Ik ben bezig met het ontwikkelen van een marketingplan voor een aanbieder van klantevredenheidsonderzoek. De ambitie van de betreffende organisatie is om via marktpenetratie haar marktaandeel binnen het bank- en verzekeringswezen te vergroten.
Ik zal voor deze markt een marktanalyse uit moeten voeren. Ik loop echter vast in de eerste fase: de marktafbakening.
Ik vraag mij namelijk af op basis waarvan ik deze markt moet inkaderen. Omdat de groeistrategie marktpenetratie is, klinkt het voor mij logisch dat er hiervoor uit moet worden gegaan van de huidige PMC.
Deze PMC is door de organisatie echter nooit beschreven. Ik kan daarom nier terugvallen op een marktdefinitie van de organisatie zelf. De enige feitelijke informatie die ik mijn inziens tot mijn beschikking heb is het klantenbestand. Echter als ik alleen uitga van de bestaande (en historische) klanten (zeg hypotheekverstrekkers, en verzekeraars) ben ik bang dat ik segmenten ga missen (bijvoorbeeld: beleggingsmaatschappijen en spaarbanken).
Daarnaast vind er binnen het bank en verzekeringswezen veel overlap in diensten plaats (bijv.: bij de Rabobank kun je niet alleen sparen maar ook hypotheken en verzekeringen afsluiten). Dit maakt het één en ander voor mij niet overzichtelijker.
Ik weet niet of ik deze vraag hier wel stellen mag, maar niet geschoten is altijd mis. Dus zijn er marktafbakenings-goeroes die mij hiermee kunnen helpen?
Bij voorbaad dank!