Ga naar inhoud
  • Nieuws en artikelen


    • Mikky Vrolijk
      Columns en octrooiblogs Intellectueel eigendomsrecht en productbescherming Columns en octrooiblogs
      Bron: nu.nl
      McDonald's heeft het alleenrecht op de merknaam BIG MAC in de Europese Unie met terugwerkende kracht verloren. Hierdoor mogen mogelijk ook andere ketens de naam gaan gebruiken.
      Het Europees bureau voor intellectuele eigendom EUIPO heeft dit eind vorige week geoordeeld, melden verschillende media woensdag. Het Amerikaanse fastfoodbedrijf zegt in hoger beroep te gaan.
      De precieze gevolgen van het oordeel zijn niet duidelijk. McDonald's bezit een groot aantal handelsmerken in Europa. Zo ging het in deze specifieke zaak om het merk in hoofdletters, maar heeft McDonald's ook een Europees handelsmerk op de merknaam Big Mac.
      Het oordeel gaat met terugwerkende kracht vanaf 2017 in. De zaak was toen aangespannen door de Ierse hamburgerketen Supermac's. McDonald's dwarsboomde de uitbreidingsplannen van het Ierse bedrijf, omdat de naam te veel zou lijken op de naam van de iconische hamburger.
      Klein zijn is niet langer een nadeel
      Voor Supermac's, dat in 1978 werd opgericht, betekent de uitspraak dat de onderneming ook kan uitbreiden naar het Verenigd Koninkrijk en het Europese vasteland. Directeur Pat McDonagh zegt in een reactie dat het oordeel een overwinning is voor kleine bedrijven. "Klein zijn, is niet langer een nadeel", zegt hij.
      Tegen persbureau Bloomberg zegt McDonald's in een reactie teleurgesteld te zijn in het oordeel. Volgens de multinational is het substantiële bewijs dat McDonald's heeft aangeleverd niet goed beoordeeld.

    • TwaBla
      Nieuws en artikelen Innovatieve nieuwe ideeën Commercie en marketing
      Het riekt naar een nieuw buzzword. In de Angelsaksische landen worden maaltijdverkopende supermarkten grocerants genoemd: grocer + restaurant. Distrifood in Nederland probeert een lokale variant in omloop te brengen: de superant. Ik denk dan aan reuzemieren. Echt een nieuw fenomeen is het ook niet, want AH en V&D begonnen in de jaren negentig al met de bereiding van meeneemmaaltijden in geselecteerde supermarkten. Toch lijkt het erop dat de consument steeds rijper wordt voor deze nieuwe gaarkeuken. Maar dan in vele varianten. Gezond, lekker, luxe, biologisch, vegetarisch of verganistisch.

    • Ondernemer Nijmegen
      De overheid en ondernemers Internationaal ondernemen Fiscale zaken
      Link naar artikel: https://twinklemagazine.nl/2018/12/btw-crossbordere-commerce/index.xml?utm_source=nb-twn-dagelijks&utm_medium=email
       
      Bij internationale verkopen moet je rekening houden met drempelbedragen voor alle landen waarin je verkoopt.  Er is nu ook andere betere optie maar daarvoor moet door belastingdienst nog wel veel gedaan worden.

      Aan de andere kant is de Belgische Belastingdienst wel flink bezig om verkopers via bol.com te controleren. Lees daarvoor ook het artikel op https://twinklemagazine.nl/2018/12/bol.com-belasting/index.xml

    • Roel J
      Innovatieve nieuwe ideeën Columns en octrooiblogs Rechtsvormen, vennootschaps- en ondernemingsrecht
      KvK start het Online Data Dialoog Platform over data dillema's
       
      Korte samenvatting:
      Onderdeel van het persbericht over het stoppen met verstrekken van telefoonnummers in adresbestanden was ook de aankodigingen is ook een ander initiatief aangekondigd:
       
      Vanaf 8 november is het Online Data Dialoog Platform live. Iedereen kan hier meedenken over oplossingen van dilemma’s die spelen bij het thema ‘Openbaarheid van het Handelsregister’. Begin 2019 organiseert KVK een Data Summit.
       
      Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:
      Deze ontwikkeling vind ik eigenlijk een veel belangrijker dan de aankondiging dat Kvk stopt met telefoonnummers verstrekken.
       
      Dit is het nieuwe platform www.kvk.nl/datadilemmas.
      Op dit moment staat er nog maar 1 dilemma op, maar wel een interessant dilemma.
       
      Dilemma #1 -
      Ik wil andere ondernemers kunnen benaderen... maar dan doen andere ondernemers dat bij mij ook
       
      je kunt al aangedragen ideeën steunen of zelf een idee toevoegen.
       

    • TwaBla
      Tony's Chocolonely bij Aldi (grijze handel)
       
      Korte samenvatting:
       
      Mooi voorbeeld van merkuitputting. Tony's Chocolonely verkoopt truckloads chocolade aan een loyaliteitsklant. Wedden dat het de Postcodeloterij was. Die schuift een lading repen door naar de Aldi, en daar maken ze er een mooie aanbieding van. Klanten lokken met blokken. Nou is Tony op z'n teentjes getrapt, want die wil zijn mooie merk niet bij de discounter zien. Gevolg: repenrel.
       
      Zoete wraak. Deelnemers aan de Postcodeloterij krijgen van Tony nooit meer chocolade. Buitenkansje voor Verkade!
       
      Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:
       
      We zien hier op HL regelmatig internetverkopers die blafbrieven krijgen van groothandels, agenten of zelfs merkeigenaars: gij zult niet langer.... Dat is doorgaans zonder grond, want ingekocht op legale wijze in Europe betekent vrij voor verkoop. De merkeigenaar mist zeggenschap: dat is merkuitputting.
       

    • Norbert Bakker
      Nieuws en artikelen Innovatieve nieuwe ideeën Ondernemingsplan en businessplanning
      "Ik voelde me de enige mislukte ondernemer in de wereld" (Arthur Tolsma, FD)
       
      Korte samenvatting:
      Vandaag in het Financieele dagblad een groot profielinterview met Higherlevel lid Arthur Tolsma over zijn Greetinq avontuur.
       
       
       
       
      Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:
      Arthur heeft zijn negatieve ervaring met het ondernemerschap omgezet in iets heel positiefs, en is met zijn boek, zijn TED Talk en zijn huidige ondernemerschap een voorbeeld voor menig ondernemer, waaronder ondergetekende.
       
       
       
      Een schoolvoorbeeld van
       

       

    • TwaBla
      Nieuws en artikelen Groei! Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
      Vanuit de bijstand ondernemer worden? Dat lukt (volgens BNR)!
       
      Korte samenvatting:
      Projecten waarin mensen met een bijstandsuitkering een eigen onderneming opzetten, werpen hun vruchten af, blijkt uit een rondgang van BNR. Drie op de 10 ondernemers staan binnen enkele jaren helemaal op eigen benen. Door dit project vinden de ondernemers een baan in loondienst, of starten ze een fulltime onderneming.
       
      Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:
      Bij voorbaat vind ik het betwijfelenswaardig dat bijstandstrekkers met hulp van de overheid zich tot ondernemers kunnen ontwikkelen, maar misschien dat deze cijfers het tegendeel bewijzen. Het is een experiment in vier gemeenten; loont het zich om dat landelijk uit te rollen?
       
      Eerst maar eens naar de radio-uitzending luisteren....
       

    • TwaBla
      Columns en octrooiblogs Ondernemen in Life Sciences Nieuws en artikelen
      Tros Radar over dubieuze dienstverleners
       
      Korte samenvatting:
      Maandag 22 oktober heeft Tros Radar een item over dubieuze dienstverleners die op startups mikken. In dit topic kondigen we de uitzending aan, plaatsen we links naar Uitzending Gemist en bespreken we de nasleep.
       
      Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:
      Hopelijk besteed een kritisch consumentenprogramma nu eindelijk ook eens aandacht aan deze misstanden.
       
       

    • Branko Collin
      Off Topic Leiderschap en (zelf)management Video\'s en Webinars
      Multilevel-marketing (MLM) en andere piramidespellen
       
      Korte samenvatting:
      Fascinerende podcast over de wereld van piramidespellen. Elke aflevering duurt ca. 40 minuten. Momenteel zijn er 5, ik weet niet of en hoeveel er nog bijkomen. Elke aflevering heeft zijn eigen thema: de eerste gaat over de Airplane Game (een piramidespel voor young professionals), de tweede over de vrouwen in deprimerend arme gebieden die elkaar make-up en tupperware verkopen, de derde over hoe MLM werkt vanuit het oogpunt van iemand die op de begane grond instapt enzovoort.
       
      "This podcast cannot legally tell you Amway is a pyramid scheme."
       
      De mening van de documentairemaakster is duidelijk dat MLM-constructies wezenlijk piramidespellen zijn die nog niet strafrechtelijk vervolgd zijn.
       
      Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:
      Het ongebruikelijke perspectief leidt (hopelijk) tot nieuwe inzichten.
       
      Uit het Vanity Fair-artikel over de podcast: "MLMs, which thrive in rural communities like Owosso, on military bases, and in countless Facebook groups, aren’t often targeted in mainstream reporting; when they are, Marie says, “It’s from the viewpoint of an old white guy activist investor on Wall Street. That doesn’t tell me anything.”"
       
       

    • TwaBla
      KvK, UWV en overige juridische zaken Wat vinden jullie van mijn... Commercie en marketing
      Smulweb gekocht door Jumbo
       
      Korte samenvatting:
       
      Jumbo neemt het populaire voedings- en receptenplatform Smulweb over van Younity. De supermarkt ziet de content op Smulweb als een verrijking van de bestaande inhoud van Jumbo.com en de Jumbo app.
       
      Smulweb telt per maand meer dan 3 miljoen unieke bezoekers die elkaar adviseren over lekker en gezond eten. Door aanwinst zal de op klantgemak en foodbeleving gerichte strategie van Jumbo een extra impuls krijgen, zegt het bedrijf.
       
      Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:
       
      Typisch geval van make-or-buy. Jumbo heeft content nodig voor zijn app. Met Smulweb koopt de supermarkt er meteen een fanbase bij. Goed nieuws voor web-publishers!
       

    • Norbert Bakker
      Groei! Operationeel en logistiek MediaBoard
      BRAXX: je hart volgen. Van Bankier naar bierproducent
       
      Korte samenvatting:
      BRAXZZ ontleent haar bestaansrecht aan de passie van de oprichters voor ondernemen, plezier, food en hun behoefte op een vrijmibo in 2016 aan een lekker alcoholvrij craftbier met een bite. Niet te krijgen, bleek. Anders gezegd: ze vonden niets lekker. Dus trokken ze zelf de stoute schoenen aan. Het was de trigger waarin alles samenkwam; ze besloten zelf te gaan produceren.
       
      BRAXZZ staat op de kaart. Dit jaar gelanceerd. Meerdere typen bier inmiddels in de fles. Ware mondvermaakjes moesten het worden. Alcoholvrij. Tagline van het nieuwe merk: zero compromise.
       
      Hun afzetmarkt groeit onstuimig. Ze krijgen goede reacties in de pers. BRAXZZ was present op het Great British Beer Festival deze maand. Het festival had voor het eerst een alcoholvrije brouwer in de line-up. Een unicum.
       
      Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:
      Mooi en inspirerend artikel over een ondernemer die zijn hart en passie volgt. Van directeur bedrijven bij de Rabobank naar een eigen investeringsmaatschappij met als eerste project 's-werelds allereerste lekkere (ik heb 'm al geproefd) alcoholvrije IPA.
       

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké