Aka001

Junior
  • Aantal berichten

    9
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Aka001's trofeeën

  1. Dank voor je antwoord Norbert. Moet ik me wel laten inschrijven bij de KvK? Of kan ik volstaan met een BTW nr aanvragen? Ik neem aan dat de belastingdienst me niet als ondernemer ziet (ik kom ook nooit aan 1227uur p. jaar). Dus komt het gewoon bij ons inkomen en moet ik inkomensbelasting betalen. Alle fiscale voordelen vallen dan toch weg?
  2. Ik wil een eenmanszaak oprichten, maar heb maar 1 klant. Ik werk vanuit huis en de klant koopt zijn opdrachten in. Ik maak zelfstandig de opdracht (grafische ontwerpjes) en, na eventuele correcties, lever ik het digitaal aan. Nu is mijn vraag: kan mijn klant worden aangeslagen voor werknemerspremies etc. Ik heb begrepen dat de belasting mij niet als ondernemer ziet en krijg dus geen voordelen van belastingaftrek zelfstandigen etc. Dan is het gewoon extra inkomen (naast loondienst partner). Dat is jammer, maar beter dan dat ik deze klant moet laten gaan en hij het ergens anders gaat inkopen. Ik heb wel een btw nummer nodig, omdat die klant gewoon ‘wit’ wil werken met mij. Krijg ik hiermee problemen (of mijn klant) of kan ik het straks aangeven als zijnde extra inkomen. (Mijn partner en ik hebben een gezamelijk inkomen bij de belasting). Graag advies.
  3. Onze BV is failliet! Nu hebben we een kredietschuld bij de bank van €20.000,- waarvoor we hoofdelijk aansprakelijk zijn. We zijn inmiddels dus blut. Gelukkig wel een nieuwe baan. Hoe kunnen we nu het beste die schuld inlossen? Persoonlijke lening? Kost veel geld per maand voor lange tijd. Of dmv een betalingovereenkomst met Intrum, die het weer regelt voor de bank. Binnen een week moeten we betalen anders komt er een melding aan het BKR. Wat zijn de gevolgen daarvan voor ons? Gaan ze dan loonbeslag leggen ofzo?
  4. In december 2017 is de curator gekomen. Bedrijfsvoering is gestopt. Alle schuldenaren zijn betaald uit nog openstaande facturen. Alleen bleef er een kredietschuld over bij de bank. Wij gingen dus failliet omdat we niet van ons personeel afkwamen door de hoge transitiekosten. Van de curator nog niks vernomen, maar kreeg dus een brief van incassobureau. Openstaand krediet is €19.000,-
  5. Onze BV is failliet. Al ons spaargeld zit erin. Alle schuldenaren betaald, maar kredietrekening bank is niet ingelost. Mijn partner en ik zijn beide aandeelhouder. Nu ontvang alleen ik een brief van de totale schuld en te betaling binnen 14 dagen. Ga ik nu persoonlijk ook failliet. Want ik heb het dus niet.
  6. Schulden zijn er al. Het personeel is deze maand niet betaald. En wie kan me nu vertellen waarom het zo onverstandig is om faillissement aan te vragen. Andere opties weten wij niet. Natuurlijk hebben wij dus weer de verkeerde adviezen gekregen?! Maar wel een proffesionele advocaat en accountant, met proffesionele kosten
  7. Ja, dat gevoel hadden wij dus ook. Maar hoe komen we hier uit? En zonder nu faillissement aan te vragen lopen de schulden snel op. We hebben geen keus, zo wordt ons gemeld. Maar ik lig nachten wakker of dit wel de juiste weg is. En meer hulp inschakelen wordt zo dus ook onbetaalbaar. Wat zijn dan de opties nog?
  8. We hebben een advocaat en een accountant. Die hebben de afgelopen maanden samen €10.000 gekost. Dan gaat het dus snel. Wat is een insolventieadvocaat? We hebben nu een bedrijfsjurist. Wat is TS? We hebben dus wel een schuldeiser inmiddels omdat we het personeel niet hebben betaald. Dus uwv is schuldeiser en de belanstingdienst natuurlijk.
  9. Samen met mijn partner (niet getrouwd, wel samen huishouding) al 10 jaar een gezonde vof. Nu is er een grote klant weg gegaan, vanwege eigen bezuinigingen. Wij hebben 2 man productie in dienst en 1 voor 20 uur (administratie, boekhouding). Wij wilden 1 man productie ontslaan. Dit is afgekeurd door uwv. Wel waren er voldoende bedrijfs-economische gronden, maar we moesten die ander ontslaan. Deze persoon is voor ons bedrijf veel belangrijker en onmisbaar voor verdere doorstart. Dat geintje heeft ons (vakantie ed) 4 maanden gekost. Nu geen tijd meer om een nieuwe procedure te starten, of in beroep te gaan tegen het uwv. Ook komen er dan hoge transitiekosten, want degene die we willen ontslaan is ouder en heeft ook 20 jaar bij onze voorganger gewerkt. We zitten, op advies accountant, vlak voor een faillissement. Want elke maand komen we te kort en dat nu al 6 maanden. We hebben nog geen schuldeisers, alleen kunnen we deze maand het personeel niet betalen. (Wel hebben we nog een kleine spaarrekening, waarmee we net die personeelskosten voor deze maand zouden kunnen betalen.) Er blijft voldoende klanten over om in een afgeslankte vorm, verder te kunnen en ons brood te kunnen verdienen. Zelfs om weer die ene man personeel en die ander van 20 uur, weer aan te nemen. Wel voor wat minder uren. Nu ben ik wel onzeker geworden of een doorstart van een vof wel mogelijk is. Als er geen schuldeisers meer zijn, wordt het faillissement opgeheven, heb ik begrepen. Zouden we dan verder kunnen met onze klanten? Natuurlijk is het aan ons om die klanten bij ons te houden, maar we hebben goede verstandhouding met die klanten. En hoe lang gaat zoiets duren? We zouden het liefst meteen willen doorgaan, want elke dag komt er werk binnen. Privé hebben we net een nieuw huis en hypotheek (nog niks op ingelost dus). Maar we moeten natuurlijk wel zorgen voor inkomen, anders kunnen we de hypotheek niet betalen. Is een doorstart na een faillissement überhaupt mogelijk. Moet er dan een nieuwe vof opgericht worden?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.