dvid82

Junior
  • Aantal berichten

    9
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

dvid82's trofeeën

  1. Geachte, Denk erover na om samen met mijn partner een pand te kopen welke ik voor 2/3 zal verhuren als woning aan een derde. 1/3 van het pand zal ik voor mijn bedrijf gebruiken. Pand zal volledig vallen in mijn box3. Vraag is welke kosten van mijn bedrijf kan ik aftrekken zijnde kosten. Ik zal geen huur gaan rekenen ivm TBS omdat dit niet voordelig uit zal pakken. Kan ik 4% van 1/3 van de WOZ van de winst aftrekken?? Dit had ik ergens gelezen. -1 G/W/L zal volledig op naam worden gezet van de bewoners van de woongedeelte. Via een tussenmeter is dan mijn deel terug te zien. Echter de rekening daarvan zal op hun naam staan. Kan ik en evt. hoe deze kosten aftrekken voor het gedeelte wat ik betaal? Gemeentelijke belastingen?? -2 Zijn er nog andere kosten betreffende huisvesting welke ik kan aftrekken? Zie door de bomen het bos niet meer helemaal :)
  2. Beste, Stel je hebt samen met je vriendin ( Fiscale partner) een woning waarvan ongeveer 1/4 kantoorruimte is( Zelfstandige kantoorruimte) Je fiscale partner heeft daar haar eigen eenmanszaak in. Huis en hypotheek staat op beide namen. Zoals ik heb begrepen moet de kantoorgedeelte van de woning op de bedrijfsbalans staan van de eenmanszaak. Waarbij alle kosten van het kantoor als bedrijfskosten kunnen worden opgevoert. - Hoe kun je een huurbedrag rekenen voor de kantoorgedeelte. - Hoe zit het dan met de hyp rente aftrek. Blijft deze volledig van kracht ook voor de kantoorruimte? - Hoe zit het met de TBS
  3. De titel zegt het al. Ik heb een bedrijfspand in prive welke welke verhuurd is. Het beheer van dit pand wordt door een derde partij gedaan. Nu is mijn vriendin ( fiscale partner) makelaar en doet zij ook beheer van panden etc.. Is het toegestaan om dit beheer door haar te laten doen. Waarbij natuurlijk alle kosten bij mij in rekening zullen worden gebracht Extra info misschien van belang - haar bedrijf is in onze gezamelijke woning gevestigd daarbij is sprake van zelfstanidige werkruimte. Intentie is natuurlijk om ervoor te blijven zorgen dat dit pand in box3 blijft vallen en ik straks niet beticht wordt van te actief vermogensbeheer waardoor het risico zou bestaan dat het pand van box 3 naar box 1 verhuisd.
  4. Inmiddels ben ik na veel lezen tot een andere conclusie gekomen. - Al er sprake is van een zelfstandige woonruimte welke voldoet aan de eisen etc.. is men verplicht een woning administratief te splitsen waarbij het kantoor gedeelte in box3 zal vallen, en er geen hypotheekrente aftrek meer bestaat over die gedeelte van de woning. Over de gemaakte winst zal men later moeten afrekenen. 4% van de woz waarde van die gedeelte van de woning kan men jaarlijks als box3 inkomen rekenen, daarnaast kan men een deel van de hypotheek welke aan de zelfstandige ruimte toekomt opvoeren als bedrijfskosten. - Alle gemaakte kosten tbv van de verbouwing etc.. kan men in tien jaar afschrijven als bedrijfskosten, de btw is echter wel gelijk aftrekbaar. De kosten voor de inrichting kunnen ook gewoon worden afgeschreven de BTW is wel gelijk terug te vorderen. - Men kan van de g/w/l, internet en tel rekeningen de btw gelijk terugvorderen, een deel welke men gebruikt als prive kan men niet als kosten opvoeren. Kloppen bovenstaande conclusies????
  5. Beste, Bedankt voor de link: Het geheel heb ik gelezen waarbij ik tot de volgende conclusie ben gekomen. De woning splitsen waarbij het kantoor gedeelte zakelijk wordt gezien is niet verstandig gezien de te verwachten grote overwaarde. Het zal in mijn situatie handiger zijn om de woning privé aan te houden en 4% per jaar van de woz waarde van het kantoor gedeelte op te voeren als bedrijfskosten. Kan ik over de gehele hypotheekbedrag nog steeds hyp rente aftrek krijgen, gezien ik niet een gedeelte hiervan opvoer als bedrijfskosten? Daarnaast kan ik alle kosten ten behoeve van de inrichting en verbouwing van het kantoorgedeelte opvoeren als bedrijfskosten en daarvan ook de BTW terugvorderen. Bovenstaande is allemaal mogelijk omdat er sprake zal zijn van zelfstandige kantoorruimte. Ik vraag me nog steeds af hoe het met de TBS regeling zit. Mijn vriendin en ik zijn niet getrouwd, de woning staat wel op onze beide namen. Gezien ik geen huur zal betalen en alleen er sprake zal zijn van het opvoeren van 4% kosten denk ik dat de TBS niet van toepassing zal zijn. Daarnaast kan een deel van de kosten in mijn geval 33% van het electra, water en gas als bedrijfskosten worden opgevoerd, echter kan wel het totale btw worden teruggevraagd als het kantoor de facturen betaald. De 66% restant van dit betaalde bedrag voer je jaarlijks op als privé storting. Kunnen jullie mij aub begeleiden in bovenstaande conclusies bevindingen.
  6. Om die verplichting te voorkomen is het mogelijk het bouwkundig zo aan te passen dat het niet meer als zelfstandige ruimte kan worden gezien We zijn overigens niet getrouwd we hebben een samenlevingscontract.
  7. Beste RK, Ik begrijp je niet helemaal, bestemmingsplan technisch is alles in orde. Ik begrijp niet welke betrekking jouw antwoord heeft op het fiscale deel.
  8. Beste, Samen met mijn vrouw ga ik een woning kopen waarbij ik in die woning een gedeelte als kantoor wil gebruiken Deze aparte ruimte zal een eigen opgang, sanitaire voorziening, aparte tussenmeters etc.. krijgen, echter is het ook bouwtechnisch mogelijk de aanpassingen minder ver door te voeren zodat het pand niet een aparte splitbare werkruimte krijgt. Daarbij ben ik vanplan mijn bedrijf in deze ruimte te gaan vestigen. De woning gaan wij prive kopen, dus geen btw aftrek. Ongeveer 33% van het totale pand zal voor mijn bedrijf fungeren. Voor het goed kunnen gebruiken van deze ruimte moet ik kosten maken. Ik geef er de voorkeur aan niet het gedeelte van het pand als ondernemingsvermogen aan te laten merken omdat dan we later over de winst bij verkoop inkomsten belasting moeten betalen. De hyp kosten zullen we geheel prive betalen en niet opvoeren als bedrijfskosten. Vragen: - Kunnen wij de kosten van de verbouwing opvoeren als bedrijfskosten terwijl het pand als prive vermogen blijft bestaan. - Hoe zit het met de kosten van G/W/L. - We zullen 1 telefoonabbonement nemen van KPN waarmee we ook prive gaan bellen. - Wat kan ik in deze situatie het beste doen. Graag zou ik de kosten van het verbouwen van het kantoor willen voeren als bedrijfskosten.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.