xilent_xage

Junior
  • Aantal berichten

    8
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

xilent_xage's trofeeën

  1. 'het stelt niet zoveel voor' als in: 'het is niet zo moeilijk om te bouwen'. ik ben perfectionist en mierenneuker, dus technisch zit het goed in elkaar. dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen bugs zijn, of punten aan verbeterd kunnen worden :)
  2. Dat jullie graag een voorbeeld of demo willen zien is natuurlijk begrijpelijk. Ik hoop dat ik nu niet tegen de HL-filosofie inga, maar ik wil die op dit moment nog even niet publiekelijk met jullie delen. Vooral omdat ik de gevolgen van een 'coming-out' nog niet helemaal heb overdacht. Ik heb inmiddels al wel per PM richting Stefan wat meer inzicht verschaft en ook een demo toegezegd. Behalve dat ik (misschien ook deels uit gewoonte) nog even 'in de kast' wil blijven, probeer ik ook meer te focussen op een groeistrategie dan het produkt zelf. Maar ik snap ook dat als ik een (vernieuwend) produkt voorstel, dat reacties uitlokt. En ik vind het dan weer erg moeilijk om niet op die reacties in te gaan ;D Bedenk dat dit basically voor het eerst is dat ik mijn concept aan een kritisch panel voorleg.
  3. Nog even ingaan op dat laatste kritiekpuntje: is het niet zo dat je door het uitbesteden van de implementaties de organisatorische problemen enorm beperkt? Mijn idee is dat de partners het volledige implementatietraject voor hun rekening nemen, dus ook support. Zij fungeren dan feitelijk als een soort buffer tussen mij en mijn klanten, alleen zaken waar ze zelf niet uitkomen spelen ze door naar mij. Als ik me daarnaast volledig op het CMS kan toeleggen kan ik nog wel een eindje groeien zonder deze problemen omdat ik nu misschien 2-4 uur per week kan besteden aan mijn CMS, dan 60 oid. Dat is een flinke groei, zonder bijbehorende rompslomp, Dat gezegd hebbende heb je in hoofdlijnen natuurlijk gelijk, en tegen deze issues loop ik momenteel ook al een beetje aan. Er zitten nog best wat 'ruwe kantjes' aan mijn CMS, en ook aan mn bedrijf. Doordat ik zo ontzettend moet multitasken is het een behoorlijk bumpy road geweest tot op heden. Ik ben een mierenneuker en perfectionist, dus dat is geen goede combinatie. Hoewel ik snap dat het leerzaam is baal ik van elk steekje dat ik heb (moeten) laten vallen... Overigens (en misschien praat ik nu teveel als techneut) snap ik het 'eerst zien dan geloven' puntje wat in sommige reacties doorklinkt niet goed. Geen probleem hoor, daar niet van, maar technisch gezien stelt het allemaal niet zo heel veel voor wat ik heb gedaan. Uiteindelijk is het in mijn ogen vooral het idee geweest om eens een CMS te bouwen vanuit marketingperspectief, en niet zozeer de technische prestatie?
  4. wederom dank voor de reacties. even een paar korte antwoorden tussendoor: [*]er worden in de reacties een aantal (gratis) alternatieven genoemd voor delen van mijn cms. Ik denk zelf dat voor de meeste marketing-functies die ik aanbied wel van dit soort alternatieven bestaan. Het voordeel van mijn pakket is dat alles geintegreerd is. Dat biedt de gebruiker gemak en overzicht, maar vooral extra mogelijkheden, zoals eerder genoemde voorbeelden. Zal er nog eentje aan toevoegen: Een klant gebruikt mijn CMS om gepersonaliseerde folders aan te bieden per mail. Daarin staan alleen produkten die de gebruiker niet al eerder heeft gekocht, uit het segment waar de bezoeker in geinteresseerd is. Bovenaan de folder bieden we het laatste op de website bekeken produkt aan met een leuke korting. Ik noem maar een puntje waar de integratie meerwaarde biedt. [*]mijn doelgroep is niet zozeer een bepaalde sector, wel een bepaald segment: Mijn klanten gebruiken stuk voor stuk hun website actief voor het werven van klanten, verkopen van produkten enz. Daar komt de (marketing-)meerwaarde van mijn produkt ook het beste tot zn recht. Partijen die een website hebben 'omdat dat nou eenmaal moet' of bij wijze van visitekaartje verwijs ik door naar de diverse gratis CMSsen en een partner die blij is met deze kleine klanten. [*]mijn core-business is nu eigenlijk vooral de ontwikkeling / implementatie. Ik wil daar graag vanaf, ik streef naar het CMS als core-business. [*]helaas geen demo beschikbaar. staat op mn lijstje direct onder een eigen website. begrijp me niet verkeerd, ik zie in dat dat heel belangrijk is voor de 'next step'.
