Jump to content

Oculaire

Senior
  • Content Count

    52
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer in spe
  • Gender
    Male
  • First name
    O.
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa

Company info

  • Location
    Breda
  1. Sorry, maar je toon is echt zo van "Ach, laat maar, teveel moeite, is het allemaal niet waard" - waarom ben je dit onderwerp dan begonnen, als het je blijkbaar niet echt wat kan schelen en je er geen tijd of moeite in wilt steken? hoi Peter, Ik postte dit en om deze informatie ben ik de thread begonnen: Mijn vraag bestaat uit twee delen: 1 hoe zit het juridisch? 2: wat is een verstandige manier van handelen? Proberen het hele bedrag te krijgen, een deel van het bedrag ter afdekking van mijn gemaakte kosten of gewoon vergeten en geen energie meer in steken? Hoe het juridisch zit, dat weet ik nu, ik heb dus recht op dat bedrag maar ik had algemene voorwaarden moeten hebben om naar te kunnen verwijzen in de offerte. Krijgen van het bedrag is een tweede. Ik kan nu besluiten om een factuur te sturen van 200 euro voor gemaakte kosten, maar dat gaat deze man niet betalen, zoveel mensenkennis heb ik wel. Wat is dan je volgende stap? een deurwaarder inschakelen en wederom € 1000,- euro eisen, of toch die € 200,- omdat je eigenlijk al van € 1000- was afgestapt? Een deurwaardersexploot kost € 90,- Vervolgens kost een zitting bij de kantonrechter € 208,- Dan moet ik ook nog een halve dag vrij nemen om naar het proces te gaan. De kans op succes is niet gegarandeerd, o.a. omdat ik geen algemene voorwaarden heb. Het is geen houding van nonchalance, slechts een calculatie om het erbij te laten zitten en mijn strijdlust te steken in nieuwe opdrachten ipv in principes.
  2. Tja, een aanbetaling...in het steeds vragen van aanbetalingen gaat natuurlijk ook een hoop tijd en administratie zitten. Het gaat ook niet om enorme bedragen waardoor ik gigantisch het schip in kan gaan.
  3. Heb je inmiddels algemene voorwaarden die je voor aangaan van overeenkomsten kenbaar maakt of van toepassing verklaart? Neem hierin een artikel op over het annuleren van diensten (termijn/kosten). En aanbetalingen? Het grootste probleem vind ik hier de korte termijn waarop de opdracht (mondeling niet schriftelijk) wordt 'verplaatst', achteraf met de wetenschap dat je met een kluitje het riet in bent gestuurd. Ik zou het in dit geval wel aandurven om een halve dag aan uurtarieven te declareren wegens derving plus evt. gemaakte materiële kosten. Je hebt immers een ondertekende opdracht. Laat hem uit coulance het werk voor het najaar maar vooruitbetalen (mondelinge afspraak), maar wedden dat er problemen komen van die nieuwe opdracht? Groet, Highio Nee, ik heb nog geen algemene voorwaarden waar ik naar kan verwijzen. Dat is iets wat ik deze week ga regelen.
  4. Dank voor de reacties... Ik heb de weg bewandeld die Fvddungen voorstelde. De klant geeft uitleg aan de situatie als een vergissing tussen hem en zijn vrouw die zgn. dezelfde opdracht had verstrekt aan een ander...blahblahblah...enfin een onzinverhaal, zo werd me duidelijk. Uiteraard heb ik aangegeven dat ik al kosten heb gemaakt en tijd geïnvesteerd. Het speet hem zeer, maar ter compensatie had hij mogelijk een vergelijkbare opdracht in het najaar voor mij voor hetzelfde bedrag.... tja, daar sta je dan met je rechten, je ondertekende contract en je geïnvesteerde tijd. Je staat volledig in je recht, maar ga het maar eens proberen te halen, je gelijk of je onkostenvergoeding. Dat kost je enorm veel heen en weer geschrijf, geld en nog meer ergernis. Ik geef Fvddungen gelijk dat ik mijn tijd beter kan besteden aan het vinden van een nieuwe opdracht. Waar ik dan wel moeite mee heb, is om zo'n voorval zomaar te aanvaarden. Het wekt enorme woede in me op, omdat ik weet van mezelf dat ik iemand anders nooit op zo'n wijze zou behandelen. Maargoed, het gaat inderdaad maar om
