Je klant verteld onzin.
De door jou beschreven handelswijze is correct.
Als buitenlandse bedrijven via onze shop willen bestellen dan vragen wij altijd om een uittreksel KVK. Vervoersbewijzen van TNT worden ook netjes bewaard zodat we altijd kunnen bewijzen dat de goederen het land hebben verlaten (CMR is ook een prima document om dit aan te tonen)
Als buitenlandse bedrijven bij ons willen afhalen dan noteren wij kenteken en we laten de klant verklaren dat hij de spullen mee over de grens neemt. Kopie legitimatie doen we enkel bij twijfelgevallen.
BTW nr. moet je altijd controleren!
En niet alleen op geldigheid maar ook of de persoon in kwestie wel de eigenaar is.
(BTW nr en gegevens van andere bedrijven vind je genoeg)
Dat kan via verschillende sites:
hier bvb
Als je nog twijfelt dan kun je ook de belastingdienst in dat land bellen. (Mij hebben ze altijd geholpen)
En als je wil dan kun je ook nog (tegen een vergoeding) een afschrift opgestuurd krijgen.
Als je het tegenover de belastingdienst niet correct kunt aantonen dan ben jij de klos en draai jij op voor de BTW.
Hier nog een link:
http://www.kvk.nl/regio/amsterdam/Images/Hoofdlijnen_intracommunautaire_leveringen_tcm40-125726.pdf
Zelf heb ik al meegemaakt dat mensen van een "zogezegd" Oostenrijks bedrijf een dure sportwagen van ons hadden gekocht. Met BTW tarief 0%. Enkele maanden daarna kregen we een brief van de belastingdienst die om meer inlichtingen vroeg. Blijkbaar hadden de kopers briefpapier en gegevens (BTW nummer) van dat Oostenrijks bedrijf misbruikt en de wagen nooit als een intracommuinautaire levering gemeld in Oostenrijk. Gelukkig had ik alle mails, afhaalbewijs enz..., Ik kon dus aantonen dat ik mijn best heb gedaan om de gegevens van mijn klant te controleren. Dit had anders nog wel eens veel geld kunnen kosten.
Mvg