  5. nog een idee: als je wat grotere klanten hebt is er vaak vraag naar SLA's. Partijen zijn bereid te betalen voor uptime garanties. Als je systeem goed en stabiel is moet je die garanties kunnen geven, en daar een goede prijs voor kunnen rekenen. Mijn SLA (grofweg): [*]wij nemen onderhoud en updates voor onze rekening (max x uur per maand) [*]wij garanderen een responsetijd van 4 uur (hebben we uitbesteed) [*]garantie van een uptime van x procent, indien we die niet halen is de SLA die maand gratis. (evt via een staffel) Hierop zit m.i. een goede marge, omdat je het onderhoud toch wel uitvoert, en soms is er niks te doen, de responsetijd is bijna nooit nodig, en in het ergste geval mis je de inkomsten voor de SLA.
  6. Allereerst nog even mijn complimenten voor het forum. Sta versteld van de doordachte meningen (zowel de enthousiaste als de kritische). Waarvoor veel dank! Om een deel van de nieuwsgierigheid te bevredigen hierbij even een (niet compleet-) lijstje van de marketingfuncties van mijn CMS: [*]Search Engine simulator: dmv een tagcloud zie je bij de editor welke keywords hoeveel nadruk krijgen op de pagina [*]Concurrentiemonitor: houdt je online concurrenten in de gaten qua positie in Google (dus hoe hoog ze in de zoekresultaten van Google staan op jouw keywords), inkomende links van je concurrent. Daarnaast een quickscan om potentiele nieuwe concurrenten op jouw keywords te ontdekken. Beiden draaien periodiek en houden je op de hoogte van wijzigingen, en er worden historische grafieken bijgehouden. [*]Uitgebreide statistieken (van nieuwsbrieven en je site) [*]Linkmanagement, houdt je inkomende links in de gaten en waarschuwt je bij wijzigingen (link verwijderd, nofollow, nieuwe link, dat soort dingen) [*]Mediamonitor houdt blogs en online media bij op nieuws mbt jouw keywords en waarschuwt je bij updates. Handig om op de hoogte te blijven van vaknieuws en ontwikkelingen in je markt. [*]CRM die je website, mailings en statistieken integreert, kan gebruikt worden voor oa profiling van je relaties (bijvoorbeeld: handig om in je CRM te zien welke webpagina's een prospect als laatste heeft bekeken!), en personalisatie van je mailings (ik werk nu met een modulaire nieuwsbrief, waarbij je nieuwsitems selecteert, en het systeem vervolgens bepaalt welke nieuwsitems voor welke user interessant zijn, zo krijgen sommige klanten marketinggerelateerde nieuwsbrieven, terwijl bij anderen de focus meer op techniek of ondernemen ligt. deze interesse kun je zelf bijhouden, users laten aanpassen in hun profiel, of automatisch laten kiezen op basis van bezochte pagina's/geplaatste reacties). Ook veel gebruikt: Relaties een eigen pagina geven waarop ze hun tickets kunnen bijhouden, hun NAW kunnen corrigeren, hun factuurstatus kunnen zien. En natuurlijk online enquetes (KTO's ed)... [*]Kwalitietscontrole van je website. Mijn systeem detecteert (en waarschuwt voor) downtime, maar ook pagina's die traag laden, routeringsproblemen (bijvoorbeeld als je site naar de VS traag is), errors, niet-validerende html, usability-issues etc. Zoals door meerdere mensen genoemd heeft elk systeem ook zijn nadelen. In mijn geval zijn dat er twee: [*]Implementatie van websites is sterk vereenvoudigt, maar nog niet optimaal. Ik