hupe

Junior
  • Aantal berichten

    10
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

hupe's trofeeën

  1. @Starterscoach Goed gesteld en het is zo zoals je zegt : bepaalde zaken leveren niet de resultaten op die we hadden voorop gesteld. De pijn-ervaring hebben we al gehad. Dat was een mokerslag hoor. Om daar een (relatief) cijfer op te kleven, we hebben beursdeelnames achter de rug en we haalden slechts 20% van onze prognose. Tijd voor actie dus of beter, andere acties ! Idd zoals je zegt moet het geweer van schouder veranderd worden. We boren andere kanalen aan, andere input, andere mensen die ons team versterken om alsnog onze prognose waar te kunnen maken. Dat zijn beslissingen waar we uit eigen beweging toe zijn gekomen. De intro van een mentor, coach (hoe je het wil noemen) is eigenlijk een persoon die enerzijds bevestiging geeft dat het goed of niet goed gaat het proces, anderzijds iemand die constructief meedenkt. Een katalysator als het ware. De betekenis definitie die we ooit in een biologieles kregen, vergeet ik nooit : een component die weliswaar een reactie weet te beïnvloeden maar zelf niet aan de reactie deelneemt. En zo iemand zou beslist nuttig kunnen zijn, niet enkel voor ons, ook voor zoveel andere ondernemers die baat kunnen hebben van een soort peterschap. Daarom waren we benieuwd naar de ervaringen van anderen... @ robberttenk zoals eerder aangegeven : sector is Gifts & Decorations (meer bepaald een sterk accent op artikelen die seizoensgebonden zijn, dus nu vooral kerstartikelen). @idbroker De sector hebben we al aangegeven. ok, een poging.... ;) We zaten een beetje verveeld met de timing. We were ready to roll pas in juli-augustus en dan onmiddellijk bestellingen genereren, lukt enkel vaste leveranciers (kregen we te horen en weten we uit ervaring bij concullega's). Tevens wachten klanten beursdeelnames af. Dus beursdeelnames achter de rug en deze hebben niet de verwachtingen ingelost. Er is wel een after-effect, bestellingen van contacten druppelen alsnog binnen via de site. Dus... actie + focus is : terug naar vakje 1, leads opvolgen en prospects benaderen. Andere afzetmogelijkheden laten we ff buiten beschouwing omdat we op die manier aftasten welke andere kanalen deugdelijk zijn op termijn. En mss past een nieuwe/verse opinie van een mentor in dit kader om te kijken wat is goed en wat niet (verleden, heden, toekomst). Zo, in een 10-tal regels...
  2. Vaag verhaal ? Hoort hier een uitgebreide case dan TwaLevel ? Wat in de post staat is louter een korte beschrijving van enkele analyses. Hoop toch dat dit in Nederlands is geschreven toch ? OK, het is vrij abstract, dat is waar maar het is louter iets in de groep gooien waar zeker anderen al mee te maken hebben gehad :( We vragen geen input om een ingewikkelde scheikundige formule te vervolledigen dus zo ingewikkeld willen we dat niet maken. Er mag gerust ingepikt worden op één of andere line van het statement. Al intelligente stukjes gelezen hier op het forum waardoor je kan zeggen dat sommigen wel zullen begrijpen waar het hier over gaat, niet ? Trouwens, denk niet dat dit voor de klant bestemd is deze post of discussie, dus hoe kan jij nu onmiddellijk het oordeel vellen dat je begrijpt dat ze bij hun vertrouwde leveranciers blijven... FF voorbehoud beste man. ;) Had toch iets constructievers verwacht mbt. jouw bijdrage. Duidelijk denken de basis van