Hans@B

Junior
  • Aantal berichten

    9
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe

Hans@B's trofeeën

  1. Dus als ik je goed begrijp is het gebruikelijk(er) de camera volledig als bedrijfsmiddel aan te merken en dan de BTW over privé gebruik ieder jaar te verrekenen? Maar als ik dan de camera 100% als bedrijfsmiddel aanmerk, hoe ga ik dan om met de (afschrijvings-)kosten voor het deel privé gebruik?
  2. Bedankt voor je reactie. Ik ben n.a.v. je antwoord nog eens naar de informatie op de site van de belastingdienst gegaan. Op hun site http://shortly.nl/nho lees ik dat je bedrijfsmiddelen wel gedeeltelijk tot je bedrijfsvermogen kunt rekenen. Ik neem aan dus ook gedeeltelijk op de balans hebben, mee eens? Daar trouwens ook het eerste deel van een antwoord op mijn vraag: "Verkoopt u de goederen later weer? Dan mag u over het deel dat u tot uw privévermogen rekent, geen btw in rekening brengen. " Blijf ik nog met de vraag of ik het volledige verkoopbedrag of het 50% deel bedrijfsmiddel op de factuur zet. Ik vermoed het laatste. Je verkoopt dus een halve camera zakelijk, en de andere helft privé maar deze helft komt niet in de administratie. Of zet je deze wel op de factuur met 0% btw of btw vrijgesteld om aan te tonen dat je de camera voor een normale prijs hebt verkocht en omdat op de aankoopfactuur ook het hele bedrag staat.
  3. Hoe moet ik voor de btw en administratie omgaan met het volgende: Ik koop in 2013 een camera van 1.000 excl btw, btw is 210. Deze gebruik ik 50% voor mijn freelance activiteiten. In 2013 heb ik 50% van de btw = 105 als voorbelasting opgevoerd. Verder schrijf ik 5 jaar lang af op de camera met restwaarde 100 euro. Nu in 2014 verkoop ik de camera voor 800 euro. Voor verkoop van bedrijfsmiddelen moet ik btw in rekening brengen. Maar omdat de camera maar voor de helft op de zaak staat, hoef ik maar over 50% van de verkoopwaarde btw in rekening te brengen? En moet ik een factuur voor de verkoop maken met het volledige verkoopbedrag (800) of 50% (400) en de btw over 400 = 84?
  4. FRM bedankt voor je uitgebreide reacties. Uiteraard bewaar ik de specificaties van de kosten goed om dit als kosten te kunnen opvoeren. Goed om te weten dat dit tot 5 jaar na dato nog kan! Overigens zal het in denk ik obv afschrijving opgevoerd moeten worden (tegenwoordig minimaal 5 jaren?).
  5. Oké, maar ik heb nog geen klanten, etc.: ben echt nog in voorbereiding en wil het eerst naast mijn loondienst opzetten, dus het lijkt me een lastige discussie om als ondernemer voor de IB aangemerkt te worden. Ik betwijfel of de belastingdienst daarin mee zou gaan. Daarnaast vraag ik mij af wat voor voordeel dit voor 2011 nog zou kunnen hebben?
  6. Bedankt voor je reactie. Omdat ik niet aan het urencriterium kan voldoen, nog geen winst maak en in opstartfase verkeer is mijn conclusie dat ik geen ondernemer voor de IB ben.
  7. Een vraag mbt de KIA: Dit jaar doe ik een investering >3000 in software maar verwacht pas volgend jaar of daarna winst te maken. Ik ben startend parttime ondernemer naast loondienst, dus geen ondernemer voor de IB en voldoe dit jaar niet aan het urencriterium. Uit de informatie op dit forum lees ik dat voor de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) geen urencriterium geldt. Betekent dit dat ik de KIA dit jaar kan toepassen?
  8. Dank je! Ik kan me er iets bij voorstellen dat de belastingdienst zo reageert. In mijn geval gaat het om ontwikkel kosten voor software waarbij ik ook derden inschakel. Daar heb ik uiteindelijk privé niets aan, het wordt geen hobby. Daarnaast heeft het nog geen zin bij de KVK in te schrijven omdat het even gaat duren voordat er handel van gemaakt kan worden. Wat is dan de aangewezen weg: negatieve row opgeven en dan obv de reactie proberen een deal te maken zoals jij zegt of vooraf hierover contact opnemen? En is het dan toch al raadzaam in te schrijven bij de KVK ook al is dat verder niet interessant? Vast bedankt voor je reactie!
  9. Uit de informatie op dit forum begrijp ik dat je als aanstaand/beginnend ondernemer (naast een baan) een negatief resultaat uit overige werkzaamheden mag opgeven als negatieve inkomsten voor de IB. Meer kosten dan inkomsten in het eerste (en evt volgende) jaar kun je dan als aftrekpost opvoeren. Is het daarvoor ook noodzakelijk om ingeschreven te staan bij de KvK? En zijn er andere zaken waarmee je dan rekening dient te houden?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.