werk nu met een combinatie van templates en .ini bestanden. In de templates kun je widgets en invoervelden defineeren. Het is geen rocketscience, maar vergt wel enige specifieke kennis van het systeem. [*]De focus van mijn CMS ligt op het content-gedeelte en het marketing-gedeelte. Het gevolg is dat de overige delen enigszins spartaans zijn uitgevoerd. Bijvoorbeeld het CRM: Je kunt zelf profielen opstellen van je users, importeren/exporteren, zoeken/filteren, in groepen indelen en een log bijhouden. Daarmee voorzie je min of meer in de basisfunctionaliteit van een CRM. Maar mijn CRM-gedeelte kan nooit concurreren met een dedicated CRM waar je veel meer toeters en bellen hebt. Idem voor mijn order/facturatiesysteem, mijn statistieken, mijn ticketsysteem etc. Het doet wat het moet doen, maar niks extra's. Overigens is in de praktijk ook al gebleken dat dat voor sommige kanten juist een voordeel is: Ben nu bezig met een CRM voor een klant die merkte dat hun vorige (dedicated) CRM (Sage) niet gebruikt werd door de medewerkers omdat het te complex was :) Ok, tot hier even de produktuitleg. Ik waardeer alle feedback hierop, maar mijn vraag was vooral gericht op een te volgen groeistrategie. Een optie die hierboven wordt gesuggereerd is om het niet in partners te zoeken, maar vooral mijn eigen ding te blijven doen (met waar mogelijk automatisering om de boel te versnellen). Dat is inderdaad een optie. De reden dat ik op het partner-idee hink is het volgende: ik bouw vooral vrij complexe websites met veel maatwerk. Hoe ik ook automatiseer, ik verwacht niet meer dan 5-10 websites per jaar te kunnen opleveren. Opzich geen probleem, ik verdien er aardig op, en de licentie-inkomsten zorgen voor enige financiele continuiteit, en stijgen rustig mee. Maar het implementatie-traject is tijd- en energierovend. Voorbeeld: Ik heb nog geen eigen website. Na 4 jaar ondernemerschap. Gewoon geen tijd voor. Daarnaast kan ik onvoldoende tijd stoppen in mijn CMS: ik heb nog een heleboel goede plannen en verbeteringen in mijn hoofd, waar ik nu niet aan toekom. Ook ervaar ik deze situatie als enorm stressvol, omdat ik vaak met 100 dingen tegelijk bezig ben, en er veel te veel uren insteek. Daar tegenover staan kansen: Ik heb tot nu toe nog nooit iets aan aquisitie hoeven doen anders dan langsgaan op gesprek en offreren. Ik heb geen website, nog nooit ergens geadverteerd, alles gaat tot nu to via mond-op-mond. Mijn offertes hebben een 80-90% succesratio. Als een klant een pitch doet dan win ik em in ongeveer 60% van de gevallen. Van al mijn klanten is denk ik 80-90% na de eerste opdracht vaste klant gebleven. Dat is natuurlijk fijn en makkelijk, maar het geeft me ook het gevoel dat ik een goed produkt heb, waar meer uit te halen valt. Als het allemaal zo makkelijk gaat, en ik heb iemand voor me die de boel aan de lopende band wil gaan verkopen, wat let me dan om op te schalen? Ik heb inmiddels mijn prijzen opgevoerd, om een buffer te kunnen aanleggen voor eventuele uitbreiding: Waar ik eerst 1.000-3.000 euro voor een website vroeg is dat nu 3.000-20.000 euro. Uiteraard is het produkt ook verbeterd: Ik heb het design uitbesteed aan een partner waar ik prettig mee samenwerk. Zij structureren informatie, doen sessies