positioneren. Tuurlijk ! Maar pragmatisch denken mag niet uit het oog verloren worden. In dat opzicht deze post... Tja, impulsief handelen was niet aan de orde. Wij hebben een strategie uitgezet. Van aanvang aan, vervat in een business plan. Een short version en een long version (gedoopt tot GP = general practices) wat we dan gebruiken als handleiding of als effectieve referentie omdat we daar bepaalde zaken ietwat uitvoeriger behandelen. We hebben er dus wel wat werk in gestopt om na te denken hoe we het aan wilden pakken. Dus ondoordacht handelen was er bij ons niet bij. We zijn geen uitvinders noch goeroes van supersuccesvolle nieuwe manieren van werken maar pogen succesvolle principes van anderen over te nemen. Wie doet het niet ? Doch sommige zaken lopen niet zo vlot als we zouden willen dus was de vraag welke soort hulp of bijstand je kan zoeken om de vinger op een wonde te leggen. Een wonde yip, eentje die je dikwijls intern niet ziet. Want dikwijls de eigenaardigste, simpele of raarste tips kan iemand vooruit helpen. Dat je alles kritisch moet bekijken is vanzelfsprekend en dat dit door meerderen wordt gedaan is een manier waardoor je niet vast blijft hangen bij een bepaalde approach. Daar pluk je snel vruchten van indien je op die manier kritisch bent en blijft. Dus een bijkomende opinie zien we wel als nuttig. En Nederlands praten, welja, daar kunnen we "ja" en "nee" op antwoorden. De "ja " is de evidentie zelve, de "nee" is omdat we ook Frans en Spaans moeten spreken dus je hebt niet 100% gelijk TwaLevel. Maar dat is naast de kwestie. ::) Kom... alle gekheid op een stokje, de "nee" is er omdat wij in een markt zitten waar esthetiek belangrijk is. Dus dàt must do the talk in 1e instantie. Wel, dat zit snor. Dat valt in de smaak (zowel B2B + B2C). Daar maken we ons geen zorgen over. Enkel willen we die (voor ons) vervelende stelling slopen dat minder bedrijfjes niet zo staan te springen om een tryout te doen bij een nieuwe leverancier. Die lijken zo heel verkrampt bezig. Ze willen halstarrig aan bepaalde leveranciers vasthouden terwijl je het toch in onze sector moet hebben om beetje vernieuwing te brengen. Dat zijn geen drastische of risicovolle beslissingen of beslissingen waar torenhoge investeringen aan gekoppeld worden. We hebben oog voor het segment waar we in zitten, we zijn in zekere zin similair aan zoveel leveranciers doch probeer je andere klemtonen te leggen. Die profilering hebben we. Maar niet altijd van die aard dat het tot een effectieve deal komt. Dat baart ons een beetje zorgen. Zoals eerder gezegd, het seizoen is niet ten einde, we hebben nog het één en ander in de pijplijn en er is nog tijd. Maar aangezien we beetje achter op schema zitten, even luisteren naar andere interessante opinies. We proberen dat gedrag van de klant (vooral voor onszelf) wat in kaart te brengen want daar zijn allerhande redenen voor. Doorgaans hebben klanten van ons gemiddeld 4-8 leveranciers. Dus zou je denken, there is room for one more. Wel dat blijkt in praktijk niet zo flexibel. Wij zijn helemaal niet alleswetend, pretenderen dat ook niet te zijn maar we leren graag bij van anderen en andere collega-ondernemers. Benieuwd als anderen ervaring hebben met een zekere doorlichting van hun organisatie zonder meteen dure audit-bureaus of iets dergelijks in te schakelen. We are not Coca Cola hé. ;D Toch alvast dank voor de reacties, hupe.
