.