met de klant, usability-onderzoek en templating. Daarnaast lever ik goptimaliseerde code (loadtime, seo), een keyword-analyse, en kan ik ook teksten / content / sla leveren. Maar ondanks groeiende buffers vind ik de stap naar personeel in dienst best groot / eng. Verzekeringen, een kantoorpand, arbo, contracten, advocaten, dit alles werpt voor mij een (psychologische) barricade op. Ook omdat mijn bedrijf tot nu toe draaide op de flexibiliteit en lage kosten (geen kantoor, geen personeel, nauwelijks investering, geen lening, alles zelf doen) en dat ervaar ik als een prettige manier van zakendoen. Al mis ik natuurlijk soms wel iemand om verantwoordelijkheid mee te delen en te sparren, maar voor dat laatste heb ik jullie nu gevonden :) Kortom, ik loop een beetje tegen mn plafond aan, en ik ben op zoek naar een manier om uit te breiden die past bij mijn businesmodel, mijn produkt, mijn branche, mijn klanten... Ben dus ook benieuwd naar jullie feedback op dit groeiscenario. Voor wat hoort wat, ik zal een dezer dagen alle niet beantwoorde vragen over mn produkt zo goe dmogelijk per pm beantwoorden om de boel overzichtelijk te houden en niet teveel offtopic te gaan.
  7. Ik stond een aantal maanden geleden voor dezelfde beslissing, en heb toen een aantal fouten gemaakt die ik best durf te delen ;D In feite komen er twee problemen kijken bij de invoering van een licentiefee (want dat is basically wat je wil): 1. Hoe bepaal je de prijs? 2. Hoe voer je het systeem in zonder dat je klanten gaan morren? Ad 1 was ik zo bijdehand om het gewoon direct aan een aantal klanten te vragen: Wat is dit produkt jullie waard? Of: Wat hebben jullie ervoor over? Zelfs na enig doorvragen kwam daar geen zinnig antwoord uit. De reden is dat mijn klanten (misschien geldt dat niet voor die van jullie) eigenlijk geen flauw benul hebben van de waarde van dit soort produkten. Uiteindelijk heb ik mijn prijzen van twee zaken laten afhangen: (1) prijs/prestatieverhouding tov concurrerende produkten en (2) mijn idee over de budgetten van mijn klanten. Punt 2 is denk ik vooral een marketing/communicatie-issue. Ik heb de invoering van de fees door een brief laten voorafgaan, waarin ik uitleg dat het produkt wat de klant afneemt inmiddels volwassen is geworden. Daarbij heb ik een aantal concrete verbeterpunten van het afgelopen jaar genoemd. Op die manier weten klanten dat ze niet voor niks betalen: ze hebben er immers een beter produkt voor teruggekregen. Om dit gevoel te versterken heb ik de licentie-fee gekoppeld aan een aantal goodies: gratis updates en backups: kost mij (bijna) niks, maar is wel netjes om te leveren. Nog een ander puntje wat me te binnen schoot (geen idee of dit voor jullie ook geldt): Soms kun je niet iedere klant evenveel vragen. Een staffel is dan een goede en eerlijke manier, lijkt me verstandig dat je daarvoor gekozen hebt, al valt over de exacte uitvoering natuurlijk altijd nog wel wat te steggelen. Ik heb er bijvoorbeeld voor gekozen om mijn produkten voor de allerkleinste gebruikers gratis te laten. Op die manier blijf je lekker toegankelijk en wie weet hoe snel die kleine bedrijfjes groeien en een grotere licentie afnemen. Dit kan natuurlijk alleen als je produkt niet al te hoge onderhoudskosten heeft.
