TLMN

Newbee
  • Aantal berichten

    5
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    student
  • Geslacht
    Male

TLMN's trofeeën

  1. Mischien wel intressant voor alle ondernemers in die wereld :) • tweedaags internationaal congres • break out sessions met ontwerpers - - corporate Identity - - activity & Leisure - - retail - - branding - - packaging - - well-being • sprekers vanuit de design-wereld en - opdrachtgevers. • keynote speakers li Edelkoort en marcel Wanders • rondgang over de Graduation Show van Design - Academy Eindhoven • brainstorm diner http://www.designconference.nl/nederlands/welkom.htm 19&20 oktober.
  2. Maar mischien een stomme vraag, maar waarom is het per se verplicht om je in te schrijven bij de KvK en een btw-nr. aan te vragen? Want m'n economie/informatica-leraar zei dat dat niet eens zo nodig was (niet dat ik heilig al zijn informatie geloof) en alleen per jaar een belasting-aangifte moest doen. Maar stel, het is nodig. Wat voor belangrijke taken/verplichtingen komen er dan bij? Ja ik weet het, heb (nog) niet echt verstand van ondernemen, KvK en belastingdienst. En zou eigenlijk eerst goed geinformeerd moeten beginnen, maar zoals ik al zei; kansen laat ik niet liggen. Maar jij ook nog veel succes met je bedrijf :) Ah, te gek! iemand die precies doet wat ik nog wil gaan doen. Ik denk dat ik toch echt voor producten/techniek wil gaan, en dus naar TUdelft. Alhoewel ik de laatste tijd wel twijfel of TUeindhoven mischien ook wel iets is. Maar over het ondernemen, wat voor soort onderneming(en) heb je dan in het verleden/heden? :) Ohja, mischien weet je het al (zoniet, mischien wel leuk om te weten), ik kreeg laatst een soort uitnodiging: Design in marketing and communication. Een design event voor marketeers, communicatieprofessionals, ontwerpers en opdrachtgevers. Er zijn vele lezingen van zeer invloedrijke personen (Susanne Piet, Joost Alferink (senseo ontwerper), James Dyson, Marcel Wanders enz enz.) Er is daar ook een workshop enz. website: www.designconference.nl Inschrijving is wel ongelovelijk duur in mijn ogen, maar dan krijg je ook wel wat denk ik zo. Zelf probeer ik iets te regelen via m'n nieuwe functie in de schoolkrant als designer en journalist ;) Maar ik zal je zeker emailen ::) Harstikke bedankt!
  3. He? daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Waarom zou je dat denken? Omdat het relatief nieuw is? In mijn tijd (1983-89) heette het Industrieel Ontwerpen, ik heb geen idee in hoeverre dat nog overeenstemt met het huidige ID. IO was een van de twee studies (IO + Bouwkunde) die - in tegenstelling tot alle andere techniekstudies - niet zozeer op de harde wiskunde en natuurkunde voortbouwden, maar op de creatief-menselijke kant van beleving en ergonomie enzo. Alles heeft zijn waarde, maar in de ogen van de andere technici was het allemaal veel lichter en simpeler. De bouwkundigen kwamen wanhopig uit een tentamenzaal omdat ze een lineaire vergelijking m.b.t. warmtecapaciteit (vwo-stof) niet konden oplossen, terwijl wij hadden zitten zwoegen op fouriertransformaties en complexe functietheorie. Daar staan vast heel mooie dingen tegenover. Als je maar een bewuste keuze maakt. Zie de smileys niet over het hoofd 8) Ohw zo, Tja, denk dat het nu wel anders is. Maar zelf zat ik ook te denken aan een combinatie van een soort managment&organisatie-opleiding. Zodat ik nog altijd iets heb waar ik op terug kan vallen. En om die 2 te combineren, zodat ik later m'n eigen design-bedrijf kan beginnnen ofzo. Maar ik heb profiel 4 nu, dus zit qua scheikunde/natuurkunde en wiskunde wel in orde denk ik (over 2 jr. dus) :) Maar, welke opleiding volgde jij op de TUdelft?
  4. Mijn excuses voor de late reply, maar m'n internet was een tijdje dood... @arrowman: bedankt voor je moeite en informatie :) Je moet ook het werk doen, en de factuur administreren, en aangifte doen bij de belastingdienst. Maar wees gerust, je betaalt inkomstenbelasting over de winst, niet over de omzet. En bij zo'n lage omzet zul je nog geen winst maken. Dat wil zeggen, als je zo snugger bent om ook de kosten te administreren (denk aan computerspullen, Internetabonnement, softwarelicenties, hosting, vakliteratuur, kantoorbenodigdheden enzovoorts). En zeg nu niet: "die kosten heb ik niet want die spullen had ik al of ik gebruik ze van mijn ouders". De kunst is juist om zoveel mogelijk van die kosten op "de zaak" te boeken, dat drukt de winst en dus de te betalen belasting. Zolang het allemaal niet te groot en serieus is kun je het het beste op "Opbrengsten uit overige werkzaamheden" gooien. Zie: http://www.belastingdienst.nl/aangifte/aangifte-60.html Lees vooral ook het stukje over "Aftrekbare zakelijke kosten". Ik denk dat ik in die richting moet vissen, een economie-leraar zei tegen mij dat ik eigenlijk helemaal niet bij de KvK ingeschreven hoef te staan. Voor de rest gewoon de dingen doen die jij zojuist opnoemde. En zolang ik inderdaad niet al te veel verdien hoef ik bijna tot niets aan belasting te betalen. He? daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Waarom zou je dat denken? Omdat het relatief nieuw is? Aanmeldingen zijn explosief gestegen heb ik echter gehoord :) @technico: jah, het is inderdaad een (te) lange post. Maar moest die nacht even m'n ei kweit ;) Maar nog bedankt voor die topic-link :) Bevat veel nuttige informatie. @hulpplus: Jah, inderdaad goed om te weten. Het zat al een tijdje in m'n achterhoofd, maar weet de precieze bedragen alleen niet meer :)
