Beste Nina,
"Alleen nu weet ik het nog niet helemaal hoe ik het moet inboeken voor de debiteur die niet volledig het factuur heeft betaald, via de telefoon reageert hij niet en via de mail, is ondertussen al een week geleden dat ik hem heb gemaild betreft kopie boete en niet eens met de afgeschreven uren, nou is het natuurlijk laatste keer dat wij voor hem rijden, en zo gezegd uren kwijt, maar bedrag van factuur was 434,35 en hij heeft betaald 223,35 (heb nog een factuur open staan van 650,00 euro hoop dat hij die wel goed betaald) hoe kan ik dit het beste boeken "Debiteur, betaling van 223,35" en dan boekingstuk van "aan debiteur 211,00"?"
Beste Nina,
Op het moment dat je een factuur inboekt is (standaard)
#Debiteur
Aan #Omzet
(Aan #BTW)
Op het moment dat debiteur betaalt:
#Liquide Middelen
Aan Debiteur
Nu staat er in jouw geval nog een bedrag open op de betreffende debiteur, als je twijfelt of je dit bedrag gaat ontvangen dan tref je hiervoor een voorziening.
# mutatie voorziening debiteur excl. BTW (W&V)
Aan # voorziening debiteuren excl. BTW (Balans)
Als later blijkt dat de debiteur niet meer gaat of kan betalen boek je
# oninbare debiteur (W&V)
# (te vorderen BTW)
Aan # debiteur
+
# voorziening debiteuren excl BTW (Balans)
Aan # mutatie voorziening debiteur excl. BTW (W&V)
Als later de debiteur toch betaalt boek je
# liquide middelen
Aan # debiteur
+
# voorziening debiteuren excl BTW (Balans)
Aan # mutatie voorziening debiteur excl. BTW (W&V)
Om BTW terug te vorderen dien je bewijsstukken aan te leveren bij de belastingdienst en dan storten zij de BTW terug.
Dit is de officiele manier om dubieuze debiteuren te boeken.
Echter als je denkt dat een incassoprocedure niets uithaalt (of simpelweg niet opweegt tegen de uiteindelijke baten) lijkt het me m.i. makkelijker om gewoon een creditnota te sturen, en indien aanwezig de BTW terug te halen en van het gezeur af te zijn.
Met vriendelijke groet,
Paul