De installatie is inderdaad voorzien van een mogelijkheid om sensoren aan te sluiten (deurcontactschakelaar, drukmat, lichtsluis, ed.) Als een van deze sensoren contact maakt/verbreekt, wordt de installatie direct stroomloos geschakeld. Deze sensoren zullen worden aangebracht op alle toegangen waardoor onderhoudspersoneel de ruimte kan betreden waar de installatie staat (zeg maar als extra veiligheid, mocht iemand vergeten de installatie uit te schakelen)
Het probleem is echter, dat er nu 1 toegangsmogelijkheid blijkt te zijn, waardoor ook andere personen dan het onderhoudspersoneel de ruimte kunnen betreden. Bovendien blijkt deze ook nog eens heel moeilijk elektronisch te beveiligen te zijn. Het kan wel, maar dan alleen tegen aanzienlijke meerprijs (die onze klant inderdaad niet wil betalen)
Een veel goedkopere oplossing (en ook veiliger, want er is nooit kans op storing o.i.d.) zou een fysieke barriere zijn, maar om de een of andere reden wil de klant dit ook niet.
We zitten nu dus in een soort patstelling, waarbij onze installatie aan alle (in eerste instantie) gestelde eisen voldoet, voorzien is van al het benodigde papierwerk, opgebouwd is uit alleen maar de beste componenten (soms zelfs duurder dan gecalculeerd, omdat we nu eenmaal geen concessies wilden doen aan veiligheid en kwaliteit) en dat we door deze onvoorziene omstandigheid deze nu eigenlijk niet kunnen afleveren, omdat men niet accoord gaat met een goedkope oplossing en niet wil betalen voor een duurdere.
Waarschijnlijk staan we volledig in ons recht als we weigeren te leveren, maar iedereen hier kan dan natuurlijk op zijn klompen aanvoelen dat we (voorlopig) kunnen fluiten naar onze laatste termijnen en de relatie met de klant er ook niet beter op zal worden (hij kan dan namelijk ook niet opleveren aan zijn klant)