Prefo

Junior
  • Aantal berichten

    27
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

Prefo's trofeeën

  1. Hallo, ik heb een vraag mbt. het invullen van mijn IB over aftrekposten nl. een paar maand geleden heb ik grond aangekocht via de gemeente en hiervan een nota ontvangen van de notaris maar nu lees ik in de help dat notariskosten voor de akte en de kadastrale rechten hierover aftrekbaar zijn maar dat de notariskosten en de kadastrale rechten van de koopakte juist niet aftrekbaar zijn. Deze kreten haal ik niet uit de nota die er zo ongeveer uitziet: Koopsom registergoed xxxxx Verrekening Vergoeding uitmeetkosten xxxxx Overdrachtsbelasting 6% van xxxxx Kosten inzake levering Honorarium akte van levering xxxxx Onderzoekkosten kadaster (belast) xxxxx Kadastrale inschrijfkosten (onbelast) xxxxx BTW 21% over xxxxx Totaal xxxxx Wie kan mij aangeven welke kosten ik wel of jist niet kan opgeven?
  2. Hallo allen, In 2010 heeft mijn vrouw haar schoonheidssalon aan huis beeindigd. Nadat we wat informatie hadden gevraagd over hoe te handelen, aan de belasting telefoon, werdt er tevens gezegd om de balansen op nul te zetten. Nu mijn vraag voor het in te vullen IB: moet ik voor de winst / verlies rekening en het overzicht activa / passiva invullen de gegevens tot aan de stakings datum met daarbij de economische waarde van de materiele activa (het was kleinschalig zonder fiscale reserves) overhevelen naar prive en dan aangeven als stakingswinst of moet ik voor de winst / verlies rekening en het overzicht activa / passiva alles invullen met de balansen op nul? Tevens nog een vraag: is het verstandiger om de materiele activa te verkopen aan prive en dan de BTW afdragen (praten over +-400 euro) of toch aan te geven als stakingswinst? Patrick
  3. Bedankt voor je reactie Stien. Ik begrijp het tot zover. Alleen heb ik dit vorig jaar dus ook op dezelfde wijze gedaan en dus niet goed. Is er dan voor de IB een wijzigings formulier of wordt het dan eerst schriftelijk aanvragen?
  4. Bedankt voor het mee denken Paul maar wil je deze link naar een eerdere forum vraag van mij bekijken? https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=14941;start=0#msg125145
  5. Ik probeer het ter verduidelijken. Als volgt mijn situatie: Schoonheidssalon van mijn vrouw op de zolderkamer. Voor de inrichting cq inventaris diverse spullen gekocht. Als vb. neem ik een behandelstoel €1000,- en een elektrische kachel €30,-. Beide geboekt op grootboekrekening (0230) inventaris & inrichting (Balans materieele vaste activa). Bij mijn weten moet ik de behandelstoel afschrijven en de kachel afzonderlijk hoef niet. Nou schrijf ik af via een memoriaal nl. (voor het gemak over 5 jaar zonder restwaarde dus €200 per jaar) inventaris & inrichting (0230 balans) €200,- afschrijfkosten inv. & inr. ((4330 resultaat) €200,- Hierdoor gaat dus wel de boekwaarde van de behandelstoel onderuit maar tevens blijft de kachel er ook bij op staan bezitting die in waarde gelijk blijft.
  6. Hallo, ik ben bezig met de aangift IB. Vorig jaar was het mijn eerste keer met een onderneming erbij. Ik dacht dat ik het goed had ingevuld maar ik betrap mezelf nu toch op in mijn ogen een fout mbt. het afschrijven. Mijn situatie is als volgt: Eerste jaar diverse spullen op verschillende datums tbv. de inventaris en de inrichting gekocht. Deze keurig allen geboekt op een grootboekrekening met dezelfde naam. Van al deze losse spullen komen er twee in aanmerking voor de afschrijvings-procedure. Ook dit gaat nog goed via een memoriaal. Alleen nu mijn punt, op de betreffende grootboekrekening blijft de resterende spullen staan zodat deze op de balans aan de debet zijde blijven staan terwijl hierin ook de 2 dingen staan die in waarde verminderen door de afschrijving. Moet ik dan voor de IB (materieele vaste activa , inventaris) voor boekwaarde einde boekjaar alles optellen of overboeken van de spullen die niet worden afgeschreven naar een andere grootboekrekening?
  7. Ook jij bedankt voor de reactie starterscoach. Je hebt hier een goed punt met het open laten staan van de schuld op de balansrekening. Ik denk dat ik dat ook maar ga doen en dat ik de verlopen bonnen van maximaal 2 jaar ga overboeken als winst. Zo hou ik er ook nog een inlever marge erbij tussen. (en ja het gaat hooguit over een paar honderd euro)
  8. In ons geval zullen we de bon nog steeds aannemen omdat deze vaak zijn gekocht door bekende klanten die steeds weer terug komen. (vaak kopen ze een bon voor directe familie of goede vrienden) De tijdsbestek van de bon is officeel 1 jaar maar dat is er meer zo opgezet dat mensen niet naar een jaar of 2 er nog mee aan kunnen komen. Maar ja, als je denkt dat de persoon een eendagsvlieg is kun je je gaan afvragen of je de verstreken tijdsnorm hanteerd.
