QHV

Newbee
  • Aantal berichten

    5
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe
  1. Woooooww, ik kijk even de andere kant op en er staan al twee pagina's met reacties! Dank jullie allen!! Ik ben van veel zaken natuurlijk al op de hoogte: certificering, vaststellen herbouwwaarde etc. etc. Het moeilijke vond ik vooral om de omvang van mijn markt te bepalen omdat over de taxatiemarkt weinig cijfers beschikbaar zijn en er zoveel doelen zijn om bedrijfsmatig te taxeren en omdat dit in veel gevallen ook niet verplicht is. Ik heb de volgende aanpak gekozen: Afbakening marktgebied: bedrijfsruimte, kantoorruimte, winkelruimte Afbakening doelgroep: eigenaar/gebruikers, lokale beleggers Bepalen omvang: totaal aantal vierkante meters voorraad in iedere categorie, vermenigvuldigd met de gemiddelde vierkante meterprijs in iedere categorie Aangenomen dat: 1x in de 5-7 jaar zal een pand op enige wijze getaxeerd dienen te worden Totale omvang in € gedeeld door 5-7 en vermenigvuldigd met courtage 1,25-1,50 promille = totale omvang bedrijfsmatige taxaties per jaar. Concurrentie bepaald naar: aantal objecten in aanbod (concurrentie bestaat voor grootste gedeelte uit bedrijfsmakelaars). Geschat aantal objecten in aanbod totaal. Aandeel concurrentie in totaal => % Aangenomen dat iedere concurrent naar bovenstaande verhouding aandeel heeft in de bedrijfsmatige taxatiemarkt. Ca. 90% markt gedomineerd door concurrentie, 10% over 10% op totaal is ...... Aangenomen dat: binnen grote concurrenten penetratie zeer beperkt mogelijk is binnen overige 10%, veelal kleinere opdrachtgevers en objecten, ligt markt meer open. ....% ligt open voor bewerking, na eigen positionering en marketingactiviteiten aangenomen in jr. 1 ca. 1 taxatie per maand x een gemiddelde courtage, groeiend met ca. 25% per jaar door verbeterde positionering, netwerk en marketing, maar ook door groeiend aanbod en over een aantal jaren een aantrekkende economie. Nu aan jullie, wie vindt hier wat van? Schieten maar!! Alvast bedankt voor jullie reactie! Mvg QHV
  2. Hartstikke bedankt voor je antwoord! De simpele benadering, daar ben ik inderdaad ook helemaal voor! Grappig dat je dat zegt, want mijn ondernemingsplan heeft twee doelen; 1 voor mijn opleiding, 2 voor mezelf beginnen, de begeleider van doel 1 wil alles helemaal concreet en cijfermatig onderbouwd zien, maar ik sluit me helemaal bij je standpunt aan; niet blindstaren op cijfers, zorgen voor een redelijke onderbouwing, van eigen kracht uitgaan en gewoon beter zijn dan de concurrenten binnen je markt.. Goede tips en suggesties, dank u!! Meer tips en suggesties altijd welkom!! Mvg Quint
  3. Dank je wel voor je antwoord. Nog een vraagje aan u; betreft het in uw verhaal bedrijfsmatig of residentieel vastgoed of zit daar op dit vlak geen verschil tussen? Mvg Quint Mijn vorige vraag blijft ook nog bestaan voor de rest van de highlevelers: Nu heb ik het wiel natuurlijk niet uitgevonden als noobie, dus er zijn al een groot aantal partijen op de markt aanwezig, waarvan een klein aantal zeer grote jongens. Als starter heb ik geen marktaandeel, maar diensten zijn vergankelijk, dezelfde vraag keert regelmatig terug en als die crisis eindelijk een keer is afgelopen zal deze vraag ook verder toenemen. Daarnaast heeft dienstverlening vooral te maken met gunning, dus persoonlijke verkoop (naast kwaliteit natuurlijk). Het trucje blijft voor de rest hetzelfde. Hoe bepaal ik het marktaandeel van de concurrentie als dit soort dienstverlening niet inzichtelijk wordt gemaakt in cijfers en hoe bepaal ik mijn penetratie op de markt als starter?
  4. Dank jullie wel! Ik had het dus toch goed begrepen dat er feitelijk onderscheid gemaakt wordt tussen eigenaar/gebruikers, niet professionele beleggers en professionele vastgoedbeleggers, uitgezonderd een aantal. Nu nog even over die markt. Goed idee om de totale voorraad van zakelijk vastgoed op te vragen bij de gemeente, daar had ik zelf eigenlijk ook aan moeten denken, maar goed :-[ ik ben niet voor niets een noobie zullen we maar zeggen... In combinatie met die WOZ-waarde ken ik de door de gemeente gewaardeerde omvang van de markt, altijd handig om te weten. Feitelijke transactiecijfers zijn ook nog wel te achterhalen en aangezien transacties meestal gepaard gaan met taxatie, kan ik op basis daarvan het grootste deel van mijn markt bepalen. Nu heb ik het wiel natuurlijk niet uitgevonden als noobie, dus er zijn al een groot aantal partijen op de markt aanwezig, waarvan een klein aantal zeer grote jongens. Als starter heb ik geen marktaandeel, maar diensten zijn vergankelijk, dezelfde vraag keert regelmatig terug en als die crisis eindelijk een keer is afgelopen zal deze vraag ook verder toenemen. Daarnaast heeft dienstverlening vooral te maken met gunning, dus persoonlijke verkoop (naast kwaliteit natuurlijk). Het trucje blijft voor de rest hetzelfde. Hoe bepaal ik het marktaandeel van de concurrentie als dit soort dienstverlening niet inzichtelijk wordt gemaakt in cijfers en hoe bepaal ik mijn penetratie op de markt als starter?
  5. Beste Highlevelers! Ik ben nieuw op deze website en zit met wat vragen. Ik ben bezig met een ondernemingsplan voor een taxatiebureau met focus op commercieel/zakelijk vastgoed, ik heb de volgende vragen: - Wie weet hoe vaak de actuele waarde van vastgoed voor de jaarrekening getaxeerd dient te worden? - Hoe vaak voor de opstalverzekering? - Er zijn diverse doelen waarvoor getaxeerd moet/kan worden, hoe kan ik mijn marktomvang bepalen, wie weet daarvan concrete en actuele cijfers te vinden? (ik heb natuurlijk al CBS, NVM en nog wat andere websites geraadpleegd, maar weinig concreets over de omvang van de commerciele taxatiemarkt) - Welke concrete harde eisen worden vanuit de markt aan een bedrijfsmatig taxateur gesteld (buiten certificering VastgoedCert), dus vanuit banken, hypotheekbemiddelaars, accountantskantoren en overheid/belasting? Alvast bedankt voor jullie tijd, moeite en antwoorden! Gegroet, Quint
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.