Dank allemaal voor de nuttige reacties.
Ik zal proberen e.e.a. te verduidelijken.
@Joost, na een snelle bestudering van de loonstroken en wat ik van de vorige werkgever weet, is het wel zo dat ze dus 2 uur extra betaald kregen. Over de ADV-dagen weet ik nog verder niets, behalve wat zij beweren. Dit moet ik vragen bij de vorige eigenaar. Ook de reiskosten zijn constant uitgekeerd en daar heb ik geen moeite mee, ook al wonen ze niet eens 3 km ver. Toevallig heeft onze tak van de branche (zorg) geen CAO, wel een richtlijn voor contracten en afspraken, maar zo'n richtlijn of CAO van 1984 ken ik niet en zou ik niet weten hoe deze te vinden. Beloning is in ieder geval ruim boven de richtlijnen/arbeidsvoorwaarden want daar is geen sprake van 2 uur extra betaald krijgen en/of ADV-dagen. Tevens wordt er over die 2 niet gewerkte maar betaalde uren ook nog pensioenrechten door mij betaald, vakantietoeslag met alles erop en eraan.
@StevenK, inderdaad weet ik dat de mondelinge afspraken dienen te worden gerespecteerd. Daar heb ik op zich geen moeite mee als het redelijk is, ook naar mij toe. Hieronder zal ik het nader verklaren.
@peekelen, was het maar zo simpel. De werknemers zijn in de 50 en ik weet wel zeker dat ik er flink voor moet betalen om ze te kunnen ontslaan.
@Hans, in 2009 en daarna ging ook alles netjes en ik wilde niet veel veranderen dus ben ik 2 jaar lang op de manier, waarop zijn gewend waren doorgegaan. Nu worden sommige zaken wel erg irriterend voor mij. Om een aantal zaken te noemen:
1. Er wordt van exact 8 tot exact 12 uur gewerkt, en dan van exact 13 tot 17 uur, geen minuut overwerk en dat begint mij nu mateloos te irriteren. Het feit dat ik er de afgelopen 2 jaar niets van heb verteld mag, denk ik, niet beteken dat dit zo door kan gaan. Hoe kan ik ze verplichten om toch over te werken om in ieder geval het werk wat niet tot de volgende dag kan wachten, af te maken of de boel op te ruimen?
2. Recent heb ik een van de werknemers gevraagd om mij een overzicht te geven van de opgenomen vakantie- en vrije dagen en wat er nog over is. Dit werd meteen als een aanval beschouwd. Ik moest het maar zelf gaan uitzoeken, want er word toch in en uitgeklokt dus weet ik het zelf te vinden. "Als je in onze eerlijkheid twijfelt, wil ik het je niet makkelijk maken, zoek het lekker zelf uit en laat me weten". Dit attitude is enorm frustrerend en ik weet eingelijk ook niet hoe ik het aan moet pakken. Ik vrees voor de continuïteit van het werk als ik te streng ben waardoor ze zich ziek kunnen melden of "burn-out" of "stress" krijgen.
3. Zij bepalen wanneer zijn op vakantie gaan, waardoor ik mijn leven moet aanpassen. Hun bewering is: het is de afgelopen 20 jaar zo gegaan. Maar is dit dan ook wet? Mag ik dit verbieden of zijn zij vrij om hun vakantieperiode zelf te bepalen?
4. Vanwege die 14 ADV-dagen en 201 uur vakantieuren waar zij recht op hebben, wordt er te pas en te onpas bijvoorbeeld tussendoor een hele week vrij genomen terwijl het werk blijft liggen en ik voor oproepkrachten moet zorgen of allen kom te staan als er geen oproepkrachten zijn.
Dat het nu pas na ruim 2 jaar bij mij begint te spelen, is het gebrek aan respect jegens mij als werkgever. Ik wordt dus letterlijk genegeerd en doen zij alles zoals ze denken dat er ooit is afgesproken voor de oude werkgever. Ik voel me niet serieus genomen en kan ook niet veel doen vanwege de angst van arbeidscontinuïteit en de sfeer, want deze is goed zolang ik niet klaag en laat ze hun gang gaan volgens de genoemde voorwaarden.
Ik heb er de afgelopen 2,5 jaar geen punt gemaakt van deze zaken omdat ik niet als een kille saneerder die alle rechten van ze afpakt, gezien wilde worden en omwille de sfeer. Maar nogmaals, het gebrek aan respect, en gebrek aan gevoel van verantwoordelijkheid in de vorm van b.v. overwerk van +/- 15 minuten om het werk af te maken of de boel op te ruimen, geen hart voor de zaak hebben mij tot andere gedachten gebracht.
Wat ik sinds 2009 heb ingevoerd/veranderd en wat zij met enorme tegenzin hebben geaccepteerd zijn:
- Digitaal inkloksysteem. Ik mag de uren niet tellen volgens het inklokken maar de gegevens gebruiken voor de aanwezigheid.
- Het feit dat ze om 8 uur moet starten met werk, en dus 10 minuten eerder aanwezig moeten zijn om zich om te kleden. Vroeger was het zo dat ze vanaf 8 uur betaald werden, maar dat ze dus pas om 8 uur kwamen en feitelijk 10 0f 15 minuten later begonnen met werk.
Deze twee punten heb ik met veel moeite en ruzies/irritaties door kunnen voeren.
Ik hoop dat e.e.a. nu duidelijk is en dat jullie mij wat meer tips en info kunnen geven. Vooral dat ik niet als baas/werkgever wordt gezien en wordt genegeerd (b.v. negeren mijn verzoek van overhandigen overzicht vrije dagen) zit mij heel dwars. Hoe win ik hun respect en waardering, want ik ben niet streng geweest en toch heeft het geen zin gehad. Misschien te soft geweest?