marsclone

Junior
  • Aantal berichten

    6
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    anders
  • Geslacht
    Male

marsclone's trofeeën

  1. Ik dien een stakingsbalans op te stellen per 30-9. Nu zit er alleen nog maar een bedrijfsauto in de VOF die privé wordt overgenomen. Voor de juiste verwerking zou ik graag een paar vragen willen stellen? 1. Kan ik de waarde van de auto zelf bepalen of is het beter om een waardebepaling van de dealer te hebben?; 2. Laat ik op de stakingsbalans nu de auto zien of de vordering ("verkoop")?; 3. Allebei inclusief btw, de VOF dient deze btw nog af te dragen?; 4. De bedrijfsauto is in 2012 aangeschaft, komt de desinvesteringsbijtelling tot uiting in de stakingsbalans of alleen in de aangifte?; 5. Dient de "verkoop" van de auto feitelijk afgerekend te worden?; 6. Zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden? Alvast bedankt. Mvg. Marcel [titel aangepast - mod]
  2. Bedankt voor jullie reacties! Natuurlijk begrijp ik, dat in dit soort situaties het beste is om een deskundige (fiscalist) in te schakelen. Ik loop nu tegen dit vraagstuk aan en wil dit graag voorleggen aan anderen om wat meer duidelijk te krijgen. Veel mensen die op dit forum terecht komen stellen hier eerst hun vraag waarna ze zelf tot het besef komen, dat ze beter naar een deskundige gaan. Er zijn genoeg klusjes in en om het huis die je zelf of met behulp van een bekende op te lossen zijn. Dit vraagstuk is echter van zodanige aard, dat het waarschijnlijk beter is om dit aan een ander over te laten. Ik heb zelf geen enkele moeite om een administratie te voeren of een jaarrekening of aangifte samen te stellen. Er ontstaat nu echter een situatie, waarin ik zelf besef dat ik hier met mijn kennis te kort schiet. Het advies dat ik aan mijn clienten zal geven ,zal ook zeker de aanbeveling van een deskundige zijn. De oplossing om een herwaardering toe te passen is ook echt (fiscaal) flauwekul. Dat was een beetje kort door de bocht van mij. Groet, Marcel
  3. Beste mensen, Graag zou ik met jullie over het volgende gedachtes willen uitwisselen: Ik verzorg voor kennissen de administratie en IB-aangifte van hun man-vrouw firma. Sinds (ongeveer) 2 jaar is de man voor 100% afgekeurd. Hij zet zijn bedrijfje wel voort, maar dat gebeurt op een veel lager pitje. Zijn vrouw (welke ook een baan erbij heeft) helpt hem hier bij. Gezien de arbeidsongeschiktheid en lagere omzetten ten opzichte van voorgaande jaren, maak ik me zorgen dat de belastingdienst vragen gaat stellen omtrent het urencriterium. Dit geef ik ook elke keer weer aan als ik ze zie. Is deze bezorgdheid terecht? Voor het 2e opeenvolgend jaar lijden ze ook weer een verlies. Klopt het, dat de zelfstandigenaftrek het verlies van de onderneming niet meer vergroot, waardoor het te verrekenen bedrag met overige inkomsten veel lager is dan vorig jaar? Hierdoor ontvangen ze dus ook minder inkomstenbelasting terug? Bedrijfsmatig beschikken zij nog over een garagebox, welke tegen een geringe waarde op de balans staat. Deze zou ik nog kunnen herwaarderen tot de WOZ-waarde, waardoor het resultaat op ongeveer nihil uitkomt. Dit zou echter betekenen, dat het terug te ontvangen bedrag aan inkomstenbelasting veel minder (wellicht nul) wordt? Dien ik bij deze herwaardering een latentie op te nemen? De verwachting is, dat ze de vennootschap nog 1 á 2 jaar willen voortzetten, om daarna met pensioen te gaan. Is het dan wel interessant om de garagebox te herwaarderen? Kan de Belastingdienst moeilijk gaan doen, als de vennootschap verliesgevend blijft? Ik hoor graag van jullie, hoe jullie tegen dit alles aankijken. Alvast hartelijk dank voor jullie reacties! Vriendelijke groet, Marcel