  3. De titel says it all... Planningen worden meestal onder invloed van ambitie hoger ingeschat en ze worden opgesteld hopend op gunstig gesternte. Dat is waar hoor je velen wel prevelen. Doch hebben we al redelijk kritisch bepaalde doelen voorop gesteld en we zijn/waren alert voor valkuilen. Enkel zijn wij verbaasd te merken dat penetratie op de markt moeilijker ligt dan gedacht. Als ondernemer kom je er door te zwoegen, nu blijkt dat het niet enkel naarstig werken is, maar dat het werkelijk muren slopen wordt. Omdat je toch bepaalde hindernissen moet nemen en barrières moet overwinnen. Dat vinden wij een merkwaardige vaststelling. Even onze situatie schetsen... We (team van een 4-tal mensen) hebben een zaak opgericht, sector Gifts & Decorations, hebben affiniteit met de sector (2 komen rechtstreeks van bij een grote speler uit de sector), hebben zorgvuldig een marktstudie gedaan en hieraan een business plan aan gekoppeld. Dus strategisch hebben we wel aandacht gehad voor problematieken allerhande. Je weet trouwens nooit dat het plaatje volledig klopt doch hebben we aanwijzingen (feedback van tevreden klanten) dat we goed zitten. We kunnen concurreren met bestaande klanten maar botsen ergens op het honkvast zijn van veel klanten. De muren waarvan daarnet gewag werd gemaakt, lijkt eerder het slopen van de muren van de concurrentie. Er zijn wel gaatjes waar prospects en klanten te vinden zijn maar het lijkt complexer. Het ABC (Always Be Closing) is een proces met horten en stoten. Volgens de persoon die leiding heeft over de sales (bekwaam iemand die ook reeds een dergelijk departement heeft geleid) ook onder de verwachtingen. We hadden dat alvast vlotter verwacht. Ons seizoen is uiteraard nog niet ten einde dus een definitieve evaluatie afleveren is nog te vroeg. Maar we vroegen ons af of zoiets bestaat als soort van hulplijn, coach, iemand met een abstracte kijk op het functioneren, wiens advies we kunnen inwinnen om onze strategie bij te sturen. Type Ondernemer voor Ondernemer als soort mentor. Een business angel is dat niet precies maar aan welk profiel beantwoordt zo iemand ? Groeten, hupe.
  4. Sorry rien, mind my saying.... bullshit. ;) Weird psychology... ;D Nog eens goed lezen hoor, ik had het over "commerciële activiteit in de pijplijn zitten". """ Ik denk dat ze door hadden dat je aan extreem veel (=60) bedrijven lukraak een prijs hebt ongevraagd. """"" Oeps, virtuele grafologen ingeschakeld of iets dergelijks rien ? ::) Mijn vraag was wel degelijk aangepast naargelang het profiel van het bedrijf in kwestie. Geen 60 keer paste & copy dus... Liet ook duidelijk merken in mijn verzoek dat het ging om een samenwerking. Niet om eenmalig ergens een pallet te gaan droppen. Als het voor iets eenmalig zou zijn, dat kick ik toch niet op de fun om gaan te shoppen, te pingelen en te zeuren waar het duur of nou goedkoop is. Wat een tijdverlies zou dat zijn zeg ! Wel ja, begrijp dat ze ergens niet al te tuk zijn om in te gaan op iets wat zou lijken op een eenmalige transactie. Maar dan nog ... een goeie samenwerking, zelfs al is dit eenmalig, daar zijn beide partijen mee geholpen. En wie weet wat er op langere termijn komt ? Een eenmalige samenwerking kan altijd de kiem in zich dragen om later een vollere samenwerking tot stand te laten komen. Krijg er zo'n CCCP-gevoel bij, de zweem van planeconomie :o , alles ligt vast, een klant/kleine garnaal lukt nie meer, zelfs