johannez

Junior
  • Aantal berichten

    12
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    anders

johannez's trofeeën

  1. beste Binky A: met moderne soepele versnellingen is ± 1 cm genoeg om 5 versnellingen aan te sturen. B: = kwestie van uitbalanceren vd mpv-kracht, met de veerkracht incl. trekkracht versnelling. nogal wiedes C: waar heb je het over? hoezo verzwaren voor extra weerstand??? daar is die veer voor natuurlijk. D: ?? touwtje?? de veer zit vast aan de buitenkant, en geeft zo ruimte voor het binnenwerk om te draaien. deze draaieng wordt omgezet in een schakeling. E: inderdaad. maar dankzij de vertraging hoeft het dus geen zwaar vliegwiel te zijn. i.i.g veel minder zwaar dan het wiel zelf.
  2. "Langzamer fietsen door alleen maar rustiger te trappen, dat lijkt mij nuttig, maar dat eerste zie ik niet zo." ..zo snel mogelijk een heuveltje op..? ;)
  3. Ik ga uit van een automatische versnelling die je niet in hoeft te stellen. bij de schakelen-op-trapkracht-versnelling zou je een behoorlijk ingewikkeld instel-systeem moeten installeren, omdat de versnelling ook omgekeerd moet kunnen werken (!) (zie eerdere post), en ideaal zou zijn als je dat niet alleen vooraf, maar ook tijdens het rijden zou kunnen doen natuurlijk. niet alleen is het dan (in mijn optiek) niet meer helemaal automatisch, maar wordt het ook nodeloos ingewikkeld en bied het denk ik inderdaad weinig voordelen (en veel nadelen) t.o.v. bestaande systemen. (nu weet ik natuurlijk niet hoe ingewikkeld of simpel jouw vinding is...maar als het simpel is en handmatig makkelijk omgekeerd kan werken...petje af!) wat je hierboven beschrijft qua verhouding tussen snelheid en traptoerental..daarmee heb je wel een punt! ik dacht in eerste instantie; het gaat (te)gelijk op. Maar misschien is het beter om in die verhouding de versnelling iets eerder op te schakelen, zodat je rustiger gaat trappen naarmate je sneller gaat. Qua ''instelbaarheid' heb je dan alleen nodig dat je de versnelling handmatig 'vast' kunt zetten. daarmee kan je dan sneller fietsen door alleen maar sneller te trappen, als je daar zin in hebt, zowel als langzaam fietsen door alleen maar rustiger te trappen..!! dankjewel voor deze constructieve bijdrage! ;)
  4. nix persoonlijks opgevat hoor.. ;) maar ik hoor wel graag precies waarom je denkt dat schakelen op snelheid niet werkt...
  5. hmmm...grappig. ik denk namelijk precies het tegenovergestelde..!! schakelen op kracht is zinloos, omdat je soms met veel kracht snel wilt fietsen, (haast) en soms langzaam (berg op/ wind tegen), en soms met weinig kracht juist snel wilt fietsen (berg af/wind mee), en soms juist langzaam (op je 'dooie akkertje')... hoe gaat een automatische fietsversnelling op kracht daar mee om?? kan dus niet. schakelen op snelheid werkt juist altijd, ook in berg op/wind tegen situaties..! omdat je in die situaties toch niet ontkomt aan meer energie leveren om de fiets op dezelfde snelheid te houden, (het kost nl gewoon meer energie om dan die extra weerstanden te overwinnen, hoe dan ook) is de meest efficiente versnelling dan nog steeds de meest efficiente versnelling! ookal moet je harder trappen. waarom denk jij dat het dan niet werkt...?
  6. ja klopt. ik hoop dat de ingebouwde vertraging (van zo'n 30 x) voldoende kracht kan opwekken om te schakelen. maar er zijn versnellingen die zich met een heel licht klikje laten schakelen, daar ben ik van uit gegaan... wat de de overbrenging beteft, dat zou moeten met een soort helikopter koppeling; een gekogellagerde dubbele ring die kan schuiven over de as. de binnenringt draait mee en verschuift onder invloed van de stand van de gewichtjes, de buitenring zit vast aan de derailleur of versneliingsnaaf. het in stapjes schakelen... dat is een moeilijker probleem. maar niet onoplosbaar lijkt me. Maar of het wel commercieel wel haalbaar is ben ik (nog) niet mee bezig, ik wil gewoon weten of het principe zou kunnen werken.
  7. het is inderdaad gewoon een regulator voor een fiets! maar dan iets subtieler.. ;) qua vuil en wind, het systeem valt denk ik wel geheel in te pakken in holle gestroomlijnde spaken. maar waarom sluit het niet aan op bestaande systemen? Die worden toch ook gewoon aangestuurd met een kleine verplaatsing..?
