kelly1986

Junior
  • Aantal berichten

    7
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

kelly1986's trofeeën

  1. Ook nog iets anders, maar wel over cadeaubonnen: Ik kom er net achter dat mijn boekhoudpakket de rekening 8100 Omzet alleen maar gebruikt voor aanschaf en inleveren van cadeaubonnen (ik heb ook nog een rekening voor Omzet Behandelingen en Omzet Verkoopproducten), dus is dit in feite de tussenrekening Cadeaubonnen. Dit klopt toch niet? Want dan komt het op de W&V rekening en eind van het jaar op je Eigen Vermogen. Maar eigenlijk zou het toch op een grootboekrekening in rubriek 1 (betalingsmiddelen) moeten komen te staan, waardoor je het mee neemt in je balans en nog niet ingeleverde cadeau bonnen dus nog open staan? Want doordat het op die rekening 8100 staat heb ik de uitstaande cadeaubonnen van 2010 als saldo niet meegenomen naar dit jaar. Hierdoor klopt mijn administratie dan niet omdat de rekening nooit glad kan lopen als iemand cadeaubonnen van afgelopen jaar in dit jaar inlevert. Graag jullie mening hierover.
  2. Volgens mij klopt het Omzet gedeelte niet. Bij sponsoring heb ik namelijk alleen maar kosten, geen omzet. De cadeaubon is gratis uitgegeven en degene die hem komt inleveren krijgt hiervoor een gratis behandeling. Hier moet ik dan toch geen btw over afdragen? Wat wordt dan de boeking?
  3. Na een hoop te hebben gelezen over het sponsoren van een stichting, kan ik toch niet het antwoord vinden dat ik zoek. Het gaat alleen maar over stichtingen die zelf een factuur sturen. Ik heb een eenmanszaak (salon) en draag btw af over mijn verkoop en diensten. Nu heb ik aan een stichting een behandeling gesponsord in de vorm van een kadobon. Op een festival van deze stichting (om geld in te zamelen), konden mensen voor 1 euro raden hoeveel knikkers er in een pot zaten. Het geld ging naar de stichting. Degene die de kadobon "gewonnen" heeft, kreeg dan "gratis" een behandeling in mijn salon. Nu is mijn vraag, hoe verwerk ik dit in mijn administratie? De uitgifte van de bon en het geven van de gratis behandeling tegen inlevering van de bon. Ik maak natuurlijk wel kosten, maar ik krijg er geen opbrengst van. Ik heb wel een grootboekrek. "Sponsoring" aangemaakt. En moet ik hier btw over afdragen? Alvast bedankt voor een reactie.
  4. Nog even een vraag betreft privé inbreng. Ik heb voor ik ging starten met mijn bedrijfje een aantal spullen privé gekocht, zoals een behandelstoel, een loupelamp en een aantal kasten. De waarde ervan bij de start was per ding minder dan 450 euro, dus kan ik het niet activeren en afschrijven. Normaal gesproken kosten deze dingen veel meer, maar ik heb het via een bedrijfje die failliet was gegaan gekocht. Ik heb er ook geen bonnen/facturen van, waardoor ik ook geen btw kan terug vorderen. Nu is mijn vraag; kan ik deze spullen wel als privé inbreng (storting) in mijn bedrijfje opnemen en direct in de kosten boeken? Of kun je alleen maar kosten boven de 450 euro vanuit privé inbrengen en moet je erover kunnen afschrijven? Alvast bedankt voor een reactie.
  5. Bedankt voor je snelle reactie! Ik hoorde ook verhalen van iemand dat als je facturen hebt betaald van je privé rekening je het dan aan Rekening Courant moet boeken? In het begin heb ik wel een btw bedrag van de Belastingdienst ontvangen op mijn prive rekening, maar dit had ik direct doorgestort naar mijn "bedrijfs" rekening (de wijziging van het rekeningnr. voor de btw was niet optijd binnen bij de Belastingdienst). Hierna is alles via de bedrijfsrekening gegaan. Maar wat bedoel je precies met 'in mijn boekhouding terugboeken"? Nogmaals alvast bedankt voor een reactie.
  6. Hallo allemaal, Hopelijk kan iemand mij met deze vraag helpen. Ik moet mijn aangifte nog doen over 2010. Hier heb ik mee gewacht tot ik mijn administratie van een excel sheet in mijn nieuwe boekhoudpakket heb geboekt. Ik had bij de start van mijn salon een aparte bankrekening (particulier maar gebruik als zakelijk) geopend om het gescheiden te houden, maar deze werkte niet direct. Hierdoor moest ik nog facturen van mijn andere "privé" rekening betalen. Nu heb ik van die facturen ook de btw teruggevorderd. Ik had toen niet genoeg geld op de "zakelijke" rekening dus heb ik het niet terug betaald van die rekening naar mijn "privé" rekening. Nu weet ik dat het bij een eenmanszaak niet uitmaakt van welke rekening van de 2 ik de zakelijke rekeningen betaal, zolang de tenaamstelling van het bedrijf en de btw maar op de factuur/bon staan en er duidelijk is welk gedeelte van de bankrekening zakelijk is. Maar moet je verplicht het bedrag van de "zakelijke" rekening terugstorten naar privé om het kloppend te maken? En als ik het niet terugstort, klopt het dan als dit mijn boekingen (memorialen) worden?: -Kosten (debet) -Te vorderen btw (debet) -aan Crediteuren (credit) En bij de betaling: -Crediteuren (debet) -aan Prive (credit) Als ik hier naar zoek vind ik alleen een forum van 2006 en zie hierin nog niet duidelijk het antwoord dat ik zoek. En als mijn boekhoudprogramma bij het invoeren van het beginsaldo bank als datum automatisch 1-1-10 pakt maar ik ben 1-9-10 gestart, moet ik dan als saldo 0,- invoeren en een memoriaal maken op de datum van de privé storting? Of moet ik als beginsaldo meteen het saldo van de privé storting invoeren? Als iemand dit aan mij duidelijk kan maken, red ik mijzelf verder weer met de boekhouding. Alvast bedankt!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.