al wil ie eenmalig samenwerken, die moet maar oprotten. Wat een instelling zeg. ??? Zelfs als je zoiets wil doen, hoor je een professionalisme te hebben om die mensen te helpen, zelfs al ga je die naar andere kanalen leiden. Dat is een ondernemer waar men een hekel aan zou moet hebben. Want die snapt niet wat ondernemen is en doet dan best wat aan etymologie... Want in weze kan een vraag voor info niet stom zijn, een antwoord kan dat wel zijn. Veel mensen aan het werk zetten ? Ik heb er wat tijd aan gespendeerd omdat die ontplooiing voldoende groot is binnen onze ontwikkeling dat we een serieuze kandidaat wensen om mee samen te werken. Wat het andere kamp betreft : als dat zo veel werk is. Wel, dan zijn die niet professioneel bezig lijkt me. One touch on the button zou dat moeten zijn. Heb bij een collega-ondernemer zelfs een identieke offerte gezien, dus overdreven gepersonaliseerd hoeft dat niet te zijn. We gaan die 59 op 60 die dan achter het net vissen niet op stang jagen, dat doen ze dan zichzelf wel aan. 8)
  5. Dat het aan de opstelling van de mail zou liggen, ik betwijfel het. Die was open en uitnodigend genoeg om in te zien dat commerciële activiteit in de pijplijn zit, meen ik. Blijf het desondanks raar vinden. September heb ik ook niet geopperd. Maar over de vorm van de mail, daar zal ik het niet meer over hebben. En ondertussen hebben nog enkele bedrijven gereageerd maar niet van die aard dat ik kan zeggen dat het een succesvolle zoektocht was (te beoordelen aan de respons). Als ik dat al in dit stadium analyseer, dan zie ik deze zaken die moeilijk liggen : -> ik had ook contact opgenomen met een transporteur die we gebruiken om onze goederen vanuit China en de Verenigde Staten te importeren, wel, PATS (!!), dezelfde dag een offerte in mijn mailbox, ze weten welk vlees ze in de kuip hebben. Als nieuwe klant ben je (op enkele uitzonderingen na) niet zo snel geholpen, blijkt het. Evident maybe, maar verdomd vervelend. -> blijkt dat ik als EDI-fan toch moet inzien dat de telefoon ook een noodzakelijk instrument is en blijft! Ik ben niet bepaald wereldvreemd, dat wist ik al, telefoon ja, gebruikt ene mens toch altijd ? Maar hoe je snel alles in een stroomversnelling kan (verder)helpen, daar stond ik toch wel ff te kijken. -> Zo heb ik kunnen achterhalen dat men ook expert is in het doorsluizen van informatie. Mijnh. of Mevr. X behandelt nu uw vraag etc. Heel herkenbaar waarschijnlijk. Zoiets achterhaal je niet via mails e.d. maar telefoontjes brengen je wel op de hoogte hiervan en die feedback is al geruststellender dan no feedback. Mijn fout dus achteraf gezien, en mea culpa (vind ik zo stom van me :-[ ) dat een verdraaide telefoon heden ten dage zo onontbeerlijk is. De rol heb ik duidelijk onderschat. Het zou zelfs een lesson # 1 kunnen zijn. Je moet strijden met elk wapen wat je in je arsenaal hebt. Uiteindelijk zijn dat allemaal compatibele instrumenten... ITC helpt veel, heel veel, maar het is niet allemaal zaligmakend. Alvast dank voor de constructieve reacties van iedereen, hupe.
  6. Wel, die manager was Martine Reynaers, Belgische manager van het jaar (2003). Het was een programma waarin ze starters evalueren en tips geven. Altijd voor iedereen nuttig natuurlijk dergelijke televisie. We kunnen altijd bijleren nietwaar. :) Ik begrijp je Jeroen. Het is een manier die je kan doen. Catchy doch net te sloganesk zodat interesse toch opgewekt wordt ja...