  8. Hallo in het kader van de automatische fietsversnellingen, kan dit idee werken..? het idee is dat een gewone reguliere fietsversnelling wordt aangestuurd door 2 gewichtjes in het wiel, ipv met de hand. Een gewichtje schuiven over een 'spaak' dmv de middelpunt vliedende kracht. Hoe harder met rijdt, hoe sneller het wiel draait, hoe verder het gewichtje naar buiten toe worden gerokken. Een veer in de as (rood) trekt het gewichtje terug. Het binnenwerk zet deze verplaatsing om in een draaiende beweging, en vertraagd deze, bijvoorbeeld met een schroef. Met de kracht hiervan wordt de versnellingsbak aangestuurd. de theorie: Omdat de gewichtjes zo'n 30 cm kunnen verplaatsen en er maar ±1 cm nodig is om van versnelling te wisselen, kan de vertraging zo'n 30 x zijn, waardoor met kleine gewichtjes voldoende kracht opgewekt moet kunnen worden om de versnelling aan te sturen. 2 gewichten tegenover elkaar houdt het wiel in balans en heft de zwaartekracht-effecten op. De veerkracht en de middelpunt vliedende kracht gaan samen recht evenredig op bij toenemende snelheid, dus voor elke snelheid staan de gewichtjes op een 'vaste' plek, en krijgt de fiets dus een vaste versnelling. Hoe sneller men fiets, hoe hoger de versnelling, hoe langzamer, hoe lager. Als dit werkt is het een kwestie van dit systeem aansluiten op een al bestaande (maar wel lekker soepel lopende) fietsversnelling..! moet kunnen denk ik. wat denkt u..? (Het idee is beschermd!)
  9. ...Maar dán is het geen automatische versnelling meer..! Jawel. Anders dan in een auto is jouw motor wel eens moe. Het is niet iets wat je moet veranderen wanneer je tegen een berg op rijdt of wanneer je optrekt. Dat gaat automatisch. Wat je wel doet is instellen hoe hard jij wilt fietsen, of beter, hoeveel kracht je wilt zetten. maw; het verschil zit 'm in het gebruikte systeem, en hoe dat toe te passen. maar "hoe hard je wilt fietsen/hoeveel kracht je wilt zetten" kan je net zo makkelijk instellen met een reguliere versnelling... ik zie dan dus geen voordelen meer. niet dat ik geen heil zie in een automatische fietsversnelling! begrijp me niet verkeerd. maar maak dan in eentje die werkt op basis van fietssnelheid, en niet in eentje die werkt op basis van de 'trapkracht'.
  10. ...Maar dán is het geen automatische versnelling meer..!
  11. De Grote Maar is dat het systeem averechts werkt in 2 soorten situaties: -fietsen met haast: grote kracht zetten voor veel snelheid; resulteert hiermee in een lage versnelling. :-\ -fietsen op je ''dooie akkertje' (bijv naast iemand die loopt); weinig kracht zetten voor een lage snelheid; resulteert hiermee in een hoge versnelling... :-[ Dit maakt dat het systeem hooguit kan werken in bepaalde heel specefieke situaties (touring), maar in de stad heb je er niets aan. Niet bepaald effecient, laat staan een verbetering t.o.v. bestaande systemen, als je het mij vraagt.
  12. Een uitvinder heeft een nieuwe Automatische Fiets Versnelling bedacht, maar ik denk dat hij niet werkt. wat denk jij..? Een fiets versnelling waarbij de diameter van het ketting aandrijvende tandwiel varieert onder invloed van de kracht die er op wordt uitgeoefend: Hoe harder de fietser trapt, hoe kleiner het tandwiel wordt, hoe lager de versnelling. zie plaatje: Dit tandwiel wordt kleiner dmv een in het tandwiel ingebouwd mechanisch systeem, dat reageert op de kracht die op de ketting staat. Zonder andere (externe) energiebron dus. Dit aanpassen van de diameter op de trapkracht gebeurt langzaam en geleidelijk, zodat je bijv. niet onmiddelijk in de lagere versnelling komt wanneer je wilt versnellen. UItgaande van een correcte mechanische werking (deze is nog onbewezen): pro's: -werkt automatisch en traploos in berg op/af en wind mee/tegen situaties. con's: -Het systeem in het kettingaandrijvende tandwiel is zeer complex. Het heeft veel verende en draaiende onderdeeltjes, waar zeer grote krachten op komen te staan. Dit moet allemaal slijtvast, vuilbestendig, goed geleidend, licht, extreem sterk maar ook makkelijk vervangbaar worden uitgevoerd. Als dat al kan, is het bijzonder duur. -Het systeem gaat uit van de kracht waarmee wordt getrapt, maar niet van de snelheid van de fiets. Dit heeft als gevolg dat de versnelling averechts in sommige situaties. wanneer iemand bijvoorbeeld continu heel hard trapt om juist zo snel mogelijk te gaan, dan komt hij in een lage versnellng terecht. Of wanneer iemand heel rustig trapt om zo kalm mogelijk te fietsen, dan komt hij juist in een hoge versnelling terecht. Dit is dan precies tegenovergesteld aan het gewenste effect. Mijns inziens zou een automatische fietsversnelling zich moeten baseren op de snelheid van de fiets, en niet op de kracht die de fietser uitoefend. Wanneer een snelle(re) fietser altijd in een hoge(re) versnelling komt, en een lanzame(re) fietser in een lage(re) versnelling, geeft dit in elke situatie het gewenste effect. Uw meningen, graag..!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.