Henkjan Verbree

Newbee
  • Aantal berichten

    4
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    student

Henkjan Verbree's trofeeën

  1. @ Hans: bedankt voor uw reactie. Nuttig info. @ CREANIZE: De reden dat er voor de groeistrategie van marktpenetratie is gekozen is omdat andere groeistrategiën (productontwikkeling, differsicatie, marktontwikkeling) naar mijn weten per definitie kosten en risico verhogend werken. Nu is het inderdaad de vraag of de markt hier wel op zit te wachten (c.q. of hier wel ruimte voor is). Verhelderend. Bedankt voor uw input!
  2. Bedankt voor uw reacties. Ik kom er alleen nog niet helemaal uit. Daar er als groeistrategie voor markpenetratie is gekozen vind ik het vreemd dat ik de vraag moet stellen: "Welke oplossing biedt het product, de dienst/prestatie en (mogelijk) voor wie dan?" Marktpenetratie is toch het optimaliseren van een bestaande PMC? Deze vraag zou daarom (explicitiet, of minder expliciet) toch al eens eerder gesteld moeten zijn...? Enifin; ik krijg zelf de vinger ook niet helemaal op de zere plek. Dus ik moet nog maar eens krtisch naar mijn opzet kijken en daarbij de literatuur in duiken. In ieder geval bedankt voor uw input!
  3. Maar er zal toch een marktonderzoek plaats moeten vinden? En alvorens een markt te kunnen onderzoeken zal deze toch eerst duidelijk afgebakend moeten worden.... ?¿
  4. Ik ben bezig met het ontwikkelen van een marketingplan voor een aanbieder van klantevredenheidsonderzoek. De ambitie van de betreffende organisatie is om via marktpenetratie haar marktaandeel binnen het bank- en verzekeringswezen te vergroten. Ik zal voor deze markt een marktanalyse uit moeten voeren. Ik loop echter vast in de eerste fase: de marktafbakening. Ik vraag mij namelijk af op basis waarvan ik deze markt moet inkaderen. Omdat de groeistrategie marktpenetratie is, klinkt het voor mij logisch dat er hiervoor uit moet worden gegaan van de huidige PMC. Deze PMC is door de organisatie echter nooit beschreven. Ik kan daarom nier terugvallen op een marktdefinitie van de organisatie zelf. De enige feitelijke informatie die ik mijn inziens tot mijn beschikking heb is het klantenbestand. Echter als ik alleen uitga van de bestaande (en historische) klanten (zeg hypotheekverstrekkers, en verzekeraars) ben ik bang dat ik segmenten ga missen (bijvoorbeeld: beleggingsmaatschappijen en spaarbanken). Daarnaast vind er binnen het bank en verzekeringswezen veel overlap in diensten plaats (bijv.: bij de Rabobank kun je niet alleen sparen maar ook hypotheken en verzekeringen afsluiten). Dit maakt het één en ander voor mij niet overzichtelijker. Ik weet niet of ik deze vraag hier wel stellen mag, maar niet geschoten is altijd mis. Dus zijn er marktafbakenings-goeroes die mij hiermee kunnen helpen? Bij voorbaad dank!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.