  5. Hallo beste HL'ers!, Aangezien dit mijn eerste post is: veel respect voor deze forum. Ik wil niet slijmen, maar de tolerantie, openheid, en kwaliteit van uitleg en informatie is iets wat vele forums niet hebben. Plus, dit is voor mij een zeer goede manier van leren. Leren? Jahaa, leren. Ik zit nu op 5 VWO (17 jr.), heb Management en Organisatie met Informatica in m'n extra-vakken-pakket dus dit komt goed uit. Maar waarom leren? Eigenlijk heel simpel, ik wil namelijk ook dingen ondernemen, ook iets opzetten, ook vanuit niets iets creëren, dromen en die waar maken. Als ik VWO heb afgemaakt wil ik zo snel mogelijk naar TUdelft om daar de opleiding Industrial Design te volgen. Wil later dus ook een eigen bedrijfje hebben en zich richten op zo'n breed mogelijk publiek (film, kunst, design enz.) Maar get to the point..? Ik barst eigenlijk met vragen, maar laat ik maar even simpel beginnen. Webdesign, Aangezien ik toch vrij veel achter de computer zit dacht ik dat ik er net zo goed geld mee kon maken. Dus had 2 specifieke vrienden gevraagd of ze mee wouden doen. Gelukkig deden ze zonder enig twijfel mee. (Nou wil ik hier geen groot bedrijf van maken ofzo, maar gewoon een aardig zakcentje mee verdienen + wat eigenlijk nog belangrijker is, een leuke netwerkje op te bouwen voor in de toekomst) Hoe werken we? ik, zoek klanten en onderhoud de relatie met de klant. Ik ben dus ook verantwoordelijk tegenover de klant voor als er iets niet juist is met de website. Daarnaast maak ik het ontwerp voor de lay-out en houd me bezig met alles wat met design te maken heeft (logisch). 1e collega, is de scripter (zelf kan ik ook wel scripten, maar hij is gewoon getallenteerd en leert verbazingwekkend snel). Met hem bespreek ik wat mogelijk is voor het ontwerp, voor de rest realiseert hij dus het ontwerp. 2e collega, houdt zich bezig met allerlei zaken zoals server-onderhoud, hij maakt de updates in de site, besteld domein-namen en script de kleinere, simpelere dingen. We werken dus in een soort driehoek achtige opstelling. Zelf vind ik het een zeer goede opstelling, we kunnen zeer goed met elkaar opschieten, we zijn flexibel maar toch strikt in bepaalde afspraken. Ik had al vrij snel klanten gevonden via via, vriendenkring enz. De klanten ken ik persoonlijk, kan goed met hun opschieten en heb vertrouwen in hun. Ik had dus al vrij snel een deal gemaakt met die mensen. Finance Omdat ik de geïntresseerden snel had gevonden had ik weinig tijd voor onderzoek op gebied van webdesign-ondernemingen. Maar heb toch een deal gemaakt want zulke kansen laat ik niet liggen, heb niet al te veel verliezen naast tijd. anyway, Aangezien we pas begonnen hebben wij een vast bedrag gevraagd aan alledrie de klanten omdat we met een uren-systeem geen reële tarieven zouden krijgen. We moesten vrij veel nog onder de knie krijgen. Onze vaste prijs: 300,- per website. Nou weet ik dat het nogal weinig is, maar aangezien we nog weinig ervaring, geen officiële opleiding hebben gehad en jong zijn vind ik het wel kunnen. (100 euro p/man per site, aangezien we snel werken is het eigenlijk wel goed verdiend. In ieder geval beter dan Vakkenvullen) Nu, zijn we met 2 websites bijna klaar. Maar er moeten nog veel puntjes op de i gezet worden :). Maar over de betaling, Kvk en belastingdienst heb ik eigenlijk veel vragen. -Omdat ik weinig vraag hoef ik eigenlijk toch niet ingeschreven te staan bij de Kamer van Koophandel en hoef ik over dat bedrag geen belasting betalen. Extra bijverdiensten? -Tot hoever kan je gaan met bijverdiensten? -Als het klopt wat ik zojuist zei, hoef ik in principe alleen een factuur te maken en op sturen naar de klant? -Een factuur, zijn er bepaalde dingen die mensen zoals mij veel over het hoofd zien in een factuur? -Last but nog Least, ben ik nou ongelovelijk naief/overdreven idealistisch bezig? ??? Zo, dat was m'n 1e post dus ;D Groetjes, Telmen Dzjind ps. mocht er iets zijn wat ik over het hoofd heb gezien op het gebied van regels e.d, my humble apolagize from a Rookie. ;)
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.