  4. Beste Mensen, Morgen ga ik de IB aangifte van een vriend van mij invullen, die vorig jaar een eigen bedrijfje is gestart. Nu kom ik daar wel uit, maar heb ik toch nog een paar vraagjes waar ik wel graag advies over zou willen hebben. Daarom richt ik me tot jullie! Vraag 1: Saldo liquide middelen ligt boven het bedrag van € 20.315. Dient hierover belasting afgedragen te worden? Het gemiddeld saldo (beginstand = 0) ligt hier ver onder. Daarnaast is dit saldo sterk gegroeid in de laatste maanden, dus een rendement van 4% (waarvan de belastingdienst uitgaat) is niet gehaald. Daarnaast heeft er nog geen betaling plaats gevonden voor pensioenopbouw. Kan ik bijvoorbeeld een reservering "nog te betalen pensioenpremie" opnemen, zodat ik deze schuld van het saldo kan aftrekken? Vraag 2: De vriend heeft vorig jaar privé een garage box gekocht. Deze gebruikt hij nu voor bijvoorbeeld opslag van materiaal/gereedschap. Hij wilt deze garagebox graag privé houden en niet inbrengen in de onderneming. Wanneer hij dit wel doet, is dit toch fiscaal aantrekkelijker, of niet? Vraag 3: De onderneming heeft in haar eerste jaar toch een flink resultaat behaald. Gezien de situatie in 2009 en de aard van het bedrijf (bouw) zal dit in 2009 zeker anders worden. Is het nu verstandig om bijvoorbeeld de aangeschafte werkbus in één keer af te schrijven, om zo het resultaat te drukken en daardoor minder belasting te hoeven af te dragen? Dien je hier ook rekening te houden met een restwaarde? Dit heeft toch geen gevolgen voor de investeringsaftrek? Vraag 4: Je dient een correctie van 26,5% op je representatiekosten ed te verwerken. Hoe zit dit nu precies met het gebruik van de mobiele telefoon. Deze wordt zeker voor 90% gebruikt voor het werk. Dient er dan nog een privé correctie doorgevoerd te worden? Vraag 5: Een simpele? Dien je een pc echt in 5 jaar af te schrijven, of kan dit ook in 3 jaar? Alvast hartelijk dank voor jullie response! Mvrg Marcel
  5. Hallo Joost, Ik wil graag afschrijven op de garagebox. Ik loop alleen tegen het probleem aan hoe ik de garagebox moet verwerken in de IB aangifte. Ik kan de box niet verwerken als gebouw waarvoor geen bodemwaarde geldt (geen milieubedrijfsmiddel of overgangsregeling niet van toepassing). Dus zal ik hem moet verwerken als gebouw in eigen gebruik waarvoor wel een bodemwaarde geldt. Alleen die bodemwaarde (woz) is dus niet bekend. Dit moet wel bekend zijn om te bepalen of er nog wel afgeschreven mag worden aangezien de bodemwaarde de minimale waarde moet zijn van het gebouw. De garagebox ligt ongeveer 500m van het huis. Ik hoop dat iemand een antwoord heeft. Bedankt! Groet Marcel
  6. Beste mensen, Sinds kort verzorg ik de IB aangifte voor een kleine vof. Nu loop ik tegen een klein probleem aan. Sinds 2007 gelden er nieuwe afschrijvingsregels voor het afschrijven van gebouwen. Nu bezit deze vof een garagebox (niet vast aan huis, maar ergens anders) die gebruikt wordt als magazijn. Mbt deze garagebox is er geen woz waarde bekend bij de vof. Er wordt ook geen aanslag gemeentelijke belastingen ontvangen. Ik neem echter wel aan, dat er voor de garagebox een woz waarde geldt? Ik vraag me nu af hoe ik dit het beste kan verwerken in de aangifte? Bodemwaarde (woz waarde) is dus niet bekend, maar daarentegen schat ik de kans groot in dat de huidige boekwaarde onder de bodemwaarde ligt. De afschrijvingslast is erg laag, dus geen grote invloed op de winst. Ik neig het meest om de garagebox te verwerken als een object waarop niet meer wordt afgeschreven. Wat is jullie mening of voorstel? Of bezit een losse garagebox helemaal geen woz waarde? Ik kijk uit naar jullie reactie! Alvast hartelijk bedankt voor jullie response! Groetjes Marcel
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.