kadoosh

Junior
  • Aantal berichten

    13
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

kadoosh's trofeeën

  1. Als niet bonnen uitreiker (ik) snap ik je standpunt. TS vraagt of hij moet "nafactureren" , ik denk niet dat dat op prijs word gesteld door de belastingdienst, zeker als men dieper wilt gaan zoeken, zullen ze zien dat je alles op 1 dag hebt gemaakt hebt. Stel dat je dan een foutje maakt op je facturen? Dan heb je denk ik gezeik aan de knikker. Krijg je dadelijk een na-aanslag + boete van heb ik jou daar. Zolang ik niet hoef, begin ik er niet aan, ik hoef niet te factureren, dan doe ik het ook niet, alleen maar meer romslomp waar je dure fouten mee kunt maken. Die 10 euro (1,60 euro btw) die mijn software online kost is te verwaarlozen, dan maar geen aftrek voor de enkele ondernemer die het koopt. Ik ben veel te bang (al dan niet terecht) om problemen en gezeur te krijgen met de fiscus. Wat voor software gebruik je nu dan?
  2. Doe ik ook... ik bedoelde alleen dat ik geen btw aftrek bij de omzet belasting. Bij pakketjes van dhl kan dat wel.
  3. Voor 2010 was dit ook zo. Maar als het goed is heb je een brief van de KvK gehad. Per 1 januari 2010 vallen maatschappen onder de categorie "nieuwe inschrijvers". http://www.kvk.nl/nieuwe_inschrijvers/ Wel inschrijven dus. Daarnaast twijfel ik er sterk aan of een webshop wel in een maatschap gedreven kan worden. Regulier maakt men dan gebruik van een vof. Het is eigenlijk gewoon jammer. M.b.v. internet ligt de juiste info over wat wel en niet moet voor het oprapen. Met een Excel-sheet heb je binnen no-time een prima overzichtelijke administratie die door de BD geaccepteerd wordt. Een beetje inzet mag je van een ondernemer toch vragen? Maar je geeft zelf al aan dat het "niet heel serieus" is. Wellicht verstandiger om hier een slotje op te gooien? Ik heb nooit een brief van de KVK gehad, heb mij voor 2010 aangemeld bij de BD als maatschap en heb sindsdien elk kwartaal de omzetbelasting betaald. Bij de inschrijving heb ik omschreven wat wij deden en ik neem aan dat zij het dan wel aangeven dat het een VoF is. Met niet heel serieus bedoel ik meer dat ik dit niet full time doe, ik wil het uiteraard wel volledig legaal doen en als dat betekend overal een factuur voor aanmaken dan moet dan maar.
  4. Kwa boekhouding heb ik alleen een voorraad lijst en bestellijst met ordernummers van iedere order. En aan de hand van het ordernummer kan ik zo in mijn email programma(online opgeslagen) vinden aan wie het geleverd is. Zou dit dan voldoende zijn en het apart aanmaken van facturen niet nodig is.
  5. Doe je dit werk niet alleen? Dan denk ik dat je een vennootschap onder firma bedoeld. Een maatschap komt je eigenlijk alleen bij artsen fysiotherapeuten e.d. Dan is het wellicht handig dat je ook een vof contract maakt. als je het alleen doet is het gewoon een eenmanszaak. Ik doe de webshop samen met mijn zus en sta al een jaar ingeschreven als maatschap bij de BD. Lees nu dit hier: http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/rechtsvormen/maatschap Maatschappen worden niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Denk dat ik dit ooit heb gelezen en daarom dacht dat het niet hoeft.
  6. Factuur maken zal geen probleem zijn moet alleen een goed programma vinden die het mooi in een database stopt en het makkelijk maakt om het uit te printen. Stel ze komen op bezoek, welk adres zouden ze dan nemen van de maatschap of bellen ze eerst wel? Want we wonen niet bij elkaar en de voorraad/administratie ligt alleen bij 1 persoon.
  7. Dat men het binnen 7 werkdagen terug kan sturen etc hou ik me ook gewoon aan Ik ben 24 en doe dit meer als bijbaantje dus niet heel serieus. Maar goed ik had begrepen dat KVK niet noodzakelijk was maar schijnbaar wel dus?! Het gaat om een maatschap. Na wat beter lezen zie ik idd dat het verplicht is.. dat wordt aanmelden dus. En het is dus verplicht om overal een factuur voor te maken? Dan kan ik die gewoon digitaal bewaren en hoef het niet perse aan elke klant mee te geven toch?