  5. Wat doe je de volgende situatie: Je bent uitgenodigd bij een klant, in mijn geval een particulier, voor het maken van een offerte, voor het aanleggen van een tuin. Je gaat aan het rekenen, stelt een offerte op en stuurt je offerte met daarin de afspraken en de totaalprijs voor de werkzaamheden. De klant ondertekent deze, als blijk van van zijn akkoord en stuurt deze getekende offerte retour en wenst je succes met de opdracht. Ook de datum waarop gestart wordt is overeengekomen, namelijk 3 dagen later. De volgende dag belt hij op en zegt dat het werk toch nog even uitgesteld moet worden vanwege een kapvergunning, die nodig blijkt te zijn. We zijn toen overeengekomen dat hij de kapvergunning zou regelen en mij zou bellen als alles rond was. Nu duurde dat wat lang, dus ik belde maar eens met de klant hoe het ermee stond. Nou, dat proces was volgens hem nog gaande en hij zei dat het nog even op zich zou wachten en dat hij me wel zou bellen als alles rond is... Nou, dat wekte argwaan, dus ik reed gisteren maar even langs het perceel...wat blijkt: werkzaamheden zijn inmiddels uitgevoerd! Wat kan ik nu doen? Ik heb immers een getekende opdrachtbevestiging, voor een aannamesom van € 1000,- euro, maar het werk is er niet meer. Hoe zit het nu juridisch? Mijn gemaakte kosten vallen op zich mee, ik ben gaan kijken en heb zitten rekenen en 10 telefoontjes gepleegd. Laat ik er inmiddels 4 arbeidsuren in gestoken hebben. Mijn vraag bestaat uit twee delen: 1 hoe zit het juridisch? 2: wat is een verstandige manier van handelen? Proberen het hele bedrag te krijgen, een deel van het bedrag ter afdekking van mijn gemaakte kosten of gewoon vergeten en geen energie meer in steken? Oh ja, ik heb al wat zitten lezen hier op HL...ik ben niet in het bezit van algemene voorwaarden, althans, dat staat niet op mijn offerte. groet Oculaire.
  6. Dag geinteresseerden..even een update. Mijn goederen zijn weer boven water en inmiddels afgeleverd. De gang van zaken is wel een beetje vreemd geweest. Het bedrijf dat de container lostte heeft namelijk bij hoog en bij laag beweerd dat de goederen bij aankomst echt niet in de container zaten. Ze hadden alles afgevinkt op de lijst en kwamen 3 kisten tekort. Ik heb 4 dagen lang 3 maal daags aan de telefoon gehangen bij de shipping company en uiteindelijk gevraagd om een afschrift van alle documenten die bij het vervoer te pas komen, zoals bijv. interchange documenten waaraan je kan zien of zegels die in china op de container gaan er bij aankomst in Rotterdam ook nog opzitten. Een uurtje later werd ik teruggebeld dat mijn goederen door een verkeerde klant waren meegenomen, maar details waren er niet. De goederen zouden worden teruggehaald en opnieuw worden ingeklaard. Ik heb ze dus inmiddels ontvangen in goede orde, hoewel de kisten wel zijn opengemaakt. Ik heb er toch een vreemd gevoel aan overgehouden, iets zegt mij namelijk dat de omschrijving van de goederen op de bill of lading (iets met cell phones) iemand heeft doen besluiten de kisten ergens links af te laten gaan. Het betreft echter geen mobieltjes maar accessoires, onaantrekklijk voor de handel. enfin, leermoment voor u en mij: altijd goederen verzekeren, dat blijkt toch niet zo heel duur te zijn en je krijgt 110% van de waarde terug bij verlies of molest. grtz Oculaire.
  7. Dank voor je support. De expediteur zei me ook dat ze nog nooit hadden meegemaakt dat iets er niet was terwijl er wel een Bill of Lading was. Mijn kratten van bij elkaar 2 kuub zaten er echt niet in.
  8. Dank voor jullie goede adviezen. Ik ben inderdaad zelf maar in de telefoon geklommen want mijn lokaal shippingskantoor neemt een afwachtende houding aan en spreekt van pech voor mij, maar dat ze hun best doen mijn goederen te vinden... Inderdaad, ik had moeten verzekeren. Een beginnersfout dus. Stom want verzekeren moet je altijd doen wanneer je het financiele verlies je niet kunt permiteren. :'( Het blijft wel erg want het gevolg is dat ik moet stoppen met mijn bedrijfje als het niet goedkomt. Een harde les, maar ook pech.
  9. Ja ik heb een Bill of Lading. Wat een eigendomsdocument van de lading is, weet ik niet? Het lijkt me ook dat de shipping company in gebreke is. Maar wat is nu de procedure? Hoeveel tijd moet ik ze gunnen het op te lossen? Wat als mijn goederen bijvoorbeeld nog in China staan, of nog erger, bijvoorbeeld in Amerika aankomen. Heb ik het recht een schadeclaim in te dienen bij de shipping company voor het tijdverlies? Ik wil ook graag voorkomen dat men mij een aantal maanden aan het lijntje gaat houden door te stellen dat mijn goederen terrecht zijn en over 4 weken pas opnieuw verscheept kunnen worden en dan uiteindelijk toch kwijt blijken te zijn.