  9. Bedankt voor je reactie ecofin. Hiermee kom ik wel uit de voeten. Is het nog verstandig om aan het begin van het volgende boekjaar deze rekening leeg te boeken naar bv. kapitaal (eigen vermogen) zodat je elk jaar opnieuw kan zien wat het resultaat hierop is geweest van de betreffende boekjaar?
  10. De boekingsgang is als volgt met als vb een bon van €35,-: Moment van uitgifte van de bon: Kas 35,00 Aan Te verzilveren bonnen 35,00 Moment van inleveren van de bon en leveren van de dienst/produkt: Te verzilveren bonnen 35,00 Aan Te betalen BTW 5,59 Aan Omzet 29,41 Het gaat hierbij om een kleine schoonheidssalon aan huis. We maken zelf de bonnen die dan ook uitsluitend bij ons weer ingeleverd kunnen worden. Pas op het moment van uitgave komt er een waarde op te staan.
  11. Vraag: Hoe kan ik het beste cadeaubonnen boeken die verlopen zijn? Ik gebruik nu de grootboekrekening "te verzilveren cadeaubonnen" waarop ik de uigegeven en de ingeleverde bonnen boek. Het lijkt me dat de verlopen bonnen uit deze grootboekrekening moet verdwijnen en zelf dacht ik om dit over te boeken naar "kapitaal". En hoe zit het dan met de BTW want normaal wordt deze pas geboekt zodra de bon wordt ingeleverd.
  12. Beste Baasje, ik weet nu hoe het is om met dit probleem te zitten en wil je graag proberen te helpen. Ik heb ook even gestoeid met prive opnamen en ontrekkingen, ik denk (geen expert en per slot van rekening dit onderwerp geopend) dat je juist niet prive ontrekkingen moet aanvinken en het bedrag moet invullen maar juist direct bij de passiva kant ondernemersvermogen dit moet aftrekken van je eigen vermogen want je kunt per slot van rekening een prive storting debet of credit boeken (van je priverekening op de zakelijke rekening of andersom). In dit geval wordt je berekening bij het saldo fiscale winstberekening met andere bedragen ingevuld. Tevens heb ik het verlies wat bij mij aan het eind van het jaar op je winst- en verliesrekening staat ook afgetrokken van het eigen vermogen eind boekjaar. Tevens zijn de prive opnamen en het verlies (kapitaal de heer/mevrouw) ingevoerd bij overlopende passiva. Normaal gesproken heb je een eind (2006) of begin (2007) balans, hierop kan je her verlies op kapitaal of op prive opnamen boeken. Als het op kapitaal is dan zou er 1500-1000=500 aan de credit kant staan en de prive opnamen aan de debet kant. Als je verder geen schulden hebt (credit) dan zou je 8000-500= 7500 aan prive stortingen hebben gedaan en dan zou dit bedrag gelijk moeten zijn aan de debet kant (oftewel activa en passiva). Maar goed dit doe ik aan de hand van sumiere gegevens. Veel succes, Prefo
  13. Bedankt voor je antwoord smart4u. Het is me duidelijk. Ik heb net mijn IB verstuurd. Prefo
  14. Ten eerste allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik ben nog eens een paar uur aan het stoeien geweest. Ik denk dat het me is gelukt,nl het eigenvermogen en het ondernemersvermogen. Doordat in mijn geval alleen het prive ingelegde geld als eigen vermogen telde heb ik deze ook ingevuld als ondernemingsvermogen (ik heb geen prive ontrekkingen gehad). Hierdoor heb ik het verlies wat geboekt is op kapitaal eigenaar niet van de prive stortingen (eigen vermogen) afgehaald welke je moet invullen bij de passiva kant boekwaarde einde boekjaar. Maar nu is mijn vraag nog wel of ik het negatieve vermogen (het verlies) moet invullen aan de passiva kant bij overlopende passiva of bij overige schulden.
  15. Wie kan mij helpen ik zit met een probleem bij het invullen van de IB en het moet deze week de deur uit. Als volgt, ik heb het IB volledig ingevuld met netjes de winst en verlies rekening (kloppend) en ook de activa en passiva balans in evenwicht. Maar nu krijg ik tot slot de melding : het saldo fiscale winstbereking is niet gelijk aan het saldo winst- en- verliesrekening of winstaandeel van uw onderneming. Nu komt bij mij het saldo fiscale winstberekening uit op € 0,- en het winst -en- verliesrekening een negatief bedrag (verlies). Bij het saldo fiscale winstberekening de opmerking dat deze bereking in mijn geval alleen bestaat uit ondernemers vermogen minus prive storting. In mijn geval beginnend ondernemer 2006 eenmanszaak zijn we met een lege balans begonnen, het verworfen kapitaal is gecreerd door prive stortingen en zonder prive ontrekkingen. Dus met andere woorden mijn ondernemers vermogen begin en eind boekjaar is het zelfde als het prive gestorte vermogen. Als ik het saldo fiscale winstberekening kloppend wil hebben moet ik iets veranderen aan het activa of passiva kant, maar dan zijn dezen niet in balans. Dat lijkt me dan ook niet de bedoeling. Iemand misschien een heldere mening hierover, graag ik zit redelijk vast. Prefo
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.