qc

Junior
  • Aantal berichten

    8
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  1. Joost, Je verhaal wat betreft de auto is helemaal duidelijk. Het aantal opdrachtgevers wil ik toch nog even op terugkomen. In februari 2011 ben ik bij mijn huidige en 1e opdrachtgever gestart op een project wat 2 á 3 maanden zou duren. Na 1,5 maand werd mij gevraagd of ik interesse had om op een ander project, waar wat problemen waren, verder te gaan. Dit zou wederom voor 2 á 3 maanden zijn. Nu is het eind oktober en het project loopt nog. Mijn opdrachtgever wil mij graag behouden tot eind november (einde project). Wat is nu in deze kwestie goed ondernemersschap? Moet ik tegen mijn klant zeggen: Ik stop ermee want ik moet meerdere opdrachtgevers hebben dit jaar. Hierdoor raak ik mijn opdracht en waarschijnlijk mijn opdrachtgever kwijt. Ik krijg de naam in de branche dat ik onbetrouwbaar ben en kan wel sluiten met mijn zaak. Ik kan er ook een bureautje tussenzetten waar ik naar factureer, kost me een beetje en probleem is opgelost. Maar helaas, ik ben zo niet ingesteld. Ik laat mijn opdrachtgever niet in de steek en ik ga de boel niet belazeren. Uiteraard hoop ik volgend jaar meerdere opdrachten binnen te halen maar het risico zit er weer in dat ik bij wederzijdse tevredenheid langdurig bij een opdrachtgever zit. Moet ik dan als zelfstandige iets minder mijn best doen zodat ze mij wegtrappen na 2 maanden? Zodra ik zonder werk zit, heb ik geen inkomen. Ik betaal nl. geen WW premie en kan dus ook niet terugvallen op een WW uitkering. Wat overigens de uitzendkrachten in de branche (metaal) wel doen. Vaak ook als ze in de zomer 5 weken naar hun vaderland op vakantie gaan..... Los ik het op door 2 facturen van € 50,00 naar 2 verschillende opdrachtgevers te sturen, naast mijn huidige, zodat ik volgend jaar wederom de VAR WUO mag ontvangen omdat ik 3 opdrachtgevers heb gehad? Voor mij blijft het een grijs gebied en het zou makkelijker zijn als de fiscus zou zeggen, 40% van de omzet bij 1 opdrachtgever en daarnaast max. 40% bij 2e en de rest bij de 3e opdrachtgever. Dit zou uiteraard niet werkbaar zijn maar zonder vastgestelde regels ben je mijns inziens uiteindelijk afhankelijk van de inspecteur die je over de vloer krijgt en dat vind ik een kwalijke zaak. Voor de duidelijkheid: Ik wil aan alle regels voldoen om als zelfstandig ondernemer aangemerkt te worden maar dan moeten deze regels toch wel duidelijk zijn. Daarnaast is het absoluut niet mijn bedoeling om jaren bij 1 opdrachtgever te blijven "hangen". Gaarne je/ jullie reactie.
  2. Heel erg bedankt, helemaal duidelijk! Hoop dat iemand anders de rest van mijn vragen nog wil beantwoorden. Nu al wijzer geworden op dit forum....
  3. @ Joost Volgens mij begin ik het te begrijpen. Als kosten meenemen en afschrijven zou dus dubbelop zijn?
  4. @ Peter Wijze reaktie, maar helaas kan ik er niets mee. Uiteraard heb ik het forum al afgezocht maar kwam er helaas nog niet uit ,anders zou ik hier niemand met mijn dillema's lastig vallen. Misschien zeg ik voor de experts hele rare dingen maar probeer via deze weg wat wijzer te worden. Misschien dat ik zo ook ooit een legend word....Doe dus mijn best
  5. Auto aankoop hoor ik dus niet mee te nemen als kosten? Komt toch op hetzelfde neer als een computer die ik zakelijk koop om mijn werk te doen? Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?