  8. Hoi, Zoals zovelen in de internetbranche ben ik mijn bedrijfje begonnen naast mijn studie, websiteje hier, servertje daar. Daardoor beschikte ik na mijn afstuderen over een redelijk netwerkje, en behoorlijk wat code die ik kon hergebruiken. Ik heb zowel een IT-opleiding als een marketingopleiding (universitair) achter de rug, dus wil me focussen op het snijvlak van die twee. Vier jaar geleden ben ik mijn bestaande tools en kennis gaan bundelen, en heb zo een eigen Content Management Systeem gebouwd, omdat ik iets miste in alle bestaande CMSsen: het marketingaspect. Mijn CMS stelt de gebruiker in staat om niet alleen de website aan te passen, maar ook te promoten. Er zitten uitgebreide webstatistieken in (een eind richting Google Analytics), maar ook tools om je positie in zoekmachines bij te houden en inkomende links te genereren (geen illegale scriptjes maar een nieuw concept gericht op kwaliteit) enz. Doordat alles in 1 pakket is ondergebracht heb je als ondernemer goede controle over het geheel, en bovendien werkt alles met alles samen: personalisatie van je website, statistieken van je nieuwsbrieven, actiepagina's enz. Het is allemaal wat teveel om hier uit te leggen maar ik hoop dat ik het concept duidelijk heb gemaakt. Ik richt me op middelgrote bedrijven, zeg 50+ werknemers, omdat die bereid zijn om voor dergelijke techniek te betalen. Ik heb wat collega's (ZZP-ers en oproepkrachten) die me kunnen helpen, maar ik zit een beetje aan te hikken tegen echte 'groei'. Het gevolg is dat ik bijna alles alleen doe, van aquisitie tot factureren, van implementatie tot onderhoud. Daardoor kom ik niet echt verder, ik kan er goed van leven maar thats it. Mijn meeste tijd stop ik in projectmanagement en implementaties van mijn CMS. Hierdoor kan ik maar een beperkt aantal klanten per jaar aan. Daarnaast legt dit gebeuren een groot beslag op mijn priveleven (lees: geen), en levert het erg veel stress op omdat je 100 dingen tegelijk moet doen. Omdat ik toch verder wil heb ik het afgelopen halfjaar gebruikt om mijn CMS te 'professionaliseren'. Die fase is nu bijna klaar: Het is nu mogelijk om snel en simpel websites te bouwen gebaseerd op mijn 'pakket'. Bovendien is het systeem nu gedocumenteerd. Het idee is dat ik implementaties nu kan gaan uitbesteden. Ik heb daar nu een kleine partij opgezet die 2 websites gaat bouwen op mijn systeem. Daarnaast heb ik goed contact met een zakenrelatie die erg enthousiast is over mijn product, en mij zo nu en dan in contact brengt met klanten. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en hem gevraagd of hij interesse heeft in een partnership oid, waarbij hij mijn produkt verkoopt. Hij heeft een groot en goed netwerk, we kunnen goed met elkaar overweg en er is wederzijds vertrouwen. Hij heeft positief op mijn voorstel gereageerd, al hebben we nog niks concreet afgesproken. Mijn idee is dus om nu een partner te zoeken die de implementaties voor zijn rekening kan nemen, zodat we 'productie kunnen gaan draaien'. Het is een mooi concept, de huidige klanten zijn enthousiast, we leveren state-of-the art websites af (al zeg ik het zelf). Ik lever er nu 5 per jaar af, in genoemde opzet zouden dat er misschien wel 50 of 500? kunnen worden. Ik wil me dan richten op mijn sterke punt: Het CMS. Hiervoor vraag ik nu een licentievergoeding (50-100 euro per maand), dus daar zit opzich nog een heel redelijke marge op. Allereerst ben ik benieuwd naar jullie (kritische-) feedback op dit plan, daarnaast zit ik nog met de vraag hoe ik in hemelsnaam een goede partner voor de implementaties kan vinden. Aan de ene kant heb ik denk ik best wat moois te bieden: klanten, een mooi produkt dat relatief eenvoudig te implementeren is. Aan de andere kant ben ik wel op zoek naar een partner die betrouwbaar is, in staat is om goede implementaties te doen, en bereid is om in ieder geval een deel van de productie aan mijn systeem te wijden. Extra mooi zou het zijn als de partner zelf ook klanten kan aandragen. Ook al heb ik het zo makkelijk mogelijk gemaakt, het vereist toch een flink leertraject voor mensen met dit systeem kunnen werken. Schiet ;D
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.