isk09

Newbee
  • Aantal berichten

    4
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    adviseur

isk09's trofeeën

  1. Beste John, Bedankt voor jouw antwoord. Maandag ga ik met de leverancier bellen en kijken wat ze gaan doen. In elk geval sta ik sterker in mijn schoenen gesteund door jouw info en als het idd zo kan zoals jij het opschrijft, dan zijn wij van alle ellende vanaf. Ik laat het je nog zeker weten hoe het is afgelopen (hopelijk). Gr., Irena.
  2. Beste John & John, Hartelijk bedankt voor jullie antwoord. Vooral John Kode: op dat tijdstip! Ik zal maandag zeker navragen of de Franse loods idd een eigenaar van goederen wordt. Bedankt voor deze tip! Mag ik nog een vraag stellen? Ik neem aan dat Franse loods idd een onderneming is. In dit geval verwacht ik dat op hun verkoopfactuur wij (Nederlandse onderneming) staan als nieuwe eigenaar met afleveradres een adres in Frankrijk. Moet ik dan Franse TVA op zo'n factuur verwachten of niet? Ik dacht van wel... Nogmaals bijvoorbaat dank. MVG., Irena.
  3. Beste John en John! Ontzettend bedankt dat jullie gereageerd hebben. Ik zie zelf nu ook in dat ik idd een aantal punten moet ophelderen. 1. Leverancier is nu van buiten EU (Israël). Een grote Amerikaanse concern heeft verschillende fabrieken in diverse landen. Als de ene fabriek vol zit doet de andere het glas te produceren. In ons geval was productie overgegooid van Spanje naar Israël. Elke fabriek is zelfstandig. Het glas wordt nu aan ons verkocht door Israëlische fabriek. 2. Goederen komen in Marseille (FR) aan uit Israël (import van buiten EU). Worden doorgevoerd en verder afgeleverd in Frankrijk bij een Franse klant. Dit betekend dat er in Frankrijk TVA betaald moet worden (import van buiten EU). Toch? 3. Nu hebben wij met de leverancier afgesproken dat hun Franse loods de goederen in Frankrijk importeert en daarna aan ons (NL) verkoopt. Maar aflevering blijft in Frankrijk en dit betekent dat wij evengoed de Franse TVA moeten betalen alleen nu via de inkoopfactuur. 4. Goederenstroom: Franse poort - naar elders in Frankrijk. Factuurstroom: FR (leverancier, Franse loods) - Wij (NL) - Onze klant (NL) - Franse afnemer (FR). (Een tijdje geleden heeft een BTW-specialist me verteld dat de correcte manier is zowel ons als onze nl-se klant in Frankrijk te laten registreren, zodat wij onze klant met 19,6% TVA factureren). Ik hoop dat de situatie nu duidelijker is. Omdat ik geen ervaring heb met het terugvragen/krijgen van Franse TVA (in België heeft ons soortgelijke situatie 5 jaar de tijd gekost en het geld is er nog steeds niet) vraag ik me af of jullie me misschien op de mogelijke fouten kunnen attenderen. Ik formuleer mijn vragen nog een keer: 1. Volgens de wet kunnen wij Franse TVA terug vragen. Dit is toch correct? 2. Moeten wij onze nl-se klant met 19,6% TVA belasten? Kan dit, gezien dat wij en zij geen TVA-nummer hebben? 3. Indien ik mijn klant met 19% nl-se BTW belast zal dit problemen opleveren bij Franse belastingdienst ivm het terugvragen van Franse TVA? Ik hoop dat ik het niet te ingewikkeld het geformuleerd. Nogmaals hartelijk bedankt voor jullie tijd en moeite. MVG., Irena
  4. Goedeavond! Na veel zoeken en rondjes bellen zowel met Nl-se als Franse belastingdienst is het me toch niet helemaal duidelijk hoe ons bedrijfje het volgende probleem creatief, maar toch volgens het boekje kan oplossen ???: Wij, nl-se onderneming met nl-se BTW-nr = B, verkopen tuinderglas aan andere nl-se onderneming = A die het glas aan hun klant = C in Frankrijk verkoopt. Wij (B) vervoeren het glas naar © in Frankrijk. Nu is het zo dat ons leverancier ipv het glas in EU te produceren, heeft het glas in Israël geproduceerd en op de boot naar Frankrijk gezet en ons pas daarna op de hoogte gesteld. Het glas komt volgende week in Frankrijk aan. Volgens het boekje moet er Franse TVA betaald worden, omdat de goederen in Frankrijk blijven. Zowel wij (B) als ons nl-se klant (A) hebben geen Ftranse TVA-nummer. En nu de vragen: 1. Indien wij Franse TVA betalen (de klant of uiteindelijke afnemer laten betalen is commercieel niet mogelijk) kunnen wij deze betaalde TVA terug vragen. Dit is toch mogelijk? 2. Hebben wij dan in Frankrijk een officiële residentie nodig? Franse belastingdienst zegt van niet, Nederlandse zegt van wel. Wie heeft gelijk? 3. Hoe factureer ik mijn Nl-se klant (A) ivm TVA? Gezien dat wij allebei geen Franse TVA-nr hebben en echt geen tijd meer om ons te laten registreren, zou ik denken dat wij 19% BTW moeten doorbelasten. 4. Als ik 19%BTW doorbelast (en niet 19.6% TVA wat volgens het boekje moet, indien je het TVA-nummer hebt) zal het problemen opleveren ivm terugvragen van Franse TVA? Bij voorbaat dank voor jullie aandacht, het willen delen van jullie ervaring en tijd. MVG., Irena.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.