  6. Joost, Uiteraard presenteer ik mij naar buiten toe als ondernemer, al vraag ik mij af hoe dit te meten is. Heb een internetsite, visitekaartjes en vertel iedereen die er zakelijk toe zou kunnen doen dat ik zelfstandige ben. Wat betreft de zelfstandigheid zou ik idd een bevestiging van een expert krijgen. Het zit nl. zo: In februari ben ik gestart bij opdrachtgever op een project wat tot einde van 2011 gaat duren waar ik continue 70 á 80 uur maak. Tijdens dit project kom ik gewoon niet toe aan meer werk. Daarnaast heb ik ook nog een vrouw en 3 kinderen waaraan ik me geregeld voor moet stellen omdat ze me af en toe schuin aankijken met de gedachte, wie is toch die vage vent die hier af en toe slaapt.... ; ) Moet ik tegen deze opdrachtgever zeggen, sorry, ik stop ermee want ik moet 3 opdrachtgevers hebben dit jaar? Wie wil er niet in zijn 1e jaar als zelfstandige 70 á 80 uur per week werken tegen een leuk tarief. Hoop dat de fiscus hier begrip voor heeft. Zo niet, wat zijn de harde criteria? 33,3% per opdrachtgever? Hangt dit af van de inspecteur die je over de vloer krijgt? Kilometerregistratie heb ik al en kosten komen al op de zaak. Het gaat mij meer om de kosten van de auto aankoop ad € 4500 mee te nemen in mijn resultaat. Dus, ik koop met mijn bedrijf mijn prive auto voor € 4500 en verlaag hiermee mijn winst met ditzelfde bedrag en mag het daarna ook nog afschrijven. Hoop dat ik het zo goed uitleg en nogmaals dank voor de reactie/ advies.
  7. Prive blijf ik binnen de 500 km, aangezien mijn vrouw een auto heeft en wij deze in mijn vrije tijd gebruiken, dus geen bijtelling. Zakelijk rijd ik dagelijks een kleine 70 km á € 0,19 p/k Tot nu toe aan één opdrachtgever gefactureerd maar ben nu bezig voor mijn 2e opdrachtgever. Factuur zal nog geen 10% bedragen van 1e maar toch een 2e opdrachtgever. Zijn aan de hoogte van de facturen aan de 2e en 3e opdrachtgever nog eisen gesteld? Heb gelezen op de site van de belastingdienst dat het streven naar meerdere opdrachtgevers vereist is voor een eenmanszaak/zzp'er. Hier voldoe ik mijns inziens aan, dus in mijn ogen genoeg voor VAR 2012. Hoop uiteraard dat de fiscus het met mij eens is....
  8. Goedemiddag, Na enig struinen in de zoekfunctie van dit forum, de KvK en Belastingdienst site kom ik er nog steeds niet uit, dus ben ik toch maar zo brutaal om mijn vraag op het forum te stellen. Begin van dit jaar ben ik gestart als zelfstandige (eenmanszaak). Aangezien het einde van het jaar in zicht is, ben ik alvast gaan rekenen wat ik aan IB "mag" gaan betalen over 2011. Ik heb gelukkig veel uren mogen maken voor mijn opdrachtgever dus aardig wat omzet en een vrij hoge winstverwachting. Om over deze winst iets minder belasting te betalen denk ik eraan om mijn auto (waarde €4500) op het bedrijf te zetten. Nu begrijp ik, aan de hand van wat ik heb gelezen op dit forum, dat dit niet kan bij een eenmanszaak. Wel kan je de auto op de balans zetten en jaarlijks een deel afschrijven. Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit het beste aan kan pakken? Concreet zou mijn bedoeling zijn om met mijn bedrijf, mijn priveauto te kopen zodat ik wat meer kosten/ minder winst op de zaak heb. Als we dan toch bezig zijn, wat zijn nog aan te raden aftrekposten buiten de starters, zelfstandigen en MKB winstvrijstelling aftrekposten? Uiteraard wil ik mijn administratie schoon houden dus gaarne alleen serieuze tips. Alvast bedankt voor jullie reactie en ik hoor het graag als jullie meer info nodig hebben.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.