Schaatser

Junior
  • Aantal berichten

    8
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Male

Schaatser's trofeeën

  1. Salarisexpert, bedankt! Van een payroll service kreeg ik het bedrag 5.989 euro werkgeverslasten te horen, dit leek me al wat veel.
  2. Hallo medeforummers, Stel dat een werknemer een bruto-maandsalaris van 4.500 euro + 8,33% vakantiegeld krijgt. Een tegemoetkoming in de ziekte-, pensioen- en reiskosten, spaarloon, etc. is niet van toepassing. Scholingskosten, kosten van ziekteverzuim, huisvestingskosten, etc. zijn niet van toepassing, een CAO evenmin. O.b.v. van deze aannames, hoeveel bedragen dan ongeveer de maandelijkse loonkosten voor de werkgever (die ook werkgeversdeel soc. premies moet afdragen, etc.)?
  3. Vandaag even de proef op de som genomen en een willekeurige KvK gebeld. Er werd mij verteld, dat als er sprake is van enig aandeelhouder, deze gewoon vermeld staat in het KvK-uittreksel dat opvraagbaar is. Indien er meerdere aandeelhouders zijn, zou dit bij de notaris bekend zijn, maar deze heeft een ambstgeheim. Wat is waar?
  4. Het betreft een zaak waarop het familierecht van toepassing is. Ik wil niet dat het voor anderen zichtbaar is wie de aandeelhouders zijn. Misschien is het bij de KvK geregistreerd wie de aandeelhouders zijn, maar geeft de KvK deze informatie ook prijs? Ik weet dat dit i.g.v. enig aandeelhouder wel het geval is en de diverse reacties in andere posts spreken elkaar tegen.
  5. Hallo medeforummers, De vraag is al onderdeel van een andere post en al vaker gesteld, maar ik heb hierop nog geen bevredigend antwoord dus stel ik hem nogmaals. Stel de situatie voor waarin er een B.V. is met één of twee werknemers en een (externe) bestuurder die een management fee krijgt. De aandelen van de B.V. zijn in het bezit van twee aandeelhouders met een aanmerkelijk belang (elk 50%). Deze aandeelhouders hebben geen loondienstverband met de B.V. Wel zullen ze jaarlijks een flinke dividend genieten, waarvan er uiteraard 25% dividendbelasting zal worden ingehouden. Moeten de aandeelhouders toch een (fictief) DGA-salaris van 39.000 euro genieten? De inkomsten van het bedrijf (ca. 120.000 euro) verminderd met de personeel- en overige kosten (ca. 60.000 euro) zullen dit niet toestaan, er blijft immers maar 60.000 euro over waarvan een deel ook nog gereserveerd zal moeten worden. Alvast bedankt voor jullie reacties.
  6. Hallo medeforummers, De vraag is al onderdeel van een andere post en al vaker gesteld, maar ik heb hierop nog geen bevredigend antwoord dus stel ik hem nogmaals. Is het, anders dan voor belasting- en opsporingsdiensten, na te gaan wie de aandeelhouders van een B.V. zijn? Alleen als er sprake is van enig aandeelhouder, is volgens mij bij de KvK gedeponeerd wie dit is en deze informatie is vrij opvraagbaar. Hoe is dit als er sprake is van meerdere aandeelhouders? Is dan op een andere manier na te gaan wie die aandeelhouders zijn? Alvast bedankt voor jullie reacties.
  7. Waarom moeten de aandeelhouders salaris krijgen? Ze zijn niet in dienst bij werkmaatschappij X, maar zijn hiervan slechts aandeelhouders met een aanmerkelijk belang. Ook de bestuurder heeft geen aandelen in werkschappij X.
  8. Hallo mede-forummers, I.v.m. persoonlijke omstandigheden, waarop het familierecht van toepassing is, overweeg ik mijn bedrijfsvoering te herstructureren. Belangrijk is dat het voor partijen, anders dan de fiscus en opsporingsdiensten, niet na te gaan is wie de (economisch) aandeelhouders zijn van een op te richten B.V. en dat ik niet optreed als bestuurder van een onderneming, maar hierin slechts een gewoon werknemer ben. Ik overweeg hiertoe een werkmaatschappij X met als ondernemingsvorm een B.V. op laten richten. De aandelen hiervan komen in handen van twee familieleden. Het bestuur wordt gevormd door een zakenrelatie, die dit ofwel vanuit zijn holding Y doet ofwel doordat hij op de loonlijst van X komt. Ik persoonlijk krijg een loondienstverband bij X tegen een brutosalaris van ca. 50.000 euro/jaar. De inkomsten van bedrijf X, ca. 120.000/jaar, bestaan uit omzet uit declarabele uren a.g.v. de verhuur van mij aan één of meerdere opdrachtgevers. Binnen werkmaatschappij X wordt geen vermogen opgebouwd, alle inkomsten worden gebruikt om de operationele kosten (loon, eventuele management fee, overige kosten) en belastingen te betalen en om dividend aan de aandeelhouders uit te keren. Hierover heb ik de volgende vragen: - Het moet de aandeelhouders van X mogelijk zijn de bestuurder te ontslaan zonder verdere verplichtingen. Hoe kan dit worden geregeld? - Waarschijnlijk is een constructie waarbij de bestuurder gewoon een management fee krijgt i.p.v. dat hij op de loonlijst staat de beste optie. Juist? - Zijn er eisen ten aanzien van de minimale hoogte van de management fee dan wel het salaris dat de bestuurder dient te ontvangen? - Moet holding Y een belang nemen/hebben in werkmaatschappij X en zo ja, hoe groot? Ik wil deze minimaal houden. - Hoe kan de bestuurder zich indekken tegen de risico’s van bestuurdersaansprakelijkheid? Hij zou ervoor kunnen kiezen de afdracht van belastingen/premies en de verslagleggingverplichtingen zoveel mogelijk bij een derde partij (administratiekantoor, accountantskantoor) te beleggen en ervoor te zorgen dat alleen hij tekenbevoegd is. Is dit voldoende? - Is het voor enige partij, anders dan de fiscus en opsporingsdiensten, na te gaan wie de aandeelhouders van werkmaatschappij X zijn indien er sprake is van meer dan één aandeelhouder? Alvast bedankt voor jullie meedenken.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.