  7. Idd Technico, een klaagzang mag je dat ZEKER noemen. Ik begrijp totaal niet dat die mensen niet reageren. Dus wou ik horen als anderen ook hier mee geconfronteerd werden. Je zou voor minder na dat laag slagingspecentage van mijn offerte-verzoeken. Die spullen moeten pas vanaf september verstuurd worden, dus in aanloopfase heb ik tijd genoeg om de offertes die toegestuurd worden naast elkaar te leggen. Dus wou ik eens redelijk breed bekijken zeg maar, dus jawel, door eens 60 (correctie, het waren er 59) transporteurs te bekijken. Je hebt ook gelijk dat transporteurs elk hun specialiteit hebben, zowel naar soorten vracht, dimensionering en zeker hebben ze geografisch hun gebieden. Was ik al niet blind voor, en tijdens mijn selectie heb ik genoeg enkele transporteurs gevonden met andere afzetgebieden die ik als reminder zal bijhouden (want we willen ook naar UK toe naast Spanje en Frankrijk). Inside information, die heb ik wel al. Enigszins hoor ... ;) Dus op en af rijden, een leuk verzetje naar Frankrijk en Spanje zal ik (helaaas) niet moeten doen. ;D Ik werk al met een bestaande transporteur (bij een ander bedrijf) maar wou toch eens een andere contacteren omdat ik streef om bepaalde activiteiten te scheiden (maar dat is een ander, lang verhaal), dus daarom de zoektocht en vond ik het nuttig eens uitgebreid te gaan zoeken en om nieuwe kanalen aan te boren. Maar dat ze zo weinig reageren, nogmaals, ik begrijp het niet. Ik dacht dat mensen stonden te springen om zaken te doen, niet ? ??? Die eigenaardige vaststelling, daar wou ik uiting aan geven TechNico. ;) @ josinakrol Je hebt gelijk. Een mens zou dat gaan denken! Ik reageerde op 1 mailtje en prompt kreeg ik een berichtje auto reply en ik citeer : "I`m currently out of the office, back Wednesday 25 April 2007. For urgent matters please contact Axxx Lxxxx (xxxxx@xxxx.com)." ::) Moet er nog zand zijn ? ;D
  8. Hallo mensen, Op tv had ik een manager aan het woord gehoord. Ze had het over klantencontacten. Dus als je op pad gaat naar klanten toe, of nieuwe klanten wil inlijven gaf ze als tip mee dat je die klanten moet voorverwarmen. Voor jouw bezoek moeten ze dus notie hebben dat je bestaat. Maar dat lijkt me nu delicaat. Welke middelen zou je kunnen hanteren ? (1) Want mails sturen met verwijzing naar een site lijkt tricky omdat dit gevoelig ligt en men snel dit kan bestempelen als spam. (2) Bellen lijkt te intensief omdat je te weinig ja's zou kunnen oogsten. (3) Snailmail lijkt dan weer té duur, want dat zien we enkel als optie naar bestaande klanten toe. Maar het idee om "klanten voor te verwarmen" prikkelde wel. Zien jullie alternatieven ? Of kunnen jullie me overtuigen dat ik in voorgaande hét toch iets anders moet bekijken ? Thx, hupe.
  9. Ik onthou vooral uit jouw bijdrage dat de telefoon wel hét middel is wat kan dienen als hulplijn. Tot nu toe heb ik die enkel gebruikt als 1e respons na die 1e contacten. Dat ze een dergelijke mail of verzoek tot samenwerking niet serieus zouden nemen. Wat dan wel ? In de helft van de gevallen is het verzoek via hun site zelf verricht. Je kent dat wel, velden zijn zodanig aangegeven dat men snel die info kan verwerken. Als men daar zelfs niet op reageert. Het is me een raadsel. Verder, het betrof niet 1 wasmachine. Niet bepaald. :-) Keywords genoeg in die mail om daar een reguliere, stevige samenwerking uit te distilleren. En nee, een hotmail-adres, euh, professionalisme uit zich anders, niet ? De mail die maar zo standaard als wat zou kunnen zijn... Het betreft geen oneliner(s), maar geeft kort de situatie weer. Als je dat zoiets dan als standaard zou typeren dan is iedere mail dat. Maar het goeie is te onthouden, ja. De telefoon, nòg sneller op de bal spelen door meteen dat sales departement het vuur aan de schenen te leggen, zal het devies luiden zeker ? Bedankt alvast Jeroen voor jouw bijdrage.
  10. Hallo mensen, De titel is wel duidelijk genoeg. Ik mailde 60 bedrijven (ofwel rechtstreeks via hun site, ofwel een mailtje naar de betreffende contactpersoon) om ons een offerte door te sturen voor transport naar Frankrijk en Spanje. 4 bedrijven reageerden... Heel eigenaardig ! Willen die mensen geen business doen ? Hebben jullie zelfde ervaringen ? Of neem ik een toevlucht tot een andere approach ? Hoe denken jullie er over, thx, hupe.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.