  8. Hoi, Ik ben al een tijdje bezig bedrijfsmatig spullen verkopen op Marktplaats en heb dus ook een btw nummer. Nu doe ik al mijn bestellingen gewoon per email en lever ik normaal geen factuur bij de bestelling. Ik weet dat als de belastingdienst komt ik voor alles een factuur moet hebben maar vroeg mij af of je deze achteraf ook kan maken(dus na het bezoek van de BD). De omzetbelasting bereken ik nu heel simpel door alle inkomsten/omzet te belasten met 19%, kwa aftrek heb ik alleen kosten voor pakketjes bij dhl(bij TNT zit geen belasting). Het scheelt enorm veel werk als ik dus niet overal een factuur van maak en was dus van plan om als de belastingdienst ooit langs komt ze alsnog aan te maken. Hoop werk maar dat risico wil ik best aangaan. En nog een vraagje, ik heb nu geen KVK want ik zie het nut er niet van in maar goed het oogt misschien wat professioneler. Zijn er nog andere nadelen bij de KVK dan de kosten die ik bereken via de site(en de spam..) http://www.kvk.nl/over_de_kvk/factuur_kvk/bereken_de_jaarlijkse_bijdrage/?refererAliasStat=rekenmodule? Bedankt alvast
  9. Ik heb een webshop en zoek een simpel boekhoudprogramma waar ik makkelijk kan uitrekenen hoeveel omzetbelasting ik moet betalen. Op dit moment doen wij alle orders via email(via Marktplaats etc) en weten nog niet zeker of we wel een website gaan maken. Er wordt bijna nooit om een factuur gevraagd maar het zou wel fijn zijn om die automatisch te kunnen maken als de klant erom vraagt. Voor de rest is het makkelijkste om voor elke verkoop alleen het ordernummer in te vullen en het artikel en dus de winst. Voorraadbeheer etc doe ik al in Excel. Ik heb al wat programma's geprobeerd maar die zijn vaak te omslachtig voor mij, dan moet ik voor elke nieuwe klant een nieuw bestand aanmaken en met tig klanten per week die bijna allemaal geen factuur willen is dat nogal nutteloos werk.
  10. Nee dat snap ik maar ik deed het meer als test stel ik verdiende in 2009 ook 4000. En dit jaar zal ik ook weer €10.000 verdienen of niet meer met mijn andere werk. Maar goed dan zal het wel kloppen dat ik dan dus €832 moet betalen.
  11. Dus dan moet ik het invullen als opbrengsten uit overig werk? Moet ik dan nergens invullen dat ik daar wel btw over heb betaald al? Ik heb vorige jaar wel €10.000 verdient met mijn andere baan en als ik dat alleen invul hoef ik niets bij te betalen maar voeg ik die €4000 toe dan moet ik gelijk €832 betalen. Is dat dan de bedoeling of mis ik iets?
  12. Bedankt voor de snelle reactie. Nu snap ik het al :) maar goed we maken beide niet 1225 uren per jaar(met ze 2en misschien net bij elkaar) dus daar komen we dan toch niet in aanmerking voor. Zit me dan wel af te vragen hoeveel inkomstenbelasting ik dan alsnog moet gaan betalen over de verdere winst, nu verdienen we dus amper €1000 per persoon per kwartaal en als daar dan nog +/- 1/3 afgaat is het niet echt rendabel meer. Waar moet ik die €4000(die ik dan in een jaar zou verdienen) invullen in de IB? Dan kan ik is kijken wat er gebeurt als ik dat in 2009 zou hebben verdient.
  13. Ik heb sinds januari een webshop samen met mijn zus en zag dat ik in aanmerking kom voor de startersaftrek. De winst is nu maar ongeveer €2500 per kwartaal en als ik daar over aangifte doe elk kwartaal moet ik ongeveer €500-600 betalen aan de belastingdienst. Aan de criteria voldoen wij dus wel(ook de uren). Maar hoe moet ik het nu toepassen? Of gebeurt dat pas aan het einde van het jaar en krijgen we het geld dan terug? En nog een heel andere vraag, veel van mijn facturen heb ik digitaal, ik neem aan dat dit gewoon mag en als de Belastingdienst ze wil zien ik ze dan pas hoef uit te printen? Vaak als ik trouwens iets aan mijn klanten verkoop gaat dit via email en zonder "officiële factuur" mag dit zo wel of moet ik voor elke verkoop een factuur aan maken?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.