  10. Dag mede ondernemers, Het volgende is me overkomen. Ik heb in China 3 kisten met goederen FOB gekocht. Vooraf betalen was overeengekomen met fabrikant. 2 x eerder heb ik een zending laten komen per vliegtuig, dus als cargo, maar omdat dit erg duur was maar besloten het per groupage container per schip te laten komen. Dit heb ik gewoon met een Nederlandse shipping company geregeld die een agent heeft in China. Helaas, bij het lossen van de container in de haven in Rotterdam blijken mijn goederen niet in de container te zitten. Papierwerk klopt allemaal, bill of lading is er ook. Mijn shipping company begrijpt er niks van en zegt rond te vragen waar mijn goederen zouden kunnen zijn. Helaas verweert de shipping company zich al in het eerste telefoontje dat het overal misgegaan kan zijn omdat zij het weer doorboeken naar een ander bedrijf, wat het ook weer doorboekt enz..enz. Enfin, wat is mijn positie nu wanneer mijn goederen niet boven water komen? Kan ik mijn shipping company aansprakelijk stellen voor het verlies van de goederen en vervolgschade? Of is de fabrikant verantwoordelijk omdat mijn goederen kennelijk niet in de container zijn gekomen en moeten zij opnieuw leveren? Ik lijd ook enorme schade door vertraging nu en eveneens kan ik mijn afnemers niet leveren. Ik zit als startend ondernemer behoorlijk klem nu en het komt er eigenlijk op neer dat ik moet stoppen als mijn goederen niet boven water komen. Wie heeft nuttig advies hoe nu te handelen?
  11. Hallo, inderdaad wat maandjes verder inmiddels. Excuses dat het wat lang heeft geduurd voordat deze reactie kwam. Ik ben blij dat er veel is gereageerd en ik heb wel degelijk wat aan de vele adviezen gehad hier (behalve dan die over gokkasten en gokwetgeving want die mensen hebben niet goed gelezen, als was het voorbeeld ongelukkig gekozen door mij, dat geef ik toe) Ik ben aan de slag gegaan met het concept waar ik zelf erg in geloof(de) en heb er voor mijn doen veel geld in gestoken. Echter blijkt het ontzettend moeilijk om een nieuw onbewezen business-model te starten als je wat locatie betreft afhankelijk bent van een andere partij. (ik wil voorlopig toch nog even voor me houden wat mijn idee is, ik hoop dat jullie dat begrijpen) Met het plaatsen van een product in een bedrijf / winkel, doorkruis je nl de bedrijfsvoering, het floorplan en of het schappenplan. Nog lastiger is een voet tussen de deur te krijgen.., dus om de tijd van de drukke ondernemer te vangen of een 'poppetje' in een grote organisatie zover te krijgen dat ie zijn baas informeert over jouw product, waar "poppetje" zelf uiteindelijk geen belang bij heeft, maar eerder last mee kan krijgen. Logisch allemaal achteraf eigenlijk, maar hier heb ik me dus wel degelijk in vergist; dat komt mogelijk omdat ik zelf van nature erg opensta voor nieuwe dingen en kansen zie. Enfin, mijn eerste poging tot zelfstandig ondernemerschap is helaas nog niet gelukt en het ziet er naar uit dat ik weer aan de bak moet in een baan. Failliet ben ik niet..maar spaarcentjes zijn wel op :-( In elk geval dank ik degenen die feedback gaven op mijn bericht hartelijk voor hun bijdrage en ik hoop dat meer mensen er wat aan hebben gehad. gr. Oculaire
  12. Ik hoop niet dat je dit serieus meent. Als het nog functioneert na 4 jaar heeft het nog wel restwaarde natuurlijk. Wat is er erg aan wanneer er geen restwaarde meer was? Ik ga er namelijk van uit dat ik het apparaat na 4 jaar moet vervangen door een nieuwe wegens technische mankementen die zullen gaan optreden en productupdates.
  13. Na 1 jaar 80% kans op 120% winst of 20% kans op 100% verlies? Als ik een business concept zo zou benaderen, dan lijkt me dat dit een goede investering is. Maargoed, mij lijkt me dat het erg moeilijk is om een kansberekening te maken van succes of falen. Sowiezo hangt de factor 'slagingskans' al af van je tweede factor 'kans op winst'. In Microsoft Excel zou je nu de foutmelding 'kringverwijzing' krijgen. ;-) Stel dat aanschafwaarde 1000 euro is, met een technische levensduur van 3 jaar en hij levert 1000 euro op aan netto winst per jaar. Dan is het toch zo dat je met 333,33 per jaar 666,66 genereert. Dat lijkt me best ok toch? Dat is 100% winst.
  14. quote] Je hoeft die "pseudogokkast" investering niet in 12 maanden gedekt te hebben, dat gaat ook niet lukken als je uit wilt breiden. (afschrijving, restwaarde, onderhoudskosten, etc. spelen volgens mij ook nog een kleine rol) hoi Wim, De restwaarde is nagenoeg nul na 4 jaar, maar ik had inderdaad nog niet stilgestaan bij afschrijving. Ik ben niet zo ervaren in het maken van financieele plannen en ik merk dat ik het plaatje verkeerd benader. Ik ga mijn plan binnenkort voorleggen aan een financieel deskundig persoon.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept